Trasa szybkiego ruchu Via Baltica na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku powinniśmy pojechać przed końcem 2021.
W czwartek, 11 października w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – Kolno.
- Do bardzo ważna chwila dla mieszkańców Łomży, Podlasia, ale i wszystkich Polaków. Finalizujemy proces rozpoczęty w obecności Premier Beaty Szydło na początku 2016 r. Wtedy zapadła decyzja o skierowaniu do realizacji inwestycji na trasie Via Baltica. Dzisiaj podpisujemy już umowę na ostatni odcinek tej trasy. Umowa na projekt i budowę blisko 13-kilometrowej obwodnicy Łomży oznacza, że w realizacji jest ponad 200 km drogi ekspresowej S61. Wartość prac budowlanych w ramach S61 przekracza 5 mld zł. Całą trasą, od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku, powinniśmy pojechać przed końcem 2021 r. - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Odcinek S61 Łomża Zachód - Kolno, stanowiący fragment obwodnicy Łomży, zaprojektuje i zbuduje firma TOTO. Wartość kontraktu to ponad 525,6 mln zł.
Zadaniem wykonawcy jest przygotowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla całego zadania oraz wykonanie inwestycji. Na ukończenie drogi firma ma 31 miesięcy od podpisania umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Oddanie do ruchu obwodnicy Łomży jest planowane w ostatnim kwartale 2021 roku.
W ramach budowy S61 o długości blisko 13 kilometrów powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę i odporną na koleinowanie nawierzchnią z betonu cementowego (za wyjątkiem obiektów mostowych i istniejących już obwodnic).
Na S61 Łomża Zachód - Kolno zostaną wybudowane trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ oraz nowy, 1200-metrowy most nad Narwią. Dzięki budowie obwodnicy zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego i komfort życia mieszkańców Łomży, przez której centrum dzisiaj prowadzi cały ruch tranzytowy w kierunku państw bałtyckich i Rosji.
Umowa na projekt i budowę obwodnicy Łomży oznacza rozpoczęcie realizacji ostatniego odcinka międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje bałtyckie z zachodnią Europą. Droga ekspresowa S61 o długości blisko 220 km (w tym użytkowany prawie 13 km odcinek koło Augustowa oraz jednojezdniowe obwodnice Stawisk i Szczuczyna) jest zasadniczą częścią tego projektu. Część trasy Via Baltica stanowi 105 km odcinek drogi ekspresowej S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Do ukończenia całej S8 łączącej Warszawę i Białystok pozostał jedynie odcinek Wyszków - Poręba. Dobiegają końca prace mające na celu udostępnienie tego odcinka kierowcom.
S61 w realizacji
Na terenie województwa podlaskiego w realizacji jest dziewięć odcinków S61 o łącznej długości ok. 134,6 km i wartości kontraktów budowlanych ponad 3,21 mld zł. W województwie warmińsko - mazurskim w realizacji są trzy odcinki o łącznej długości ok. 66,4 km i wartości kontraktów budowlanych 1,87 mld zł.:
- w. Podborze - w. Śniadowo o długości ok. 19,5 km, umowa podpisana 30.01.2018 r., oddanie do ruchu planowane w IV kw. 2020 r., wartość - 479,1 mln zł;
- w. Śniadowo - w. Łomża Południe o długości ok. 17 km, umowa podpisana 9.02.2018 r., oddanie do ruchu planowane w IV kw. 2020 r., wartość - 380 mln zł;
- w. Łomża Południe - w. Łomża Zachód o długości ok. 7,2 km, umowa podpisana 21.12.2017 r., oddanie do ruchu planowane w IV kw. 2020 r., wartość - 218,1 mln zł;
- w. Łomża Zachód - w. Kolno o długości ok. 12,9 km, umowa podpisana 11.10.2018 r., oddanie do ruchu planowane w IV kw. 2021 r., wartość - 525,6 mln zł;
- w. Kolno - Stawiski o długości ok. 16,4 km, umowa podpisana 31.10.2017 r., oddanie do ruchu planowane w IV kwartale 2020 r., wartość - 288,3 mln zł;
- Stawiski - Szczuczyn o długości ok. 18 km, umowa podpisana 31.10.2017 r., oddanie do ruchu planowane w IV kwartale 2020 r., wartość - 342,1 mln zł;
- obwodnica Szczuczyna (II jezdnia) o długości ok. 6,6 km, umowa podpisana 26.05.2017 r., koniec prac planowany na I kw. 2020 r., wartość - 75 mln zł;
- Szczuczyn - Ełk Południe o długości ok. 23,3 km, umowa podpisana 6.08.2018 r., oddanie do ruchu planowane w III kw. 2021 r., wartość - 700 mln zł;
- Ełk Południe - Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa podpisana 19.07.2018 r., oddanie do ruchu planowane w III kw. 2021 r., wartość - 686 mln zł;
- Wysokie - Raczki o długości ok. 20,2 km, umowa podpisana 4.07.2018 r., oddanie planowane w połowie 2021 r., wartość - 484 mln zł;
- Raczki - obwodnica Suwałk, o 13 km, w użytkowaniu, realizacja łącznie z obw. Augustowa, oddana w 2014 r., wartość659 mln zł;
- obwodnica Suwałk o długości ok. 12,8 km, umowa podpisana 29.09.2015 r., zakończenie budowy planowane w II kw. 2019 r., wartość - 299,4 mln zł;
- obwodnica Suwałk - Budzisko (granica państwa) o długości ok. 24,2 km, umowa podpisana 6.06.2017 r., zakończenie prac planowane w III kw. 2020 r., wartość - 605 mln zł.
Opóźnia się rozpoczęcie tej ostatniej budowy, bo wykonawca nie uzyskał jeszcze decyzji wojewody o zezwoleniu na realizację inwestycji. Ma zapaść na przełomie lutego/marca 2019 roku. Prace budowlane ruszą zatem wiosną 2019 roku, zamiast, jak planowano – jesienią 2018 roku.
Dla odcinka S61 od Szczuczyna do granicy państwa Polska otrzymała dofinansowanie z instrumentu Łącząc Europę (CEF). Na realizację tej ważnej trasy Komisja Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 414 mln euro.
WYG
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury; GDDKiA
Fot. MI. Mapa: GDDKiA