Na zmodernizowanym odcinku będzie można będzie jeździć z szybkością 130 kilometrów na godzinę. Prace potrwają do 2025 roku.
Litewski Zarząd Dróg przygotowuje się do budowy odcinka Via Baltica o wartości 300 mln euro od Mariampola do granicy z Polską. Prace rozpoczną się w 2021 r. po zakończeniu wszystkich procedur wykupu gruntów i wybraniu wykonawców, mówi Vitalijus Andrejevas, szef administracji drogowej. Przebudowa zostanie ukończona do końca 2025 r.
Ministerstwo Transportu ma przedłożyć specjalny plan przebudowy 40-kilometrowego odcinka, a także ogłosić rozpoczęcie procedury przejęcia gruntów.
- Gdy rząd zatwierdzi specjalny plan, ogłosimy przetarg na projekt techniczny, a przygotowanie projektu na tak długi odcinek może potrwać do 18 miesięcy. Jednocześnie przeprowadzimy procedurę zajmowania ziemi na potrzeby publiczne - powiedział cytowany przez litewskie media Andrejevas.
Według niego, 745 działek lub ich część będzie musiała zostać odebrana ich dotychczasowym właścicielom, w tym 415 w rejonie Mariampola, a 330 w okolicach Kalwarii, k. polsko - litewskiej granicy. Ich łączna powierzchnia to ok. 300 hektarów. Inwestycja obejmie zaś 2 tys. 880 hektarów.
Na razie nie oszacowano, ile na to będzie potrzeba pieniędzy.
Andrejevas powiedział, że przebudowa ma kosztować około 300 mln euro, ale ostateczna suma może być wyższa lub niższa.
Już przeprowadzono ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko. Modernizacja rozpocznie się w 2021 roku, a zakończy się w 2025 r. Droga ma spełniać wymagania autostrady. Zakłada się oddzielenie ruchu tranzytowego od dróg lokalnych, poszerzenie drogi do czterech pasów ruchu z dozwoloną prędkością 130 km/h, budowę dróg łączących z dozwoloną prędkością 90 km/h oraz budowę skrzyżowań bezkolizyjnych kilkupoziomowych skrzyżowań, przejazdów kolejowych, wiaduktów oraz systemów redukcji hałasu. Po modernizacji, według specjalistów, wypadkowość spadnie aż o 70 procent.
Trwa też spór z właścicielami stacji paliwowych na tym odcinku. Obecnie, razem z działającymi i budującymi się, jest ich tu aż 45. Na 40 kilometrowym odcinku drogi stacje mają: Orlen, Emsi, Vakoil, Rotada, Aris, Neste, Baltic Petroleum, Alauša, Circle K, Viada. Aby osiągnąć prędkość 130 km na godzinę, liczba stacji ma być mocno ograniczona. Będą tylko przy drogach łącznikowych w odległości nie mniejszej niż 5 km. To z kolei nie podoba się właścicielom stacji.
Przypomnijmy, że pod koniec 2018 roku ukończono przebudowę tego odcinka między Kownem a Mariampolem. Drogę poszerzono do czterech pasów, zlikwidowano wiele jednopoziomowych skrzyżowań, zbudowano 10 wiaduktów. Natomiast we wrześniu 2019 roku zakończono przebudowę obwodnicy Poniewieża o długości około 22 km, aby poprawić warunki ruchu na Via Baltica. Został on rozszerzony z 2 do 3 pasów.
Międzynarodowa trasa Via Baltica połączy Tallinn, Rygę, Kowno i Warszawę. Na Litwie droga Via Baltica przebiega od granicy łotewskiej przez Poniewież, Kowno i Mariampol do granicy z Polską i liczy 274 km. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego i została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN- T.
Rozmowy ministrów
We wtorek, 12.11.2019 roku, w spotkali się w Warszawie ministrowie transportu Litwy i Polski. Omówiono strategiczne projekty infrastrukturalne. Minister Transportu i Komunikacji RL Jarosław Narkiewicz ( jeden z dwóch Polaków w litewskim rządzie) zaprosił przedstawicieli polskich firm do udziału w litewskich przetargach na budowę dróg, w tym pry realizacji projektu via Balticy.
Podczas spotkania omówione też postępy przy projekcie Rail Baltica na Litwie, a także wykorzystania potencjału kolejowego ruchu towarowego między Litwą a Polską, poinformowało litewskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji.
Ministrowie omówili również pakiet mobilności, sprawę przyspieszenie licencjonowania litewskich lokomotyw, pozwoleń na przewóz towarów oraz wymianę dokumentów elektronicznych. W środę, 13.11.br. minister Narkiewicz rozmawiał z polskim ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Markiem Gróbarczykiem m.in. na temat ponownego uruchomienia połączenia promowego na trasie Kłajpeda-Gdańsk / Gdynia.
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Transportu i Komunikacji RL