20.12.2019

Ulica 100-lecia Niepodległości Polski jednak nie w grudniu. Będzie gotowa na 102-lecie?

Miała być oddana do użytku w październiku 2018 roku, tuż przed okrągłą rocznicą odzyskania niepodległości przez Polskę. Teraz jest mowa o maju 2020 roku.

Głównym powodem ponad półtorarocznego opóźnienia jest niesolidność pierwszego wykonawcy całkiem nowej ulicy z tunelem pod torami i mostem na Czarnej Hańczy, która połączy Utratę z Sejneńską.

W 2017 roku przetarg na budowę nowej drogi klasy G, nazwanej później przez radnych ulica 100-lecia Niepodległości Polski, na odcinku od ul. Sejneńskiej do ul. Utrata  długości 1,5 km wraz z budową tunelu pod linią kolejową Suwałki-Sokółka i mostu na rzece Czarna Hańcza, rozbudową ulicy Utrata na odcinku od ul. Staniszewskiego do ul. Łąkowej (Mereckiego) oraz budową odcinka ulicy Staniszewskiego (łącznik do drogi wiodącej do Płociczna) wygrała warszawska firma Pribex, która zażądała 24,09 mln zł i zobowiązała się ukończyć inwestycję do października 2018 r.

Pribex szybko i w atmosferze zatargów z podwykonawcami zszedł z placu budowy. Miasto już w czerwcu 2018 zerwało z nim kontrakt i w czasie, kiedy na rynku drożały materiały budowlane oraz koszty pracy, musiało ogłaszać kolejne przetargi. Ostatecznie ratusz podzielił inwestycję na 3 zadania.

Przetarg na wykonanie tunelu wygrała firma POLWAR z Gdańska - 6,6 mln zł, a na budowę mostu - gdański OPTEM za 4 mln zł. Oferty na budowę samej ulicy z infrastrukturą zostały otwarte w styczniu tego roku, ale dopiero pod koniec marca, z uwagi na to, że jedną z ofert uznano za rażąco niską, zawarto kontrakt z warszawska spólka PRASKO CONSTRUCTION, opiewający na 24,6 mln zł.

W sumie, budowa ulicy 100-lecia Niepodległości Polski, nie licząc kwoty, którą zainkasował Pribex, powinna pochłonąć 36,2 mln zł. Około 20 proc. to wkład Unii Europiejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Firma PRASKO nie dała rady dotrzymać wyznaczonej na 15 grudnia daty zakończenia prac. Z uwagi na zmiany w pozwoleniu na budowę oraz w projekcie, a także ze wględu na konieczność budowy dodatkowych zjazdów, poprosiła o przedłużenie terminu do maja 2020 r.  Miasto przygotowało się na opóźnienia. W przyszłorocznym budżecie na dokończenie tej inwestycji zarezerwowana jest kwota 8,2 mln zł.

WD

Zdjęcie z września 2019.Fot. UM Suwałki 

[02.04.2019] Trasa Wschodnia - ulica 100-lecia Niepodległości Polski. Czas kończyć tę inwestycję [zdjęcia]

[21.03.2019] Trasa Wschodnia – ul. 100-lecia Niepodległości Polski. Klamka zapadła, nowa droga za 24,6 mln zł


udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*