We wtorek w siedzibie olsztyńskiego oddziału GDDKiA rozstrzygnięto przetarg na projekt i budowę kolejnego odcinka Via Baltiki - drogi ekspresowej S61. Najkorzystniejszą ofertę na wykonanie ok. 20-kilometrowego fragmentu trasy od węzła Wysokie do Raczek złożyła firma Budimex SA, z kwotą 484,3 mln zł.
Planowany czas realizacji zadania to 29 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (15.12 – 15.03).
Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”. Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie, przed przystąpieniem do prac budowlanych, wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej zgodnie z wymaganiami zamawiającego zawartymi w programie funkcjonalno-użytkowym oraz uzyskanie w imieniu i na rzecz zamawiającego wszelkich wymaganych uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji. Zakończenie robót budowlanych planowane jest na początku roku 2021.
Szczuczyn - Raczki. Trzy odcinki
Zadanie położone jest na terenie województw: warmińsko-mazurskiego i podlaskiego, w powiatach: grajewskim, piskim, ełckim, suwalskim. Droga pobiegnie po nowym śladzie.
Długość drogi około 63 km.
Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Raczki została podzielona na trzy odcinki realizacyjne:
Zadanie nr 1 – Szczuczyn – węzeł Ełk Południe (ok. 23 km),
Zadanie nr 2 - węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie (ok. 20 km wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o dł. ok. 4 km),
Zadanie nr 3 - węzeł Wysokie - Raczki (ok. 20 km).
Rozstrzygnięcie przetargów na zadania 1 i 2 planowane jest na przełomie lutego i marca bieżącego roku.
Via Baltica od Sczuczyna do Raczek to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu oraz pasy awaryjne i pas rozdziału, nawierzchnia – beton cementowy; obciążenie – 115 kN/oś. Cztery węzły: Guty (gmina Szczuczyn), Ełk- Południe (gmina Ełk)- w pobliżu miejscowości Nowa Wieś Ełcka, Ełk- Wschód (gmina Ełk), Wysokie (gmina Kalinowo).
Przebieg drogi: Odcinek o długości 63 km przebiegać będzie przez Szczuczyn do miejscowości Szkocja k. Raczek (mijając po drodze Guty Rożyńskie, Dybowo, Borki, Zdunki Nową Wieś Ełcką, Ełk, Lega, Sędki, Wysokie, Kalinowo, Milewo, Turowo, Szkocję i dalej obwodnicą Suwałk do Budziska).
Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”. Na budowę Via Baltiki na odcinku Szczuczyn – Raczki złożono aż 20 ofert. Zakończenie robót budowlanych planowane jest na przełomie 2020 i 2021 r.
Na poszczególne zadania złożono następującą liczbę ofert:
Zadanie nr 1 – Szczuczyn – węzeł Ełk Południe (ok. 23 km) - 6 ofert. Najniższą cenę 534,2 mln zł zaproponowała firma POLAQUA Sp. z o. o., najwyższą 777,6 mln zł – konsorcjum firm Strabag Sp. z o. o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zadania – 725,1 mln zł.
Zadanie nr 2 - węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie (ok. 20 km wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o dł. ok. 3 km) - 6 ofert. Najtańsza oferta z kwotą 565,4 mln zł to propozycja konsorcjum firm Metrostav Polska SA i Metrostav a.s., najdroższa z kwotą 973,4 mln zł – to oferta konsorcjum firm Strabag Sp. z o. o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zadania – 729,6 mln zł.
Zadanie nr 3 - węzeł Wysokie - Raczki (ok. 20 km) - 8 ofert. Najniższą cenę 370,7 mln zł zaoferowało konsorcjum firm Metrostav Polska SA i Metrostav a.s., najwyższą – 709,1 mln zł zaoferowało konsorcjum firm Strabag Sp. z o. o. i Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Kwota jaką zamawiający zamierzało przeznaczyć na sfinansowanie zadania to 637,8 mln zł. Ostatecznie wybrano ofertę Budimexu SA z kwotą 484,3 mln zł.
Początkowo GDDKiA planowała przeznaczyć na tę trasę 2,092 mld zł. Jednak jeśli spośród przedstawionych ofert wybrane zostaną najtańsze to całkowita cena wyniesie 1,470 mld zł. Jest to bardzo prawdopodobne z uwagi na to, że to właśnie koszt jest najważniejszym aspektem, który będzie brany pod uwagę. Stanowi on 85% oceny. Pozostałe 15% to termin realizacji. Jednak to kryterium nie będzie się liczyć z uwagi na to, że wszystkie z przedstawionych propozycji przewidują realizację zadania w ciągu 29 miesięcy.
Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko, odc. Szczuczyn - Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF).
Zaawansowanie prac na podlaskiej części Via Baltiki:
S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn (90,9 km):
Zad.1. Ostrów Mazowiecka (węzeł „Podborze”) – do węzła „Śniadowo” (bez węzła) – dł.19,5 km (S 61) – umowa w systemie Projektuj i Buduj podpisana - 30 stycznia 2018 r.
Zad.2. Węzeł „Śniadowo” (z węzłem) – do węzła „Łomża Południe” (bez węzła) – dł. 17 km (S 61) - umowa w systemie Projektuj i Buduj podpisana - 9 lutego 2018 r.
Zad.3. Węzeł „Łomża Południe” (z węzłem) - do węzła „Łomża Zachód” (bez węzła) – dł. 7,1 km (S61) - umowa w systemie Projektuj i Buduj podpisana - 21 grudnia 2017 r.
Zad.4. Węzeł „Łomża Zachód” (z węzłem) – do węzła Kolno (bez węzła) – dł. 12,9 km (S61) – postępowanie przetargowe w toku;
Zad.5. Węzeł Kolno – do Stawisk – dł. 16,4 km (S61) - umowa w systemie Projektuj i Buduj podpisana - 31 października 2017 r.
Zad.6. Stawiski – Szczuczyn – dł. 18 km (S61) - umowa w systemie Projektuj i Buduj podpisana - 31 października 2017 r.
Pozostałe zadania na podlaskiej części S61 (56,25 km):
Obwodnica Szczuczyna (II nitka) o długości 6,5 km (S61), umowa w systemie Projektuj i Buduj podpisana 26 maja 2017 r.; koniec prac planowany na I kw. 2020 r.,
Obwodnica Augustowa – dł. 12,75 km (S61) – w użytkowaniu od 6/7 listopada 2014 r.
Obwodnica Suwałk – dł. 13 km (S61), umowa podpisana – 29 września 2015 r.; zakończenie budowy planowane w kwietniu 2019 r.,
Obwodnica Suwałk - Budzisko (granica państwa) – dł. - 24 km, umowa w systemie Projektuj i Buduj podpisana 6 czerwca 2017 r.; zakończenie prac planowane w III kw. 2020 r.
Suwałki- Budzisko
Ponad 605 mln zł będzie kosztował projekt i budowa ponad 24 km odcinka trasy S61 Via Baltica na odcinku od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku. Inwestycję będzie realizować konsorcjum Impresa Pizzarotti & C. S.p.A z Włoch i Pizzarotti SA ze Szwajcarii, które wygrało przetarg.
Od Suwałk do granicy w Budzisku powstanie droga ekspresowa - po dwa pasy ruchu w każdą stronę, pasy awaryjne, pas rozdzielający. Droga - jak cała powstająca Via Baltica - będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego. Na trasie do Budziska będą dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki, powstaną cztery miejsca obsługi podróżnych. Droga ma być dostosowana do obciążenia 115 kN na oś.
Budowa odcinka Suwałki-Budzisko ma się zacząć jesienią 2018 roku. Prace mają się zakończyć w III kwartale 2020. Pieniądze na tę inwestycję pochodzą z UE z programu Connecting Europe Facility (CEF) - Łącząc Europę.
WYG
Źródło i Fot GDDKiA