22.12.2017

Via Baltica. Łomża będzie miała obwodnicę, od tej soboty obwodnicą Marek do Warszawy

Kolejny fragment trasy Via Baltica został właśnie skierowany do realizacji. Mowa o części obwodnicy Łomży, czyli odcinku przyszłej drogi ekspresowej S61 między węzłami „Łomża Południe” (łącznie z węzłem) a „Łomża Zachód”.

Inwestycja jest częścią obwodnicy Łomży wyprowadzającej drogę ekspresową S61 w kierunku południowym, w stronę węzła na S8 w okolicach Ostrowi Mazowieckiej (w.Podborze). Natomiast na północy połączy się z kolejnym odcinkiem obwodnicy Łomży (węzeł „Łomża Zachód” – węzeł „Kolno”), na który przetarg został rozstrzygnięty 12 grudnia br., w kierunku na Szczuczyn – Ełk.

- Podpisana umowa na budowę 7-kilometrowego fragmentu obwodnicy Łomży, to nie tylko gwarancja powstania całej, 20-kilometrowej obwodnicy tego miasta, ale też kolejny etap faktycznej realizacji drogi ekspresowej S61, czyli Via Baltiki od Ostrowi Mazowieckiej aż po granicę z Litwą – powiedział minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk.

Odcinek zrealizuje firma Mota Engil Central Europe SA, która złożyła najkorzystniejszą ofertę, gdzie kwota wynosi ponad 218,1 mln zł, w przetargu rozstrzygniętym 16 października. Wykonawca ma wybudować ponad 7 km 2-jezdniowej drogi ekspresowej S61 oraz węzeł Łomża Południe i wychodzący z niego 9-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 63, w kierunku na Zambrowa.

Realizacja przewidziana jest w systemie „Projektuj i buduj”. W sumie zaplanowano na całość zadania 31 miesięcy przy wyłączeniu okresów zimowych w tracie budowy. To oznacza, że Wykonawca powinien zaprojektować trasę i uzyskać decyzję ZRID w ciągu pierwszych 15 miesięcy, a w kolejnych 16 miesiącach zrealizować prace budowlane oraz uzyskać pozwolenia na użytkowanie. W trakcie samej budowy nie wlicza się w czas realizacji okresów zimowych (15 grudnia – 15 marca).

Dane techniczne: S 61 od węzła „Łomża Południe” (z węzłem) do węzła „Łomża Zachód” (bez węzła):

- długość - 7,186 km,

- przekrój drogi ekspresowej 2x2;  szerokość pasa 3,5 m, 2,5-metrowe pasy awaryjne, jezdnie oddzielone 5 m pasem zieleni,

- nawierzchnia z betonu cementowego gr. 27 cm.;

- budowa i przebudowa min. kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, systemu zarządzania ruchem;

- kat. ruchu - KR6, obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś;

- obiekty inżynierskie: 1 most, 14 wiaduktów, 1 przejście dla zwierząt;

- infrastruktura ochrony środowiska, w tym: ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, ogrodzenie całej drogi ekspresowej

Węzeł „Łomża Południe” - tu budowany odcinek drogi ekspresowej S61 połączy się z nowobudowanym fragmentem drogi krajowej nr 63 (w odległości 1,178 km od początku inwestycji), który ma przebiegać pod drogą ekspresową. Wykonany węzeł zapewni relacje Łomża - Ostrów Mazowiecka, Łomża – Zambrów, w przeciwnym kierunku Łomża - Ełk oraz połączenie z drogą wojewódzką nr 677. Węzeł zajmie około 6 ha terenu.

DK 63 – nowy odcinek od węzła „Łomża Południe” do podłączenia do istniejącej dk 63 w rejonie miejscowości Podgórze ;

- klasa GP

- długość – 8,9 km

- przekrój drogi Głównej ruchu Przyspieszonego (GP) – 1x2

- nawierzchnia bitumiczna

- kat. ruchu – KR4, obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś;

– wiadukt kolejowy nad linią kolejową nr 49 relacji Śniadowo - Łomża

Podpisanie umowy na realizację drogi ekspresowej S61 na odcinku „Łomża Południe – Łomża Zachód”

 

W świątecznym prezencie otworzą Marki

Po wielu perypetiach, przesuwaniu terminów ma jeszcze przed Wigilią, zostać otwarta obwodnica Marek koło Warszawy.

O otwarciu obwodnicy Marek w nocy z piątku na sobotę 22/23 grudnia poinformował w środę Facebooku burmistrz tego miasta - Jacek Orych po spotkaniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA przygotowała obiecaną ściągawkę dla kierowców

Zmiany w organizacji ruchu po otwarciu trasy

Po otwarciu obwodnicy Marek, kierowcy będą mieli do dyspozycji dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej od istniejącego węzła Marki do włączenia w istniejący przebieg drogi S8 za węzłem Radzymin Południe.

W związku z postępem prowadzonych prac w pierwszym etapie wyłączone z użytkowania zostaną dwa węzły drogowe tj. węzeł Kobyłka (z ul. Szkolną) oraz węzeł Wołomin (z docelowym przebiegiem D635). Jednocześnie należy zaznaczyć, że węzeł Marki w pierwszym okresie użytkowania będzie o niepełnych relacjach – budowa łącznicy relacji Białystok – Warszawa Targówek (ul. Radzymińska)/Marki.

Do dyspozycji kierowców będą: węzeł Radzymin Południe z drogą DW635 oraz węzeł Zielonka z drogą wojewódzką 631.

W związku z powyższym zmianie ulegną zasady ruchu w zakresie dojazdu do Białegostoku oraz oraz Marek, Radzymina czy Słupna

 Kierowcy jadący drogą S8 od strony Warszawy (Mostu Grota) w celu dojazdu do Marek (dotychczasowego przebiegu DK8) powinni zwrócić szczególna uwagę na zmianę sposobu dojazdu i trzymać się prawej strony, a dojazd realizować z wykorzystaniem drogi serwisowej oraz skrzyżowania (na DK8) z sygnalizacją świetlną w węźle Marki. Zasada ta będzie oznakowana docelowymi tablicami drogowskazowymi i przeddrogowskazowymi oraz dodatkowo, dla podkreślenia tej istotnej zmiany, żółtymi tablicami tymczasowymi wyposażonymi w lampy błyskowe.

Kierowcy jadący ul. Radzymińską od strony Targówka powinni zwrócić uwagę na zmiany na tablicach kierunkowych i kierować się wg ich wskazań. W celu dojazdu do Białegostoku należy na węźle Marki skręcić w prawo na drogę S8, a w celu dojazdu do Marek, Radzymina i Słupna kontynuować jazdę na wprost jak dotychczas.

 Kierowcy jadący drogą ekspresową S8 od strony Białegostoku zostaną automatycznie skierowani na nowy przebieg drogi S8. Z uwagi na brak relacji Targówek (ul. Radzymińska-DW629) i Marki w węźle Marki, w celu dojazdu do tych miejsc należy dokonać zjazdu z drogi S8 wcześniej tj. na węźle Radzymin Południe bądź węźle Zielonka.

Jednocześnie dotychczasowe ograniczenia w ruchu ciężkim (16t) zostaną zachowane w dotychczasowym zakresie.

 

WYG

Źródło: GDDKiA; marki.pl

Na fot: Podpisanie umowy na budowę obwodnicy Łomży

 Foto: GDDKIA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*