Minister Transportu i Łączności Republiki Litewskiej Marius Skuodis podkreśla, że budowa odcinka Via Baltica od Mariampola do granicy litewsko-polskiej ma rozpocząć się w przyszłym roku i zakończyć do końca 2024 r .
Plan przebudowy tej drogi oraz etapy planowanych prac zostały przedstawione na spotkaniu, które odbyło się w piątek (13.08.2021r) w Mariampolu z przedstawicielami gmin regionu, środowiska biznesowego i społeczeństwa.
- Via Baltica ma strategiczne znaczenie dla ruchu litewskiego i międzynarodowego, jest jednym z najbardziej intensywnych odcinków tranzytowych w kraju, obfitującym także w bolesne wypadki drogowe. Dalsza przebudowa tej części drogi z Mariampola do granicy z Polską już wkrótce posunie się naprzód, zaplanowaliśmy finansowanie, jasny plan prac i zaplanowane etapy prac. Dołożymy wszelkich starań, aby jak najszybciej korzystać z drogi spełniającej międzynarodowe standardy bezpieczeństwa infrastruktury i zarządzania ruchem - powiedział minister transportu M. Skuodis.
Prace przy przebudowie odcinka Via Baltica od Mariampola do granicy litewsko-polskiej (od 56,83 do 97,06 km) rozpoczną się w 2022 roku. - przeprowadzono już strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko i zatwierdzono specjalny plan przebudowy tego odcinka, zgodnie z którym droga będzie podzielona na maksymalnie cztery pasy. Obecnie trwają procedury pozyskiwania gruntów i prace projektowe.
Ten odcinek o łącznej długości 40,23 km zostanie przebudowany zgodnie z wymogami dla autostrad i będzie można poruszać się z prędkością 130 km/h.
Po przebudowie na tym odcinku powstaną bezpieczne dwupoziomowe skrzyżowania i ronda (na łącznicach), równoległe drogi łączące się z drogą główną oraz nowy parking dla samochodów ciężarowych. Planowane jest również poszerzenie istniejących lub montaż nowych mostów przez rzeki, budowa ekranów akustycznych.
Jak poinformował minister, wcześniej planowano odnowę tego odcinka drogi do 2026 r., ale po weryfikacji planów prace są przyspieszane - zakończenie prac na tym 40-kilometrowym odcinku planowane jest do 2024 r. Po zakończeniu tego etapu jedna z najbardziej intensywnie eksploatowanych autostrad w kraju będzie bezpieczna i z prędkością 130 km/h będzie można przejechać z Kowna przez Mariampol do granicy z Polską.
Odcinek Kowno - Mariampol już zmodernizowano
Przypomnijmy, że pod koniec 2018 roku ukończono przebudowę via Balticy odcinka między Kownem a Mariampolem. Drogę poszerzono do czterech pasów, zlikwidowano wiele jednopoziomowych skrzyżowań, zbudowano 10 wiaduktów. Natomiast we wrześniu 2019 roku zakończono przebudowę obwodnicy Poniewieża o długości około 22 km, aby poprawić warunki ruchu na Via Baltica. Został on rozszerzony z 2 do 3 pasów.
10 tysięcy samochodów dziennie
Odbudowany odcinek Via Baltica od Mariampola do granicy z Polską będzie spełniał międzynarodowe standardy bezpieczeństwa infrastruktury i zarządzania ruchem. Obecnie jest to jeden z najbardziej intensywnych odcinków ruchu na Litwie, gdzie średnie roczne natężenie ruchu sięga nawet 10 tys. samochodów dziennie, a połowa tego ruchu to transport towarowy. Po przebudowie odcinka nie powinno być kolizji nadjeżdżających pojazdów, zostaną zainstalowane skrzyżowania i drogi łączące o różnych poziomach.
Według Remigijusa Lipkevičiusa, szefa Krajowego Zarządu Dróg, po przebudowie całego odcinka Via Baltica od Kowna do granicy z Polską, będzie on spełniał międzynarodowe standardy bezpieczeństwa i ruchu.
- Po przebudowie odcinka nie powinno być kolizji nadjeżdżających pojazdów, zostaną zbudowane skrzyżowania i drogi łączące o różnych poziomach. Jest prawdopodobne, że całkowita liczba wypadków drogowych zmniejszy się o około 70% - powiedział R. Lipkevičius
Całkowita długość Via Baltica na Litwie wynosi 268 km, składa się z pięciu głównych dróg: A5 Kowno – Mariampol – Suwałki, A1 Wilno – Kowno – Kłajpeda (część), A8 Panevėžys – Aristava – Sitkūnai, A17 Panevėžys obwodnica i A10 Panevėžys – Pasvalys – Ryga.
Do 2030 cała droga Via Baltica przebiegająca przez terytorium Litwy zostanie przebudowana w celu spełnienia wymogów organizacji ruchu i bezpieczeństwa dla głównej sieci drogowej TEN-T.
Via Baltica powinna łączyć Tallin, Rygę, Kowno, Suwałki, Ełk i Warszawę czteropasmową drogą. Obsługuje ona duży ruch towarowy z Europy Zachodniej przez Polskę.
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Transportu i Łączności Republiki Litewskiej