22.10.2019

Via Baltica - trzy oferty na budowę odcinka Suwałki – Budzisko. Najtańsza opiewa na ponad miliard zł

Trzy oferty wpłynęły w przetargu na wyłonienie wykonawcy ponad 24-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61 od końca obwodnicy Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku. Najtańsza przekracza założony budżet o 105 mln zł.

Najtańszą ofertę, opiewającą na 1,037 mld zł. złożył Budimex, który zaproponował jednocześnie wydłużenie okresu gwarancji na niektóre elementy o 5 lat oraz skrócenie terminu realizacji o 2 miesiące.

Konsorcjum Porr oraz Unibep zaproponowało cenę 1,289 mld zł, natomiast najdroższa oferta złożona przez firmę Polaqua opiewa na 1,515 mld zł. Budżet GDDKiA to 896,236 mln zł.

Trwa procedura badania i oceny ofert.

Ogłaszając przetarg, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ustaliła kryteria oceny ofert, zgodnie z którymi cena stanowi 60 proc., zaś kryteria pozacenowe (tj. gwarancja, terminy, kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej itd.) - 40 proc. Kosztorys na realizację zadania wynosi 896,23 mln zł.

Ten odcinek miał zostać zbudowany za 605 mln zł

Poprzednim wykonawcą inwestycji było konsorcjum: Impresa Pizzarotti & §C. S.p.A z siedzibą w Parmie (Włochy), (lider konsorcjum) i Pizzarotti SA z siedzibą w Lugano (Szwajcaria), (partner konsorcjum). 06 czerwca 2017 r. podpisał on umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Zaakceptowana wówczas kwota brutto wynosiła 605,5 mln zł, a kontrakt realizowany jest w systemie ,,Projektuj i Buduj”.

Po wzroście cen i płac, jaki nastapił w 2018 roku, wykonawca bezskutecznie  domagał się rewaloryzacji wysokości kontraktu. Po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej w maju 2019 roku nie przystąpił do robót. GDDKiA zmuszona została do odstąpienia od umowy, ze względu na brak mobilizacji i faktycznych przygotowań wykonawcy do rozpoczęcia robót (m.in. nie zostały zgłoszone listy podwykonawców na usługi i roboty, a przedłożony projekt czasowej organizacji ruchu nie miał wszystkich wymaganych prawem opinii, w tym m.in. Policji).

Zgodnie z warunkami ogłoszonego 9 sierpnia br. przetargu, zadaniem nowego wykonawcy będzie dokończenie projektowania (ew. optymalizacja projektu), a jeśli zajdzie taka konieczność - również zmiana decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, oraz wybudowanie drogi ekspresowej wraz z całą infrastrukturą, a także uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie do użytku nowej drogi.

 Ewentualne prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 26 miesięcy od daty zawarcia umowy, ale nie krótszym, niż 24 miesiące od tej daty. Do czasu objętego projektowaniem wliczane są okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca), natomiast nie wlicza się ich do etapu robót.

 Zakres robót budowlanych obejmuje:

- budowę dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej S-61 od km 0+000,00 do km 24+157,274. (po dwa pasy ruchu w każdym kierunku), budowę Miejsc Obsługi Podróżnych: „Żubryn Wschód", „Żubryn Zachód", „Budzisko Wschód" oraz „Budzisko Zachód" wraz z infrastrukturą,

- budowę obwodnicy Szypliszek

- budowę pasów technologicznych, dodatkowych jezdni,

- budowę i rozbudowę istniejącej sieci dróg publicznych,

- budowę obiektów inżynierskich – w sumie 33 szt., w tym:

• budowę mostu,

• budowę estakad,

• budowę wiaduktów,

• budowę przejść dla zwierząt.

Kalendarium

20 kwietnia 2016 r. - ogłoszenie o zamówieniu,

28 lipca 2016 r. - składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,

7 listopada 2016 r. - kwalifikacja wykonawców,

30 grudnia 2016 r. - zaproszenie do składania ofert,

24 marca 2017 r. - otwarcie ofert (wpłynęło dziewięć),

13 kwietnia 2017 r. - wybór najkorzystniejszej oferty,

6 czerwca 2017 r. - zawarcie umowy,

20 maja 2019 r. - uzyskanie decyzji ZRID,

14 czerwca 2019 r. - odstąpienie od umowy z dotychczasowym Wykonawcą,

6 sierpnia 2019 r. - wysłanie dokumentacji przetargowej do publikacji w Dz.U. UE.

21 października 2019 r. - otwarcie ofert.

 

WYG

Źródło; GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*