We wtorek, 6 czerwca w siedzibie GDDKiA Oddział w Białymstoku, zostanie uroczyście podpisana umowa na projekt i budowę drogi ekspresowej S61 na odcinku Suwałki - granica polsko - litewska w Budzisku, czyli na ważny odcinek trasy międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica.
Ponadto wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit ogłosi zgodę na przystąpienie do drugiego etapu przetargu (składanie ofert cenowych) na odcinek S61 od Szczuczyna do Raczek, który prowadzi Oddział GDDKiA w Olsztynie.
Oba zadania będą współfinansowane przez unijny program „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF).
Drogę z Suwałk do Budziska zbuduje konsorcjum konsorcjum: „Impresa Pizzarotti & C. S.p.A z siedzibą w Parmie (Włochy) i Pizzarotti SA z siedzibą w Lugano (Szwajcaria). Wartość podpisanego kontraktu budowlanego opiewa na 605,5 mln zł., czyli 25 mln zł za kilometr. To właśnie ten podmiot, któremu lideruje firma Impresa Pizzarotti, złożył najtańszą, spośród dziewięciu nadesłanych na przetarg ofert. Co ciekawe, najdroższa z nich była aż o 309 mln zł wyższa i opiewała na 914 mln zł. Tak wyceniła inwestycję włoska firma - Astaldi.
Jeśli chodzi o czas wykonania inwestycji, to wszyscy oferenci zaproponowali najkrótszy z możliwych okresów realizacji - 31 miesięcy od chwili podpisania umowy, w tym:
- wykonanie projektu;
- uzyskanie decyzji ZRID;
- wybudowanie drogi ekspresowej;
- uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
W okres samej budowy nie wlicza się miesięcy zimowych od 15 grudnia do 15 marca. Droga powinna zatem powstać w 2020 roku.
Odcinek S61 Suwałki - Budzisko to 24,2 km., dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, plus pasy awaryjne i pas rozdziału, nawierzchnia – beton cementowy, dwa węzły „Suwałki Północ’ i „Szypliszki”, Przewidziano na niej dwa węzły drogowe - „Suwałki Północ” i „Szypliszki” oraz cztery Miejsca Obsługi Podróżnych - po dwa w każdym kierunku (Żubryn, Budzisko), obciążenie – 115 kN/oś;
Odcinek S61 Szczuczyn - Raczki: około 63 km. Decyzję środowiskową dotyczącą tego odcinka wydano w październiku 2015 r. 15 kwietnia 2016 r. ogłoszono przetarg na projekt i budowę drogi. Wpłynęło ponad 20 ofert. Podpisanie umowy przewiduje się w trzecim kwartale 2017 r. Zakończenie robót budowlanych planowane jest w II połowie 2020 r. Koszt budowy S61 Szczuczyn-Raczki to ok. 2,1 mld zł.
Przebieg drogi: Szczuczyn - Nowa Wieś Ełcka – Kalinowo – Raczki.
Odcinek o długości 63 km przebiegać będzie przez Szczuczyn do miejscowości Szkocja k. Raczek (mijając po drodze Guty Rożyńskie, Dybowo, Borki, Zdunki Nową Wieś Ełcką, Ełk, Lega, Sędki, Wysokie, Kalinowo, Milewo, Turowo, Szkocję i dalej obwodnicą Suwałk do Budziska). Będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, plus pasy awaryjne i pas rozdziału, nawierzchnia – beton cementowy.
Dostęp do drogi będzie możliwy jedynie poprzez węzły drogowe:
- Węzeł Guty (gmina Szczuczyn).
- Węzeł Ełk- Południe (gmina Ełk) - w pobliżu msc. Nowa Wieś Ełcka.
- Węzeł Ełk- Wschód (gmina Ełk).
- Węzeł Wysokie (gmina Kalinowo).
Główny węzeł komunikacyjny na tej trasie zostanie wybudowany w okolicach Nowej Wsi Ełckiej i poprowadzony będzie w kierunku jeziora Tatarskiego Małego i dalej pomiędzy jeziorami Selmęt Mały i Selmęt Wielki w okolicach miejscowości Mrozy Wielkie. Następnie za gruntami Parku Naukowo-Technologicznego w Ełku, objętymi strefą ekonomiczną, połączy się z drogą krajowa nr 16 (okolice Zakładów Mięsnych). Właśnie w tym miejscu usytuowany będzie duży węzeł „Ełk – Wschód” skomunikowany z obwodnicą miasta Ełku.
Via Baltica coraz bliżej
Przypomnijmy, że 27 kwietnia 2017 roku zostały skierowane do przetargu jedne z ostatnich fragmentów S61, domykające przebieg międzynarodowej drogi ekspresowej Via Baltica. Dokumenty dotyczące odcinków od Ostrowi Mazowieckiej (węzeł Podborze) do Śniadowa i od Śniadowa do węzła Łomża Południe podpisał w Ostrowi Mazowieckiej 27 kwietnia br., wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Jest to miejsce, gdzie przyszła S61 łączyć się będzie z budowaną właśnie drogą ekspresową S8 Wyszków - Białystok, a tym samym całą siecią dróg ekspresowych i autostrad w Polsce.
Inwestycja ma być realizowana w systemie Projektuj i Buduj. Zgoda na przetarg obejmuje dwa odcinki o łącznej długości prawie 36,5 km. Zaprojektowano je w zupełnie nowym przebiegu, w pobliżu istniejącej drogi wojewódzkiej nr 677 Ostrów Mazowiecka - Łomża. Jak na całej S61 także i na tych fragmentach powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne i pas rozdziału. Droga będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego oraz będzie przygotowana pod obciążenia 115 kN/oś. Realizację inwestycji obecnie planuje się w latach 2018-2021. Na odcinku Ostrów Mazowiecka - Śniadowo o długości 19,4 km przewidziane są dwa węzły (Podborze i Komorowo), a na odcinku Śniadowo - Łomża Południe o długości 16,99 km jeden (Śniadowo).
W tym roku ogłoszone też zostały przetargi na pozostałe, podlaskie odcinki S61. Na początku lutego odcinki od węzła Kolno aż do Szczuczyna oraz pod koniec marca cała obwodnica Łomży.
W tym roku ruszyły także prace budowlane na obwodnicy Suwałk w ciągu trasy via Baltica. Inwestycja z etapu projektowania przeszła w fazę „realizacji w terenie”. Do wiosny 2019 r. ma powstać wokół miasta prawie 13 km drogi S61, mającej się połączyć z ekspresowym fragmentem wybudowanej w latach 2011-2014 obwodnicy Augustowa.
Obecnie w budowie na trasie Via Baltiki, obok obwodnicy Suwałk, są odcinki: S8 Marki - Radzymin o długości 15,4 km, którego ukończenie jest planowane w listopadzie 2017 r. oraz Wyszków - początek obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej o długości 29,1 km. Oddanie do ruchu tego odcinka planowane w lipcu 2018 r.
Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku. Dotychczas w ramach polskiej części trasy powstały odcinki S8: Radzymin - Wyszków i obwodnica Ostrowi Mazowieckiej oraz S61: obwodnica Stawisk, obwodnica Szczuczyna, obwodnica Augustowa.
Ekspresowo do Kowna
Za kilka lat, jak dobrze pójdzie, pojedziemy wreszcie i obwodnicą Suwałk ( planowane oddanie do użytku wiosna 2019), i drogą ekspresową do przejścia granicznego w Budzisku, skąd popędzimy litewską ekspresówką aż do Kowna.
Litwini w swój 274 kilometrowy odcinek Via Baltiki wpakowali już w latach 1997-2002 - 214 mln dolarów, ale tylko 72 mln USD pochodziły z budżetu Republiki, resztę Litwa otrzymała od Unii Europejskiej. Nieco później oddali do użytku obwodnicę Mariampola i modernizowali to, co wcześniej zbudowali.
Obecnie Litwini przystąpili do drugiego etapu modernizacji swego odcinka via Balticy.
Zmodernizowany odcinek międzynarodowej drogi ekspresowej Via Baltica od Mariampola do granicy litewsko-polskiej zostanie oddany do użytku do końca 2021 roku, choć jeszcze niedawno podawano termin 2023r. Budowa litewskiego odcinka ma kosztować około 200 mln euro. Dopuszczalna prędkość na litewskim odcinku ma wynieść 130 km na godzinę.
Via Baltica, to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi, a Europą Zachodnią. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN-T.
WYG
Źródła: GDDKIA; Ministerstwo Łączności Litwy
Fot. GDDKiA i Ministerstwo Łączności Litwy