Władze Suwałk rozstrzygnęły przetarg na dokończenie budowy ulicy 100-lecia Niepodległości. Gotowa ma być ona za dwa miesiące i do zespolenia Trasy Wschodniej będzie brakowało ulicy, która pobiegnie od Sejneńskiej, Przemysłową, nad torami do Północnej.
W latach 90., po rozbudowaniu Pułaskiego i Utraty oraz wybudowaniu Podhorskiego powstała tak zwana wewnętrzna obwodnica miasta. W ubiegłym roku doczekaliśmy się już prawdziwej, spełniającej normy drogi ekspresowej, obwodnicy Suwałk, która przejęła ruch samochodów ciężarowych.
Do pełni szczęścia potrzebna jest droga, która ominie centrum od wschodu, która połączy położone na południu miasta zakłady pracy zlokalizowane w strefie ekonomicznej i jej okolicach z sypialnianą częścią - osiedlem Północ.
Od Raczkowskiej mamy już Leśną i Utratę, od której tunelem pod torami i mostem na Czarnej Hańczy do Sejneńskiej wiedzie 100-lecia Niepodległości. Budowę tej ostatniej, po zerwaniu umów najpierw z Pribeksem, a niedawno z firmą Prasko, kosztem 2 milionów zł do 30 września ma dokończyć suwalskie PDM. Po przejściu procedur odbiorowych droga zostanie otwarta i przejezdna z końcem października tego roku.
Patrząc od góry mapy, od Pułaskiego do Północnej prowadzi kolejna całkiem nowa ulica - Rotmistrza Pileckiego, która została oddana do użytku w ubiegłym roku.
Teraz trzeba połączyć Sejneńską z Północną. Miastu udało się pozyskać dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych na budowę połowy tego odcinka - drogi od ronda na Północnej, wzdłuż płotu fabryki mebli do ul. Wylotowej. Za drugim podejściem wyłoniona została firma, która za 94 tys. zł opracuje dokumentację projektową.
Dokumenty mają być gotowe do końca września i wówczas zostanie ogłoszony przetarg na "budowę drogi gminnej na terenie Miasta Suwałki od ulicy Północnej do ulicy Wylotowej wraz ze skrzyżowaniem i niezbędną infrastrukturą techniczną". Budowa ma zakończyć się w przyszłym roku.
Mimo dwóch prób, nie udało się natomiast znaleźć wykonawcy dokumentacji projektowej na budowę drogi od ulicy Wylotowej do ulicy Sejneńskiej wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, które pozwolą na przejazd nad torami, i niezbędną infrastrukturą techniczną. Jedna z białostockich firm zażyczyła sobie 355 tys. zł, biuro z Pelplina wyceniło prace na 464 tys. zł, a miasto skłonne było wydać tylko 182 tys. zł. Przetarg na zaprojektowanie tej części drogi od Północnej do Sejneńskiej został unieważniony.
Miasto musi poszukać pieniędzy na projekt, ale przede wszystkim zdobyć dofinansowanie do budowy drogi od Sejneńskiej do Wylotowej.
Wojciech Drażba
Fot. Karol Kamiński
instagram: karolata
[29.12.2019] Ulica 100-lecia Niepodległości w Suwałkach. Od Utraty do Sejneńskiej i z powrotem [wideo]
[22.11.2019] Trasa Wschodnia za dwa lata? Ulica Rotmistrza Witolda Pileckiego kosztowała 20 mln zł [wideo, foto]