Otwarta w minioną sobotę obwodnica Suwałk wraz z częścią obwodnicy Augustowa, od węzła Suwałki Lotnisko do Raczek, to liczący w sumie 25,5 kilometra odcinek drogi ekspresowej Via Baltika. Od Warszawy do Budziska liczy ona 320 kilometrów.
Trasa ta pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi, a Polską, i krajami Europy Środkowej. Na terenie Polski przebiega w ciągu drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.
Zbudowane zostały już fragmenty o łącznej długości 117 km. W realizacji jest obecnie 201 km. Pozostałe fragmenty S61 z wyjątkiem budowanej drugiej nitki obwodnicy Szczuczyna są na etapie projektowania. Cała trasa ma zostać udostępniona kierowcom do końca 2021 roku.
Obwodnica Suwałk kończy się rondem przy Pułaskiego, elementem przyszlego węzła Suwałki Północ i od września ubiegłego powinny już tam być prowadzone roboty nad budową liczącej 24 kilometry drogi do Budziska. Ich koniec zaplanowano na lipiec 2020, czyli za rok z kawałkiem.
Już wiadomo, że termin jest nierealny. Jak informuje Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dopiero w połowie maja można się spodziewać wydania przez wojewodę podlaskiego najważniejszego dokumentu - zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, tzw. zridu.
Obwodnica Suwałk została wykonana z betonu i odcinkowi Via Baltiki Suwałki - Budzisko poswięcono dużo miejsca podczas zorganizowanej w Suwałkach przez Komitet Narodowy Światowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC oraz Stowarzyszenie Producentów Cementu konferencji "Beton w Budownictwie".
Podczas konferencji Dawid Janiczek, technolog Budimex SA, dzielił się o doświadczeniami z budowy obwodnicy Suwałk, jako dobrego przykładu drogi o nawierzchni betonowej.
Dużo o tym bylo także podczas podsumowań, towarzyszacych uroczystości otwarcia obwodnicy Suwałk.
– Do podbudowy i nawierzchni z betonu cementowego wykorzystano ponad 281 tys. m3 tego surowca. Z kolei obiekty inżynierskie pochłonęły 1 tys. m3 betonu konstrukcyjnego i 16,5 tys. m3 betonu niekonstrukcyjnego – mówi Dariusz Blocher, prezes firmy Budimex SA.
Innymi materiałami, które wykorzystano przy tej inwestycji były stal zbrojeniowa – 2811 ton czy pospółka i żwir – 3,5 mln ton.
– W sumie zbudowaliśmy ponad 12 km trasy głównej drogi S61, 8,5 km dróg poprzecznych o nawierzchni bitumicznej oraz 17,5 km dróg serwisowych i dojazdowych do terenów sąsiadujących z inwestycją – dodaje Dariusz Blocher.
Drogi zostały uzupełnione także o obiekty inżynierskie, w tym m.in. most, 11 wiaduktów, 3 przejścia dla zwierząt, różnego rodzaju przepusty oraz 11 zbiorników retencyjno-infiltracyjnych i jeden zbiornik retencyjny.
Elementami uzupełniającymi infrastrukturę towarzyszącą nowej obwodnicy są 53,5 km barier energochłonnych, 17 km ekranów dźwiękoszczelnych i 0,6 km przeciwolśnieniowych oraz ponad 27 km ogrodzenia.
– Do tego w projekcie przewidziano posadzenie ok. 2300 drzwi i 28 tys. sztuk krzewów – dodaje Dariusz Blocher.
Podczas konferencji "Beton w Budownictwie w Suwałkach" głos zabrali m.in. dyrektorzy oddziałów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku i Olsztynie. Mówili o stanie zaawansowania przygotowań i realizacji Via Baltiki w województwach podlaskimi warmińsko - mazurskim.
Po oddaniu do użytku obwodnicy Suwałk, drugą, jeszcze dłuższą drogą ekspresową o nawierzchni betonowej będzie odcinek via Baltiki - Suwałki - Budzisko. Niestety, budowa ruszy z opóźnieniem.
Już jesienią ub. roku miała ruszyć budowa drogi Suwałki - Budzisko. Nie rozpoczęła się. Później mówiło się o lutym - marcu 2019 r. Też roboty na razie nie ruszyły. Wciąż nie ma zatwierdzonego projektu budowlanego i udzielonego zezwolenia na realizację tej inwestycji drogowej.
Oddanie do użytku też się opóźni. Czas na ukończenie zgodnie z Kontraktem upływa w dniu 06.07.2020. Na Kongresie mówiono już o roku 2021.
Wykonawcą jest konsorcjum: Impresa Pizzarotti & §C. S.p.A z siedzibą w Parmie (Włochy), (lider konsorcjum) i Pizzarotti SA z siedzibą w Lugano (Szwajcaria), (partner konsorcjum). 6 czerwca 2017 r. podpisal on umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Zaakceptowana wówczas kwota brutto wynosi 605,5 mln zł, a kontrakt realizowany jest w systemie ,,Projektuj i Buduj”.
Przeciągające się procedury i bój o pieniądze
Zakładano, że wykonawca uzyska decyzję ZRID na przełomie III i IV kwartału 2018 roku. Przypomnijmy, że wykonawca złożył do Wojewody Podlaskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID na odcinek Suwałki - Budzisko ponad rok temu, 6 kwietnia 2018 r., ale musiał go uzupełnić, co uczynił 19 paqździernika.
Wykonawca w czasie całej procedury występował o odstępstwa od norm technicznych. Zwracał m.in. uwagę na grząski teren, który wymagać będzie wzmocnienia, zbyt małe odległości między miejscem obsługi pasażera i przejściem granicznym, itp.
Pod koniec listopada 2018 roku wojewoda podlaski wszczął postępowanie administracyjne z wniosku Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia zezwolenia na realizację inwestycji drogowej,. Procedura miała potrwać ok. 90 dni. Jednak postanowieniem z dnia 30.11.2018 r. zostało zawieszone postępowanie administracyjne w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia zezwolenia na realizację inwestycji drogowej do czasu wydania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku postanowienia w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia.
Wznowione postępowanie w sprawie zezwolenia na budowę
Jak można przeczytać na stronie internetowej budowy, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, w dniu 27 marca 2019 r., wydała postanowienie ws. uzgodnienia realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S-61 Obwodnica Augustowa – granica państwa, wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi i niezbędną infrastrukturą techniczną, na odcinku koniec obwodnicy Suwałk – Budzisko z obwodnicą Szypliszek, w ramach zadania „Projekt i budowa drogi ekspresowej S-61 Obwodnica Augustowa – granica państwa, odcinek: koniec obw. Suwałk – Budzisko z obw. Szypliszek. W związku z tym, wojewoda podlaski 02.04.2019 r. odwiesił zawieszone postępowanie administracyjne. Zezwolenia należy spodziewać się, za klika tygodni.
Prace przygotowawcze
Na razie odbywają się systematycznie posiedzenia Rady Budowy ( ostatnie 10.04.br.), opracowano nowy wniosek o ZRID wraz z załącznikami, trwają prace projektowe nad projektem podziału nieruchomości.
Prowadzone też są poszukiwania podwykonawców oraz trwa analiza ofert m.in. na wyburzenia obiektów, obsługę geodezyjną inwestycji, producentów węzłów betoniarskich, wykonawców robót związanych z wzmocnieniem gruntów, wykonawców nawierzchni drogowej obiektów mostowych, wykonawców ekranów akustycznych, przeciwolśnieniowych, świadczących usługi w zakresie wycinki drzew, nadzoru środowiskowego, nadzoru archeologicznego, obsługę laboratoryjną inwestycji, ornitologii.
Dokonywana jest ponadto m.in. analiza ofert dostaw kruszyw, cementu, dodatków do betonu, dostawców szalunków dla obiektów mostowych, na wykonanie pali fundamentowych pod obiektami. Trwają też konsultacje z branżą geotechniczną potencjalnych podwykonawców posadowienia obiektów.
Szczuczyn - Raczki
Trwają też przygotowania do budowy odcinka via Balticy: Szczuczyn - Nowa Wieś Ełcka – Kalinowo – Raczki. W 2018 roku wyłoniono wykonawców. W marcu i kwietniu br. wykonawcy złożyli do wojewody wnioski o ZRID.
Odcinki:
-
Szczuczyn - Ełk Południe o długości ok. 23,3 km, umowa podpisana 6.08.2018 r., oddanie do ruchu planowane w III kw. 2021 r., wartość - 700 mln zł;
-
Ełk Południe - Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa podpisana 19.07.2018 r., oddanie do ruchu planowane w III kw. 2021 r., ,wartość - 686 mln zł;
-
Wysokie - Raczki o długości ok. 20,2 km, umowa podpisana 4.07.2018 r., oddanie planowane w połowie 2021 r., wartość - 484 mln zł;
Via Baltica w 2021 roku
Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku.
W realizacji jest już cała droga ekspresowa S61 o łącznej długości ponad 200 km na trasie Warszawa - Budzisko. Wartość prac budowlanych w ramach S61 przekracza 5 mld zł. Pieniądze pochodzą z kasy Unii Europiesjkiej z funduszu Łącząc Europę (CEF). Całą trasą, od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku, powinniśmy pojechać przed końcem 2021 r.
WYG
Źródła: kongresdrogowy; GDDKiA
Fot. Budimex
[13.04.2019] Obwodnica Suwałk została otwarta. Koszmar się skończył [wideo i zdjęcia]
[09.04.2019] Obwodnica Suwałk zostanie otwarta w końcu tego lub na początku przyszłego tygodnia. Zobacz [wideo]