Historyczny moment budowy Via Baltiki na Litwie. W piątek, 27 października symbolicznie zakończyły się prace na odcinku drogi krajowej od km 72,5 do 79 ( licząc od Kowna w kierunku granicy z Polską).
Przebudowany już odcinek trasy Via Baltica rozpoczyna się we wsi Skardupiai w gminie Mariampol, a kończy w gminie Kalwaria, we wsi Trakiszki ( zbieżność nazw ze wsią Trakiszki w gminie Puńsk).
Odcinek ten jest jednym z czterech przebudowywanych fragmentów drogi od Mariampola do granicy litewsko-polskiej.
Czteropasmowa autostrada
6,5-kilometrowy odcinek zmienił się nie do poznania - jedna z najbardziej ruchliwych i niebezpiecznych dróg w kraju została przebudowana na czteropasmową autostradę, zlikwidowano jednopoziomowe skrzyżowania (powstało 15 km dróg łączących i łączących różnych poziomów zainstalowano), zbudowano wiadukt, zainstalowano tunel, a także pierwszy na Litwie zielony most dla zwierząt służący do migracji. W celu izolacji akustycznej zainstalowano ściany akustyczne o łącznej długości 360 m.
- Od Mariampola do Polski realizujemy jeden z największych projektów ostatnich dziesięcioleci – w zasadzie rozbudowujemy nasze najważniejsze połączenie drogowe z Zachodem. To ważny krok dla Litwy, zwiększający konkurencyjność kraju, wzmacniający nasz potencjał obronny i gospodarczy. A najważniejsze, że od teraz ten odcinek drogi jest nieporównywalnie bezpieczniejszy i wygodniejszy dla użytkowników dróg. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji projektu, że został on zrealizowany w terminie i nie mogę się doczekać zakończenia dalszych prac prowadzonych w pobliżu tego odcinka- powiedział podczas otwarcia Minister Komunikacji RL Marius Skuodis.
Nabierają tema prace przy kolejnych odcinkach
- Dziś jest naprawdę pamiętny i ważny dzień dla całej Litwy, ale nie mamy czasu na długie świętowanie. Intensywne prace trwają także na innych odcinkach Via Baltica – konsekwentnie dążymy do ostatecznego celu, jakim jest ukończenie w 2025 roku autostrady z Mariampola do granicy litewsko-polskiej, spełniającej najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa – oznajmił Marius Švaikauskas, dyrektor generalny Litewskiej Dyrekcji Dróg Samochodowych.
Planuje się, że w tym roku prace zakończą się na kolejnym sześciokilometrowym odcinku drogi od 79 do 85 km.
Zakończenie prac na pierwszym odcinku, liczącym prawie 16 km (od 56,83 do 72,50 km), między Mariampolem a wsią Skardupia zaplanowano na sierpień 2024 rok. Natomiast ogłoszenie przetargu na wykonanie robót kontraktowych na czwartym, ostatnim 12 km odcinku (od 85 do 97,06 km) łączącym Litwę i Polskę, planowane jest w najbliższym czasie, czyli w połowie listopada br.
Długość wszystkich czterech zrekonstruowanych odcinków trasy Via Baltica od Mariampola do granicy litewsko-polskiej wynosi około 40 kilometrów. Są to największe prace związane z budową infrastruktury drogowej w historii niepodległej Litwy.
WYG
Źródła i fot: Ministerstwo Komunikacji RL; Litewska Dyrekcja Dróg; Samorządy Mariampola i Kalwarii