Zapraszamy na relację na żywo


Ślepsk Malow Suwałki


Asseco Resovia Rzeszów

24.11.2024
14:45

19.06.2023

Via Baltica. Na Litwie uroczyście rozpoczęła się przebudowa odcinka Mariampol – granica z Polską

W poniedziałek, 19 czerwca pod Mariampolem - na litewskiej drodze Via Baltica A5 Kowno- Mariampol - uroczyście zainaugurowano przebudowę najdłuższego odcinka między Mariampolem a granicą litewsko-polską (56,83-72,50 km).

W obecności premier Litwy Ingridy Šimonity i ministra komunikacji Mariusa Skuodisa, a także merów Mariampola i Kalwarii, dyrektorów Litewskiej Dyrekcji Dróg Samochodowych AB oraz firm- wykonawców robót, została zakopana kapsuła z listem dla przyszłych pokoleń.

Droga solidarności

- Ta droga, zwana Via Baltica, która łączy Finlandię z Czechami, jest bardzo ważna pod wieloma względami. Jest to bardzo ważne, bo jako jedna z podstawowych arterii komunikacyjnych Litwy, ma bezpośredni wpływ na handel, nasze stosunki handlowe z innymi krajami oraz turystykę. Teraz ta droga nabrała innych barw. Można ją nazwać drogą solidarności, bo tą drogą na Litwę trafiali uciekający przed wojną ludzie, tą drogą wspieramy Ukrainę, ta droga najlepiej oddaje naszą trajektorię, orientację naszego kraju na Zachód - zwróciła się do publiczności premier Ingrida Šimonytė.

Będzie 4- pasmowa autostrada

Na drodze „Via Baltica” między Mariampolem a litewsko-polską granicą państwową trwają obecnie największe prace związane z budową infrastruktury drogowej w okresie niepodległości Litwy. Cała ta droga o długości około 40 km zostanie przebudowana na 4-pasmową autostradę i przystosowana zarówno do celów mobilności cywilnej, jak i wojskowej.

- Po rozpoczętym dziś przyspieszeniu prac naszym oczom ukaże się widok, jakiego nie widziano w okresie odzyskania niepodległości – na trasie „Via Baltica” między Mariampolem a granicą Polski powstanie nowa autostrada - budowany jednocześnie odcinek o długości prawie 30 km. Cieszę się z tej najdłuższej budowy na drogach kraju i życzę owocnej, szybkiej pracy – mówi minister łączności Marius Skuodis.

Obecnie przebudowywany jest prawie 16-kilometrowy odcinek między Mariampolem a wsią Skardupiai.

Zakres inwestycji

Droga zostanie przeorganizowana w cztery pasy ruchu, planuje się budowę około 45 km dróg łączących, instalację bezpieczniejszych skrzyżowań dla ruchu na różnych poziomach, 5 wiaduktów, 3 przejścia tunelowe, rozdzielenie ruchu lokalnego i tranzytowego, instalację parkingu dla pojazdów ciężarowych, środki ochrony środowiska, budowę 4 mostów przez Szeszupy oraz zapewnienie dostępu do terytorium Mariampolskiej SSE. Ponadto na skrzyżowaniu Via Baltica i głównej drogi A7 Mariampol – Kybartai powstanie nowoczesny parking o powierzchni około 11 hektarów, z wydzielonymi strefami dla ładunków, transportu lekkiego i pojazdów powstanie niezbędna infrastruktura rekreacyjna. Jest to najdłuższy z czterech odcinków,

Inne odcinki

Od zeszłego roku przebudowano już dwa odcinki od 72,50 do 85 km na drodze Via Baltica A5 Kowno–Mariampol–Suwałki, położone między wsią Skardupii w gminie Mariampol a wsią Smalninkai w gminie Kalwaria. Odcinki te będą również czteropasmowe, z przejazdami kolejowymi, mostami i tunelami oraz „zielonymi mostami” dla migracji zwierząt. Zakończenie prac na tym odcinku planowane jest jeszcze w tym roku.

Ponadto planowane jest ogłoszenie przetargu na czwarty odcinek tej autostrady od 85 km do 97,06 km, czyli do granicy z Polską, jeszcze w tym roku. Zakończenie prac kontraktowych na całym ok. 40-kilometrowym odcinku Via Baltica (od 56,83 do 97,06 km) planowane jest na 2025 rok.

Według Mariau Švaikauskasa, dyrektora generalnego Dyrekcji Dróg Samochodowych AB Litwy, przebudowa odcinka głównej drogi Via Baltica z Mariampola do granicy z Polską już nabrała rozpędu, trwające prace są jednym z największych projektów w historii firmy. 

- Już teraz przygotowujemy się do przebudowy kolejnego odcinka – od Poniewieża do granicy z Łotwą: dobiegają końca przygotowania rozwiązań przedprojektowych, planowane jest rozpoczęcie procedur zagospodarowania przestrzennego. Dokładamy wszelkich starań, aby do 2030 r. korytarz transportowy Via Baltica przechodzący przez Litwę spełniałby międzynarodowe standardy bezpieczeństwa i organizacji ruchu, a podróżujący przez Litwę mogliby podróżować jeszcze bezpieczniej i wygodniej – mówił M. Švaikauskas.

Via Baltica między Mariampolem, a polską granicą jest jednym z najbardziej ruchliwych odcinków na Litwie. Przejeżdża przez nią średnio prawie 14 tysięcy samochodów, z czego połowa to transport towarowy. Po przebudowie droga ta będzie spełniać międzynarodowe standardy, będzie bezpiecznym i wygodnym połączeniem zarówno z Kowna, jak i z Wilna w podróżach do Polski i dalej do krajów Europy Zachodniej.

WYG

Źródło  fot: Ministerstwo Komunikacji RL 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*