Większość z nas lubi wszystko odwlekać na ostatnią chwilę i ona właśnie nadeszła. Prognozy pogody są nieubłagane, zapowiadane są obfite opady śniegu i znaczne spadki temperatur.
To już ostatnie ostrzeżenie dla kierowców, by zadbali o bezpieczeństwo swoje i pasażerów, żeby przygotowali samochody do zimy i podróżowali na długich czy krótkich trasach spokojnie, w komforcie.
Jedyną częścią pojazdu, która ma styczność z nawierzchnią drogi są opony. Ich właściwy rodzaj i stan to pierwsza rzecz, od której zależy nasze bezpieczeństwo.
- Na śniegu, przy prędkości 50 km/h droga hamowania na oponach letnich jest aż o 30 metrów dłuższa niż na zimowych, a na mokrej nawierzchni – o 7 do 11 metrów – o wynikach testów mówi Walerian Drażba, prezes spółki Walmar, działającej od 30 lat w północnej i wschodniej Polsce, zajmującej się m.in. sprzedażą, montażem i przechowywaniem opon. - Nie potrzeba jednak śniegu czy mrozu, by kierowcy odczuli zalety opon zimowych. Dają one większą przyczepność i poprawiają komfort jazdy już wtedy, kiedy temperatura spada poniżej 7°C - dodaje Walerian Drażba.
Opony zimowe skonstruowane są ze specjalnej, bardziej miękkiej mieszanki gumy, która nie sztywnieje na mrozie i zapewnia lepszą przyczepność w trudnych warunkach, a tym samym krótszą drogę hamowania. Zimowe opony posiadają również inaczej skonstruowany, posiadający więcej nacięć, lamelek bieżnik, który został przystosowany do jazdy po śniegu i ogranicza ryzyko wpadnięcia w poślizg.
Opony wielosezonowe? Tak, ale nie w naszym regionie
Od kilku lat szeroko reklamowane są opony całoroczne, wielosezonowe. Owszem, sprawdzają się one tam, gdzie panuje łagodny klimat, warunki pogodowe nie są tak skrajne.
W Polsce, zwłaszcza na południu kraju i u nas, na Suwalszczyźnie w poprzednim sezonie uniwersalne ogumienie nie zdało egzaminu. Kierowcy, którzy późną jesienią założyli opony całoroczne już w styczniu, kiedy chwyciły tęgie mrozy i spadł śnieg wrócili do serwisów po „zimówki”.
- W naszym serwisie przy każdej wymianie opon zwracamy baczną uwagę na stan bieżnika – czy nie jest zbyt płytki lub uszkodzony – mówi prezes firmy Walmar Drażba. – Sprawdzamy, czy opona nie ma mechanicznych uszkodzeń, czy będzie dobrze trzymała się na feldze. Nasi fachowcy, pracownicy z wieloletnim doświadczeniem doradzą, czy nadal można jeździć na danym komplecie opon, czy należy wymienić je na nowe.
Opony i akumulatory na każdą kieszeń
Walmar Drażba oferuje szeroki wybór opon „z każdej półki” w cenach internetowych. Największym wzięciem cieszą się te wyprodukowane przez renomowane koncerny – Bridgestone, Goodyear, Michelin czy Continental.
W firmie z siedzibą przy ul. Wojska Polskiego można też sprawdzić parametry instalacji elektrycznej samochodu, no i akumulator, który szczególnie zimą nie powinien nam sprawiać zawodu.
- Już pierwsze chłodne dni pozwalają nam przekonać się, w jakim stanie jest akumulator – mówi Walerian Drażba. – Jeżeli napotkamy na trudności z uruchomieniem silnika, musimy sprawdzić wszystkie jego parametry na profesjonalnym sprzęcie oraz parametry ładowania w aucie. Przekonamy się wówczas, czy wymaga doładowania, czy też nadaje się już do wymiany.
Bywa, że akumulator służy nam nawet 8 lat i więcej, ale często zdarza się, że zużywa się jeszcze przed upływem dwuletniej gwarancji. Dzieje się tak w samochodach jeżdżących rzadko lub na krótkich trasach, głównie w mieście. Nawet na postoju prąd nieustannie pobierają zegar samochodowy, sterowniki, urządzenia antywłamaniowe. Jeżeli dojdzie do głębokiego rozładowania i zasiarczenia akumulatora, do trwałej utraty pojemności, akumulator trzeba wymienić na nowy.
- Klienci indywidualni, sklepy czy hurtownie przyzwyczaiły się już do tego, że u nas znajdą największy wybór akumulatorów do samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników, maszyn budowlanych, przemysłowych i rolniczych w niskich cenach – mówi Walerian Drażba. – Przy kupnie przydatna jest wiedza i pomoc specjalisty, nasi fachowcy służą radą, pomogą wybrać właściwy typ akumulatora. Unikniemy stresu i obaw, że kupiliśmy produkt niskiej jakości, który zawiedzie nas w najmniej spodziewanym momencie.
Jest jeszcze jeden bardzo ważny atut zakupu w profesjonalnym serwisie. W niektórych nowoczesnych samochodach konieczna jest adaptacja nowego akumulatora, przedstawienie go poprzez urządzenie diagnostyczne komputerowi pokładowemu. W przeciwnym razie, elektronika samochodu nadal będzie postrzegała akumulator jako niesprawny.
Istotne jest też to, że Walmar Drażba nie tylko sprzedaje, zapewnia diagnostykę i serwis akumulatorów, ale też na miejscu załatwia sprawy reklamacyjne.
(materiał sponsorowany)