W czwartek, 21 listopada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na dwa ostatnie odcinki Via Baltiki.
Oferty firm Budimex i Polaqua zostały wybrane jako najkorzystniejsze w powtórnych przetargach na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch odcinków S61, odpowiednio: Suwałki - Budzisko (1,037 mld zł) i Podborze - Śniadowo (749 mln. zł).
Jeżeli nie będzie odwołań do 2 grudnia br., to po zakończeniu kontroli zostaną podpisane umowy jeszcze przed końcem 2019 r.
Co zostało do zrobienia?
Odcinek Suwałki - Budzisko ma już decyzję ZRID, więc Budimex - po podpisaniu umowy - ma zbudować 24,1 km dwujezdniowej drogi ekspresowej o nawierzchni z betonu cementowego do granicy z Litwą. Wykonawca chce za to 1 mld 37 mln zł. W nowym przetargu GDDKiA wymagał, aby prace zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 26 miesięcy od daty zawarcia umowy i nie krótszym niż 24 miesiące od tej daty.
Zakres robót budowlanych obejmuje:
- budowę dwujezdniowego odcinka drogi ekspresowej S-61 od km 0+000,00 do km 24+157,274. (po dwa pasy ruchu w każdym kierunku), budowę Miejsc Obsługi Podróżnych: „Żubryn Wschód", „Żubryn Zachód", „Budzisko Wschód" oraz „Budzisko Zachód" wraz z infrastrukturą,
- budowę obwodnicy Szypliszek
- budowę pasów technologicznych, dodatkowych jezdni,
- budowę i rozbudowę istniejącej sieci dróg publicznych,
- budowę obiektów inżynierskich – w sumie 33 szt., w tym:
• budowę mostu,
• budowę estakad,
• budowę wiaduktów,
• budowę przejść dla zwierząt
Kalendarium S61 odc. Suwałki - Budzisko
20 kwietnia 2016 r. - ogłoszenie o zamówieniu
24 marca 2017 r. - otwarcie ofert (wpłynęło 9)
13 kwietnia 2017 r. - wybór najkorzystniejszej oferty - Impresa Pizzarotti 605,5 mln zł (następna oferta PORR - 643,2 mln zł, kolejna Konsorcjum TRAKCJA 684,25 mln zł)
6 czerwca 2017 r. - zawarcie umowy
20 maja 2019 r. - wojewoda wydaje zrid
17 czerwiec 2019 - GDDKiA odstępuje od umowy
9 sierpnia 2019 - ogłoszenie nowego przetargu
21 listopada 2019 - wybór najkorzystniejszej oferty firmy Budimex (1,037 mld zł).
Pozostałe oferty:
Konsorcjum: Porr S.A. (lider) i Unibep S.A. - 1,289 mld. zł.;
Polaqua Sp. z o.o. - 1,515 mld. zł.;
Rozwiązanie umów
Umowy z poprzednimi wykonawcami wyżej wymienionych odcinków zostały rozwiązane w maju i czerwcu tego roku. Na odcinku Podborze - Śniadowo stało się to w momencie, gdy firma RUBAU nie uzyskała ZRID w przewidzianym terminie, a nawet nie wystąpiła z wnioskiem o taką decyzję. Z kolei na fragmencie Suwałki - Budzisko realizowanym przez Impresa Pizzarotti brak było właściwej mobilizacji wykonawcy w zakresie przygotowania do prowadzenia robót budowlanych - m.in. nie zostały zgłoszone listy podwykonawców na usługi i roboty. Nieskończone zostały też projekty wykonawcze, a przedłożona czasowa organizacja ruchu umożliwiająca bezpieczne prowadzenie budowy - nie miała wszystkich wymaganych prawem opinii, m.in. Policji – głosi komunikat GDDKiA.
Impresa Pizzarotii, przypomnijmy, nie zgadzała się z tą argumentacją i w ydanym oświadczeniu przekonywała, że była skłonna była wybudować odcinek Suwałki - Budzisko za 862 mln zł, czyli o 175 mln zł taniej:.
Na odcinku Podborze - Śniadowo
POLAQUA (po podpisaniu umowy) będzie musiała przygotować dokumentację, złożyć wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i uzyskać decyzję, a potem wybudować dwujezdniową drogę ekspresową o długości 19,463 km [S61] z nawierzchnią z betonu cementowego i przebudować 3 km S8 (nawierzchnia asfaltowa). Zadanie to firma wyceniła na 749 mln zł.
Kalendarium S61 Podborze - Śniadowo:
29 kwietnia 2017 r. - ogłoszenie przetargu
28 listopada 2017 r. - wybór najkorzystniejszej oferty firmy RUBAU (479,1 mln zł)
30 stycznia 2018 r. - podpisanie umowy
16 maja 2019 r. - GDDKiA odstępuje od budowy
16 sierpnia 2019 r. - ponowny przetarg na P&B
21 listopada 2019 r. - wybór najkorzystniejszej oferty firmy Polaqua (749 mln zł). Pozostałe oferty:
Strabag Sp. z o.o. - 883,68 mln. zł.;
Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. (lider) i Stecol Corporation - 912,28 mln zł.;
Konsorcjum: Porr S.A. (lider) i Unibep S.A. - 921,03 mln zł.,
Budimex S.A. - 899,9 mln. zł. ;
Mostostal Warszawa S.A. - 940,97 mln.zł.
Tak powstaje Via Baltica
Oba odcinki, na które wybrane zostały najkorzystniejsze oferty będą fragmentem międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią. Właśnie powstająca droga ekspresowa S61 stanowi jego zasadniczą część, przebiegającą przez województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko - mazurskie.
Podzielona jest na 11 odcinków realizacyjnych (licząc z drugą nitką obw. Szczuczyna), z których:
- Pięć jest w budowie: Śniadowo-Łomża Południe, węzeł Kolno - Stawiski, Stawiski - Szczuczyn, II jezdnia obw. Szczuczyna oraz odc. Wysokie - Raczki.
- Na dwa Podborze - Śniadowo i Suwałki - Budzisko, właśnie wybrano najkorzystniejsze oferty
- Cztery odcinki są w trakcie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej: Łomża Południe - Łomża Zachód, Łomża Zachód - węzeł Kolno (podlaskie) oraz Szczuczyn - Ełk Południe i Ełk Południe - Wysokie (warmińsko-mazurskie).
Przez Mazury do Budziska Mazury
Szczuczyn - Ełk Południe o długości ok. 23,3 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 6 sierpnia 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest w grudniu 2019 r., wartość kontraktu to 700 mln zł,
Ełk Południe - Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa z Wykonawcą została podpisana 19 lipca 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na styczeń 2020 r., wartość kontraktu to 686 mln zł,
Wysokie - Raczki o długości ok. 20,2 km, umowa z Wykonawcą podpisana 4 lipca 2018 r. Decyzję ZRID uzyskano na początku października 2019 r. i rozpoczęto budowę. Wartość kontraktu to 484 mln zł. Planowany termin zakończenia kontraktu to połowa 2021 r.
Raczki - obwodnica Suwałk o długości 13 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 659 mln zł,
Obwodnica Suwałk o długości ok. 12,8 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 299,4 mln zł,
Koniec obwodnicy Suwałk - Budziska (granica państwa) o długości ok. 24,2 km, odstąpiono od umowy z pierwotnym wykonawcą, 9 sierpnia 2019 r. ogłoszono ponowny przetarg, a 21. 11.2019r. nastąpiło jego rozstrzygnięcie.
Dla odcinka S61 od Szczuczyna do granicy państwa Polska otrzymała dofinansowanie w ramach projektu Łącząc Europę (CEF). Na realizację tej ważnej trasy Komisja Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 414 mln euro.
Źródło, fot, mapa GDDKiA