11.07.2018

Via Baltica. Jeszcze tylko trzy kontrakty [trasa odcinek po odcinku]

Informowaliśmy o podpisaniu umowy na projekt i budowę ponad 20 km odcinka drogi ekspresowej od węzła Wysokie do Raczek. Teraz więcej szczegółów na temat zaawansowania prac przy realizacji S61, czyli część polskiego odcinka Via Baltica.

Wykonawcą ok. 20-kilometrowego fragmentu trasy od węzła Wysokie do Raczek o wartości 484,3 mln zł jest firma Budimex SA. To już dziewiąta umowa na realizację polskiego odcinka Via Baltiki w ciągu S61. Do domknięcia ponad 200-kilometrowej trasy brakuje jeszcze umów z wykonawcami trzech kontraktów.

Ten odcinek, na budowę którego została podpisana umowa, jest jednym z trzech fragmentów drogi Via Baltica realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Na pozostałe dwa odcinki tej drogi, tj. Szczuczyn – węzeł Ełk Południe (ok. 23 km) oraz węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie (ok. 23 km wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16) umowy zostaną podpisane po zakończeniu trwającej obecnie kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Inwestycja realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”.  Zadaniem wykonawcy będzie, przed przystąpieniem do prac budowlanych, wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej zgodnie z wymaganiami zamawiającego zawartymi w programie funkcjonalno-użytkowym oraz uzyskanie w imieniu i na rzecz zamawiającego wszelkich wymaganych uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji. Czas realizacji 29 miesięcy nie wliczając okresów zimowych w trakcie prowadzenia robót budowlanych (od 15.12 do 15.03) Zakończenie robót budowlanych planowane jest w połowie roku 2021.

Inwestycja będzie polegała na budowie odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Połączenie z siecią dróg lokalnych będzie możliwe poprzez węzły drogowe:

- Węzeł Guty (gmina Szczuczyn).

- Węzeł Ełk- Południe (gmina Ełk)- w pobliżu msc. Nowa Wieś Ełcka.

- Węzeł Ełk- Wschód (gmina Ełk).

- Węzeł Wysokie (gmina Kalinowo).

 

 

S61, czyli część polskiego odcinka Via Baltica, stan aktualny:

1. Podborze – Śniadowo, długość ok. 19,5 km

w realizacji, RUBAU POLSKA i CONSTRUCCIONES RUBAU Hiszpania,

wartość ok. 479 mln zł, umowa 30.01.2018 r., oddanie IV kw. 2020 r.

2. Śniadowo – Łomża Południe, ok. 17 km

w realizacji, POLAQUA, wartość ok. 380 mln zł, umowa 9.02.2018 r., oddanie IV kw. 2020 r.

3. Łomża Południe – Łomża Zachód, ok. 7,2 km

w realizacji, MOTA ENGIL Central Europe,

wartość ok. 218 mln zł, umowa 21.12.2017 r., oddanie IV kw. 2020 r.

4. Łomża Zachód – Kolno, ok. 13 km

wybrano firmę TOTO (umowa nie podpisana),

wartość ok.  525,6 mln zł, oddanie planowane II połowa 2021 r.

5. Kolno – Stawiski, ok. 16,5 km

w realizacji, STRABAG, wartość ok. 288 mln zł, umowa 31.10.2017 r., oddanie IV kw. 2020 r.

6. Stawiski – Szczuczyn, ok. 18 km

w realizacji, BUDIMEX, wartość ok. 342 mln zł, umowa 31.10.2017 r., oddanie IV kw. 2020 r.

7. obw. Szczuczyna II jezdnia, ok. 6,6 km

w realizacji, POLAQUA, wartość ok. 75 mln zł, umowa 26.05.2017 r., oddanie wiosna 2020 r.

8. Szczuczyn – Ełk Południe, ok. 23 km

wybrano firmę BUDIMEX (umowa nie podpisana),wartość ok. 672 mln zł, oddanie III kw. 2021 r.

9. Ełk Południe - Wysokie, ok. 23 km (wraz z S16 do Ełku)

wybrano konsorcjum TRAKCJA PRKI, Mostostal Warszawa, Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Białystok, (umowa nie podpisana), wartość ok.  686 mln zł, oddanie planowane III kw. 2021 r.

Szczuczyn – węzeł Ełk Południe oraz węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie, oczekują na podpisanie umów po zakończeniu kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

 10. Wysokie – Raczki, ok. 20 km

w realizacji, BUDIMEX, wartość 484 mln zł, umowa 4.07.2018 r., oddanie poł. 2021 r.

11. Raczki – obw. Suwałk, ok. 13 km, w użytkowaniu, BUDIMEX, realizacja łącznie z obw. Augustowa, wartość 659 mln zł, oddana 2014 r.

 Przebieg drogi Szczuczyn -Raczki: Odcinek o długości 63 km przebiegać będzie przez Szczuczyn do miejscowości Szkocja k. Raczek (mijając po drodze Guty Rożyńskie, Dybowo, Borki, Zdunki Nową Wieś Ełcką, Ełk, Lega, Sędki, Wysokie, Kalinowo, Milewo, Turowo, Szkocję i dalej obwodnicą Suwałk do Budziska).

12. Obwodnica Suwałk, ok. 12,8 km

w realizacji, BUDIMEX, wartość ok. 300 mln zł, umowa 29.09.2015 r., oddanie wiosna 2019 r.

13. Suwałki – Budzisko, ok. 24,2 km

w realizacji, IMPRESA PIZZAROTTI, wartość ok. 605 mln zł, umowa 6.06.2017 r., rozpoczęcie budowy jesień 2018r, oddanie do użytku połowa 2020 r.

 Od Suwałk do granicy w Budzisku powstanie droga ekspresowa - po dwa pasy ruchu w każdą stronę, pasy awaryjne, pas rozdzielający. Droga - jak cała powstająca Via Baltica - będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego. Na trasie do Budziska będą dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki, powstaną cztery miejsca obsługi podróżnych ( po dwa w każdą stronę). Droga ma być dostosowana do obciążenia 115 kN na oś.

Polski odcinek Via Baltica to także kolejne blisko 105 km drogi ekspresowej S8 od w. Powązkowska w Warszawie do końca obw. Ostrowi Mazowieckiej. W tym roku kierowcy pojadą brakującymi odcinkami od Wyszkowa do obw. Ostrowi Maz. Łączny koszt budowy S8 Warszawa - Ostrów Maz. to ok. 4 mld zł.

 

 

Na Litwie

Prace nad przygotowaniem planu międzynarodowej trasy Via Baltica na odcinku łączącym Litwę z Polską powierzono kowieńskiej spółce projektującej infrastrukturę transportową Kelprojektas.

Zgodnie z zawartą umową Kelprojektas ma przygotować specjalny plan zagospodarowania przestrzennego i przebudowy odcinka drogi A5 Kowno – Mariampol – Kalwaria o łącznej długości ok. 153 kilometrów, a także projekt przejęcia gruntów na potrzeby tej inwestycji. Mają w nim zostać uwzględnione poszerzenie obecnej drogi do czterech pasów ruchu, budowa bezkolizyjnych skrzyżowań, przejazdów kolejowych, wiaduktów oraz systemów redukcji hałasu. Ministerstwo Transportu i Komunikacji szacuje, że inwestycja może objąć teren o powierzchni 2 tys. 880 hektarów.  Procedura wykupywania ziemi od właścicieli oraz może to dotyczyć nawet 700 działek o łącznej powierzchni ok. 300 hektarów.

Oczekuje się, że w 2020 roku rozpoczną się prace konstrukcyjne i budowlane odcinka o długości ponad 40 km, a w 2022 r. droga zostanie oddana do użytku. Będzie ona spełniać wymagania autostrady. Przebudowa może kosztować ok. 200 mln euro.

Natomiast do końca 2018 roku powinny zakończyć się prace nad odcinkiem drogi A5 z Kowna do Mariampola.

Droga z Mariampola do granicy z Polską jest obecnie jedną z najbardziej eksploatowanych arterii komunikacyjnych łączących Litwę z Europą Zachodnią, szczególnie przez samochody ciężarowe i dostawcze.

 

WYG

Źródło, foto, mapy GDDKiA; Ministerstwo Łączności RL

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*