W poniedziałek, podpisana została umowa na projekt i budowę ostatniego z warmińsko-mazurskich odcinków drogi ekspresowej Via Baltica. Wykonawcą ok. 23-kilometrowego fragment od Szczuczyna do węzła Ełk Południe będzie konsorcjum firm: Porr, Porr Bau oraz UNIBEP. Wartość zadania wynosi ok. 699,5 mln zł.
Planowany czas realizacji to 29 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (15.12 – 15.03).
Inwestycja będzie polegała na budowie odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Połączenie z siecią dróg lokalnych będzie możliwe poprzez węzły drogowe:
-
Guty, w gminie Szczuczyn,
-
Ełk Południe, w gminie Ełk w pobliżu msc. Nowa Wieś Ełcka.
Via Baltica na Warmii i Mazurach
Odcinek, na budowę którego została właśnie podpisana umowa jest jednym z trzech fragmentów drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Raczki, będącej częścią europejskiej trasy Via Baltica, realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Inwestycja została podzielona na trzy odcinki realizacyjne:
-
Zadanie nr 1 – Szczuczyn – węzeł Ełk Południe (ok. 23 km),
-
Zadanie nr 2 - węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie o dł. ok. 23 km (w tym połączenie z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o dł. ok. 4 km),
-
Zadanie nr 3 - węzeł Wysokie - Raczki (ok. 20 km).
Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko, odc. Szczuczyn – Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF).
W lipcu podpisane zostały umowy na projekt i budowę odcinków Wysokie – Raczki (Wykonawcą ok. 20-kilometrowego fragmentu trasy od węzła Wysokie do Raczek o wartości 484,3 mln zł jest firma Budimex SA. Zakończenie robót budowlanych planowane jest w połowie roku 2021) oraz Ełk Południe – Wysokie (Wykonawcą ok. 23-kilometrowego fragmentu trasy od węzła Ełk Południe do węzła Wysokie wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16 jest konsorcjum firm Trakcja PRKiI S.A. Warszawa, Mostostal Warszawa S.A., Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Sp. z o.o. Białystok. Wartość zadania wynosi ok. 685,9 mln zł. Zakończenie robót budowlanych planowane jest w III kwartale 2021 r.)
Przebieg drogi Szczuczyn -Raczki: Odcinek o długości 63 km przebiegać będzie przez Szczuczyn do miejscowości Szkocja k. Raczek (mijając po drodze Guty Rożyńskie, Dybowo, Borki, Zdunki Nową Wieś Ełcką, Ełk, Lega, Sędki, Wysokie, Kalinowo, Milewo, Turowo, Szkocję i dalej obwodnicą Suwałk do Budziska).
… i w innych regionach
Obecnie w realizacji jest 188 km drogi ekspresowej S61 za ok. 4,6 mld zł. Na podpisanie umowy czeka już tylko odcinek Łomża Zachód – Kolno o dł. 13 km i wartości ok. 525,6 mln zł.
Polski odcinek Via Baltica to również blisko 105 km drogi ekspresowej S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do końca obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. W tym roku kierowcy pojadą brakującymi odcinkami od Wyszkowa do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej. Łączny koszt budowy S8 Warszawa - Ostrów Mazowiecka to ok. 4 mld zł.
.. oraz na Litwie
Do końca 2018 roku powinny zakończyć się prace nad odcinkiem drogi A5 z Kowna do Mariampola.
Natomiast od Mariampola do granicy z Polską modernizacja rozpocznie się w 2020 roku, a w 2022 r. droga zostanie oddana do użytku. Będzie ona spełniać wymagania autostrady. Przebudowa może kosztować ok. 200 mln euro.
Projekt przewiduje poszerzenie obecnej drogi do czterech pasów ruchu, budowę bezkolizyjnych skrzyżowań, przejazdów kolejowych, wiaduktów oraz systemów redukcji hałasu. Ministerstwo Transportu i Komunikacji szacuje, że inwestycja może objąć teren o powierzchni 2 tys. 880 hektarów. Procedura wykupywania ziemi od właścicieli oraz może to dotyczyć nawet 700 działek o łącznej powierzchni ok. 300 hektarów.
Droga z Mariampola do granicy z Polską jest obecnie jedną z najbardziej eksploatowanych arterii komunikacyjnych łączących Litwę z Europą Zachodnią, szczególnie przez samochody ciężarowe i dostawcze.
WYG
Źródło i fot: GDDKiA