We wtorek, 31 października zostały podpisane umowy na projekt i budowę odcinków S61 Kolno - Stawiski oraz Stawiski – Szczuczyn. W ramach inwestycji za przeszło 630 milionów zł powstanie 34,4 km drogi ekspresowej.
Umowy między GDDKiA a firmami Strabag i Budimex zostały zawarte w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, wiceministra Marka Chodkiewicza, wojewody podlaskiego Bohdana Paszkowskiego oraz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztofa Kondraciuka.
Do realizacji wchodzą kolejne 34-kilometry drogi ekspresowej S 61 od węzła „Kolno” (na północ od Łomży), aż do istniejącej obwodnicy Szczuczyna, gdzie również trwa realizacji drugiej jezdni. Inwestycje prowadzone są w formule „Projektuj i buduj”. Wykonawcy zadeklarowali ukończenie zadania w okresie 31 miesięcy od podpisania umowy, w tym 15 miesięcy na okres projektowania wraz z uzyskaniem decyzji ZRID oraz 16 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych) na czas wykonywania robót wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie.
Oba odcinki drogi ekspresowej będą miały dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2 x 2), szerokość pasa rozdziału 5 m. (pas zieleni), nawierzchnię z betonu cementowego, kategorię ruchu KR 6 i KR 7 oraz obciążenie maks. - 115 kN/oś. Powinny być gotowe w IV kwartale 2020 roku.
Odcinek Kolno - Stawiski o dł. 16,4 km realizować będzie za 288,3 mln zł firma Strabag, odc. Stawiski – Szczuczyn o dł. 18 km – za 342,32 mln. zł. – 45 firma Budimex
- Przyszła trasa poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży, m.in. wyprowadzając ruch ciężki z miejscowości oraz wpłynie na skrócenie czasu przejazdu. Co ważne, przyczyni się do uaktywnienia całego, północno-wschodniego regionu kraju. Patrząc szerzej pozwoli także na realizację korytarzy komunikacyjnych w układach południkowym i równoleżnikowym zarazem, łącząc granicę Polski z Litwą z autostradami A2 i A4 po zachodniej stronie kraju - podsumował Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk.
Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica, czyli połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd będzie wiodła do Rygi na Łotwie.
-Via Baltica to bardzo ważna trasa dla Polski i Europy Wschodniej, podobnie jak Via Carpatia, na której budowę na odcinku od Kraśnika do Lasów Janowskich 30 października br. zostały podpisane trzy umowy – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
S61 w województwie podlaskim
Dzięki tym umowom w województwie podlaskim realizowanych jest 5 odcinków S61 o długości 78 km i wartości przeszło 1,6 mld zł:
· w. Kolno – Stawiski o długości 16,4 km, oddanie do ruchu planowane w IV kwartale 2020 r.,
· Stawiski – Szczuczyn o długości 18 km, oddanie do ruchu planowane w IV kwartale 2020 r.,
· obwodnica Szczuczyna (II nitka) o długości 6,5 km, koniec prac planowany na I kw. 2020 r.,
· obwodnica Suwałk o długości 13 km, zakończenie budowy planowane w II kw. 2019 r.,
· obwodnica Suwałk - Budzisko (granica państwa) o długości 24 km, zakończenie prac planowane w III kw. 2020 r.
Przetargi w toku
Przypomnijmy, że dwa tygodnie wcześniej wybrano ofertę Mota-Engil Central Europe, jako najkorzystniejszą w przetargu na siedmiokilometrowy odcinek obwodnicy Łomży w ciągu drogi ekspresowej S61 Via Baltica.
Za nieco ponad 218,1 mln. zł. firma zamierza wybudować ponad 7 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S 61 oraz przebudować drogę krajową 63 na odcinku niespełna 9 km. Spośród 8 przedstawionych ofert, ta z Mota Engil spełniała wszystkie kryteria i była zarazem najtańsza. Trzy oferty zostały odrzucone.
Podpisanie umów na pozostałe odcinki S61 od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do Łomży (Podborze – Śniadowo, Śniadowo – Łomża Południe, Łomża Zachód – Kolno) jest planowane w I kwartale 2018 r.
S61 Szczuczyn - Raczki na II etapie przetargu
Odcinek S61 Szczuczyn - Raczki został latem br. skierowany do II etapu przetargu. Długość drogi około 63 km. Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pasy awaryjne i pas rozdziału, nawierzchnia – beton cementowy; obciążenie – 115 kN/oś. Cztery węzły: Guty (gmina Szczuczyn), Ełk- Południe (gmina Ełk)- w pobliżu miejscowości Nowa Wieś Ełcka, Ełk- Wschód (gmina Ełk), Wysokie (gmina Kalinowo).
Przebieg drogi: Odcinek o długości 63 km przebiegać będzie przez Szczuczyn do miejscowości Szkocja k. Raczek (mijając po drodze Guty Rożyńskie, Dybowo, Borki, Zdunki Nową Wieś Ełcką, Ełk, Lega, Sędki, Wysokie, Kalinowo, Milewo, Turowo, Szkocję i dalej obwodnicą Suwałk do Budziska).
Decyzję środowiskową dotyczącą tego odcinka wydano w październiku 2015 r. 15 kwietnia 2016 r. ogłoszono przetarg na projekt i budowę drogi. Wpłynęło ponad 20 ofert. W czerwcu br. odcinek skierowano do II etapu przetargu.
Zamawiający przyjął w postępowaniu dwa kryteria oceny ofert. Oprócz ceny, jednym z kryteriów jest termin realizacji. Wykonawca na etapie składania ofert będzie mógł zaproponować wykonanie zamówienia w terminie krótszym niż maksymalny wymagany okres 35 miesięcy, jednak nie krótszym niż 29 miesięcy.
Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”. Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie, przed przystąpieniem do prac budowlanych, wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej zgodnie z wymaganiami zamawiającego zawartymi w programie funkcjonalno-użytkowym oraz uzyskanie w imieniu i na rzecz zamawiającego wszelkich wymaganych uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji.
Inwestycję została podzielona na trzy odcinki realizacyjne:
Zadanie nr 1 – Szczuczyn – węzeł Ełk Południe (ok. 23 km),
Zadanie nr 2 - węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie (ok. 20 km wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o dł. ok. 4 km),
Zadanie nr 3 - węzeł Wysokie - Raczki (ok. 20 km).
Podpisanie umów zostało przewidziane na styczeń 2018 r. Zakończenie robót budowlanych planowane jest na przełomie 2020 i 2021 r.
Koszt budowy S61 Szczuczyn-Raczki to ok. 2,1 mld zł.
Suwałki - Budzisko
Trwają, jak wiadomo, prace przy budowie obwodnicy Suwałk. Budowa obwodnicy Suwałk ma zakończyć się wiosną 2019 roku. Koszt inwestycji to prawie 300 milionów złotych.
Jesienią 2018 roku powinna ruszyć budowa drogi z Suwałk do Budziska. Przypomnijmy, że zgodnie umową, włoski wykonawca „Impresa Pizzarotti” ma 31 miesięcy na realizację zadania Suwałki – Budzisko (z wyłączeniem okresów zimowych w fazie budowy). Najpierw projekt i uzyskanie ZRID – 15 miesięcy i 16 miesięcy na realizację. Budowa powinna ruszyć w jesienią 2018 r. a zakończyć się w III kwartale 2020r.
Odcinek S61 Suwałki - Budzisko to 24,2 km., dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, plus pasy awaryjne i pas rozdziału, nawierzchnia - beton cementowy, dwa węzły „Suwałki Północ’ i „Szypliszki”, Przewidziano na niej dwa węzły drogowe - „Suwałki Północ” i „Szypliszki” oraz cztery Miejsca Obsługi Podróżnych - po dwa w każdym kierunku (Żubryn, Budzisko), obciążenie – 115 kN/oś;
Wartość podpisywanego kontraktu budowlanego - 605,5 mln zł.
WYG
Źródło i fot.GDDKiA