Budowa nowej drogi od obwodnicy Suwałk do Budziska miała rozpocząć się we wrześniu ubiegłego roku i zakończyć w 2020 r. Szwajcarsko-włoskie konsorcjum uznało, że kwota 605 mln zł, z jaką trzy lata temu wygrało przetarg, dzisiaj nie wystarczy na realizację inwestycji i nie przystąpiło do prac.
Wobec takiej postawy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała o zerwaniu kontraktu z Impresa Pizzarotti i ogłoszeniu w najbliższych miesiącach kolejnego przetargu. Nie będzie to już przetarg „Projektuj i buduj”, bo projekt został wykonany a wojewoda wydał w maju zezwolenie na realizację inwestycji, tylko „Buduj”. Dopiero po jego zakończeniu przekonamy się, ile będzie kosztować 24-kilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu i kiedy będziemy mogli nim pojechać.
Oto komunikat GDDKiA:
Po wielokrotnych wezwaniach firmy Impresa Pizzarotti, do rzetelnej i zgodnej z podpisaną umową realizacji kontraktu na odcinku S61 Suwałki - Budzisko (gr. państwa) w województwie podlaskim, GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z Wykonawcą tej inwestycji. Firma Impresa Pizzarotti mimo wezwań ze strony GDDKiA nie realizowała zapisów kontraktowych.
Brak konkretnych działań Wykonawcy
Inwestycja prowadzona była w systemie „Projektuj i buduj”. Wykonawca opracował dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej i taką decyzję wojewoda podlaski wydał 20 maja br. Jednak mimo upływu czasu po stronie Wykonawcy brak było właściwej mobilizacji w zakresie przygotowania do prowadzenia robót budowlanych - m.in. nie zostały zgłoszone listy podwykonawców na usługi i roboty.
Nie skończone zostały też projekty wykonawcze, a przedłożona czasowa organizacja ruchu umożliwiająca bezpieczne prowadzenie budowy - nie miała wszystkich wymaganych prawem opinii, m.in. Policji.
W tej sytuacji GDDKiA zdecydowała o odstąpieniu od umowy z Wykonawcą. W najbliższych miesiącach zostanie ogłoszony przetarg umożliwiający rozpoczęcie budowy.
- Upływ czasu przewidziany w umowie na realizację całego kontraktu czyli wykonanie projektu i budowy: ok. 70 %
- Zaawansowanie finansowe (na koniec maja br.): 2,42 %
Na S61 inaczej niż na innych kontraktach
Ostatnie odstąpienia od umów z nierzetelnymi wykonawcami na takich drogach jak S3, S5 czy A1 dotyczyły innej sytuacji niż ta, z jaką mamy do czynienia na S61 w województwie podlaskim.
We wcześniejszych przypadkach wykonawcy nie realizowali zapisów kontraktowych w kwestii wykonywania robót budowlanych, a konkretnie ich kontynuowania zgodnie z harmonogramem. Na S61 Suwałki - Budzisko Wykonawca nie przystąpił jeszcze do „widocznej dla kierowców” realizacji kontraktu, tj. do prowadzenia robót budowlanych, a jego zaniechania w kwestii realizacji zapisów umowy miały miejsce jeszcze na etapie projektu i uzyskania niezbędnych zezwoleń do właściwej realizacji inwestycji.
Kalendarium S61 odc. Suwałki - Budzisko
20 kwietnia 2016 r. - ogłoszenie o zamówieniu
28 lipca 2016 r. - składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
7 listopada 2016 r. - kwalifikacja wykonawców
30 grudnia 2016 r. - zaproszenie do składania ofert
24 marca 2017 r. - otwarcie ofert (wpłynęło 9)
13 kwietnia 2017 r. - wybór najkorzystniejszej oferty - Impresa Pizzarotti 605,5 mln zł (następna oferta PORR - 643,2 mln zł, kolejna Konsorcjum TRAKCJA 684,25 mln zł)
6 czerwca 2017 r. - zawarcie umowy
Podstawowe informacje:
- Długość odcinka: ok. 24 km,
- Wartość kontraktu z Impresa Pizzarotti - 605,5 mln złotych brutto,
- Parametry techniczne - dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (nawierzchnia z betonu cementowego),
- Węzły drogowe - Suwałki Północ i Szypliszki,
- Obiekty inżynierskie: 1 most, 24 wiadukty i 9 przejść dla zwierząt. Źródło i fot. GDDKiA
[02.02.2019] Via Baltica. Kiedy ruszy budowa odcinka Suwałki - Budzisko?
[25.03.2017] Dziewięciu chętnych na budowę drogi Suwałki - Budzisko. Włosi i Szwajcarzy na froncie robót?
[30.04.2016] W kwadrans z Suwałk do Budziska. Zobacz, jak wytyczono nadgraniczną Via Baltikę [wideo]
[06.04.2016] Tłumy na zebraniu w Szypliszkach. Rolnicy nie byli zadowoleni
[30.03.2016] Gmina Suwałki. W sprawie S-61 mieszkańców nikt nie słuchał [zdjęcia]
[09.03.2016] Drogi pobiegną równolegle. Zobacz, jak wytyczono nadgraniczną Via Balticę