29.12.2018

Trzeci przetarg na wykonanie drogi od Utraty do Sejneńskiej. Koszt poznamy 14 stycznia [ilustracje]

Czy w styczniu poznamy wykonawcę, który wybuduje nową ulicę wraz z uzbrojeniem, która połączy Sejneńską z Utratą? Znamy już firmy, które wykonają nowy most nad Czarną Hańczą i dokończą tunel pod torami. Już jest drogo, a czy w nowym roku będzie jeszcze drożej?

Całkowicie nowa ulica z mostem i tunelem pod torami, która miała połączyć Utratę z Sejneńską, jest dostarczającą najwięcej problemów miejską inwestycją w ostatnich latach. W czerwcu tego roku miasto zerwało kontrakt z wykonawcą, który zrejterował z placu budowy. Niedługo później warszawską spółkę postawiono w stan likwidacji. Trzyczęściowy przetarg na budowę całkowicie nowej ulicy, którą samorządowcy nazwali 100-lecia Niepodległości Polski, ogłoszono jeszcze tego samego lata.

W nowym przetargu rozbitym na: wykonanie mostu, tunelu pod torami kolejowymi oraz wykonanie samej jezdni wraz z uzbrojeniem uzyskano rozstrzygnięcie tylko jednego z nich. Urzędnicy podjęli decyzję o podpisaniu umowy za 6,6 miliona złotych na ukończenie budowy tunelu drogowego przebiegającymi pod torami kolejowymi w sąsiedztwie ulicy Utrata.

 Przetarg na dwie pozostałe części postanowiono ponowić, zaproponowane ceny okazały się zbyt wysokie.
W listopadzie, po otwarciu kopert w ponowionym przetargu, znów okazało się drogo. Urzędnicy zadecydowali rozstrzygnąć zatem cześć dotyczącą tylko budowy mostu. Firma OPTEM z Gdańska zgodnie z podpisaną umową wykona nowy most nad Czarną Hańczą w okolicach ogródków działkowych Sianożęć za blisko 5 milionów złotych.

Równocześnie zadecydowano o rozpisaniu trzeciego już przetargu na wyłonienie wykonawcy samej jezdni nowej ulicy wraz z jej uzbrojeniem. Otwarcie ofert w ogłoszonym na początku grudnia nowym przetargu będzie miało miejsce 14 stycznia.

Czy urzędnicy mogą liczyć, że będzie taniej niż w pierwszym i drugim przetargu? To bardzo wątpliwe, ceny na rynku rosną z miesiąca na miesiąc. Branża budowlana boryka się z brakiem pracowników i rosnącymi cenami materiałów i surowców.

W dotychczasowych dwóch przetargach na wykonanie jezdni wraz z uzbrojeniem dwa razy najkorzystniejsze oferty składało polsko-litewskie konsorcjum Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego Suwałki oraz UAB Alkesta Alytus. Za pierwszym razem konsorcjum wyceniło roboty na 27,5 miliona, za drugim razem na 26,3 miliona złotych. Miasto w obu przypadkach przeznaczało na ten cel około 15 milionów złotych. Teraz miejscy planiści będą musieli zaktualizować swoje kosztorysy.

Ile zatem ostatecznie będzie kosztowała nowa ulica? Dzisiaj trudno odpowiedzieć na to pytanie, niewykluczone jednak że będzie to kwota nawet o połowę wyższa niż ta, za którą zadeklarowała się wybudować drogę warszawska spółka, która zeszła z budowy. Wówczas było to blisko 24 miliony złotych. Dzisiaj, zliczając podpisane umowy na most i tunel pod torami, to kwota ponad 11 milionów, a do rozstrzygnięcia pozostała przecież najbardziej wartościowa część przetargu – na wykonanie jezdni wraz z uzbrojeniem. 

Nowa ulica 100-lecia Niepodległości, która połączy Utratę z Sejneńską to południowy odcinek trasy wschodniej (kolor niebieski na mapie). Północny jest już budowany i zostanie otwarty jesienią tego roku (kolor czerwony). Trzeci, środkowy odcinek (kolor zielony), który ma połączyć oba powstające krańce trasy wschodniej nie ma jeszcze wyznaczonego terminu realizacji. Najpierw miejscy planiści muszą dogadać się ze spółką kolejową na temat dokładnego przeprawienia drogi przez torowisko w okolicach PEC-u.

(pkr)

Fot. R&P New Media

udostępnij na fabebook
03.01.2019, 12:44:00

Pik

100lecia niepodległości Polski to trochę błędne jest. Powinno być 100lecia ODZYSKANIA niepodległości Polski

Skomentuj:
nick*
komentarz*