Ślepsk Malow Suwałki
Asseco Resovia Rzeszów
24.11.2024
14:45
29.10.2022
Via Baltica. Jest pierwszy kontrakt na budowę odcinka od Budziska do Mariampola
W drugiej połowie grudnia ma zostać udostępniony odcinek drogi ekspresowej S61 Suwalki Budzisko. Za dwa lata natomiast będzie gotowa cała droga od granicy z Polską do Mariampola na Litwie.
Weszła w życie umowa litewskiej Dyrekcji Dróg Samochodowych na przebudowę głównej drogi A5 Kowno - Mariampol - Budzisko (Via Baltica) od km 72,50 do km 79. Planuje się, że prace budowlane na tym odcinku rozpoczną się jeszcze w tym roku, a zakończą jesienią przyszłego roku. Wartość kontraktu to około 55,8 mln euro.
Na odcinku planowana jest przebudowa drogi na cztery pasy ruchu, instalacja pierwszego w kraju „zielonego mostu” dla migracji zwierząt, przejazdy tunelem, skrzyżowania dróg łączących i innych elementów drogowych.
To nowy etap prac. Do tej pory przebudowany został odcinek Via Baltiki między Kownem a Mariampolem.
Do końca 2024 roku będzie gotowy odcinek od Mariampola do Budziska
- Via Baltica, która łączy kraje bałtyckie z Polską i innymi krajami europejskimi, ma strategiczne znaczenie dla komunikacji litewskiej i międzynarodowej, dlatego jej modernizacja jest jednym z priorytetowych projektów infrastruktury komunikacyjnej Litwy.. W najbliższym czasie na odcinku od Mariampola do granicy litewsko-polskiej rozpoczną się prawdziwe prace. Wraz z szybką realizacją prac, planuje się przebudować do końca 2024 roku ten 40-kilometrowy odcinek, w tym także mosty, wiadukty, łączące nimi drogi, w nowoczesną 4-pasmową autostradę – to dwa lata wcześniej niż planowano – mówi minister transportu Republiki Litewskiej Marius Skuodis.
Po przebudowie odcinka „Via Baltica” od Mariampola do granicy z Polską, będzie on spełniał międzynarodowe standardy bezpieczeństwa infrastruktury i zarządzania ruchem.
To jeden z najbardziej intensywnych odcinków ruchu na Litwie. Średnie roczne dzienne natężenie ruchu na tym 40-kilometrowym odcinku sięga nawet 10 tys. samochodów dziennie, z czego nawet do 60 proc. składa się z transportu towarowego.
- Obecnie większość odcinka Via Baltiki od Mariampola do granicy z Polską ma tylko dwa pasy ruchu. Stale rosnące natężenie ruchu, zwłaszcza samochodów ciężarowych, prowadzi do dużej liczby wypadków i trudnych warunków drogowych. Po przebudowie drogi jest prawdopodobne, że to wszystko to zmniejszy liczbę wypadków drogowych o połowę – mówi Remigijus Lipkevičius, dyrektor Dyrekcji Dróg Litewskiej Korporacji Samochodowej.
Kolejne przetargi
Trwają postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na przebudowę kolejnego odcinka Via Baltica od 79 do 85 km. Po zakończeniu prac projektowych w tym roku ma zostać ogłoszone także zamówienie publiczne na roboty budowlane na odcinku od 56,83 km do 72,50 km. Planuje się, że przetarg na czwarty kontrakt na odcinek tej autostrady od km 85 do km 97,06 zostanie ogłoszony pod koniec tego roku lub na początku w 2023 roku.
Pod koniec 2019 roku, po zatwierdzeniu przez litewski rząd specjalnego planu przebudowy trasy Via Baltica (odcinek A5 Kowno – Mariampol – Suwałki od 56,83 do 97,06 km), rozpoczęto procedury pozyskiwania gruntów i prace projektowe.
Obecnie trwa również analiza kilku rozwiązań przedprojektowych dla A8 Panevėžys–Aristava - Sitkūnai i A10 Panevėžys - Pasvalys - granica z Łotwą.
Przewiduje się, że do roku 2030 cała główna droga Via Baltica przebiegająca przez terytorium Litwy zostanie przebudowana w celu spełnienia wymogów organizacji ruchu i bezpieczeństwa międzynarodowej sieci drogowej.
Przypomnijmy, że w grudniu br. ma zostać oddany do użytku polski odcinek od Suwałk do Budziska.
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Transportu RL