We wtorek, 27 listopada Rokas Masiulis, minister Transportu Republiki Litewskiej i Arnold Pranckevičius, szef Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej na Litwie, oficjalnie otworzyli zmodernizowany odcinek trasy Via Baltica z Kowna do Mariampola.
Udział w uroczystości wzięli też przedstawiciele dyrekcji dróg samochodowych krajów, które łączy Via Baltica – Polski, Estonii i Łotwy.
Cała droga, tego ważnego odcinka Via Balticy dla Litwy, Polski i międzynarodowego ruchu tranzytowego, ma już do 4 pasy ruchu i spełnia wymogi autostrady.
- Ruch jest tu bardzo intensywny i w około jednej trzeciej składa się z samochodów ciężarowych. Po zakończeniu modernizacji autostrady między Kownem i Mariampolem, sytuacja zmienia się całkowicie. Pojazdy będą mogły jeździć 130 km na godzinę, a według specjalistów, wypadkowość spadnie aż o 70 procent - mówił minister R. Masiulis, dodając: - Na Litwie jest to pierwsza autostrada od ponad 20 lat. W ten sposób spełniamy oczekiwania całego regionu i tranzytowych przewoźników.
- Autostrada będzie ważną arterią północ-południe, zapewni poprawę dostępu do krajów bałtyckich i innych krajach europejskich - zaznaczył podczas uroczystości minister R. Masiulis.
Uroczystym otwarciem drogi podkreślono ważny etap modernizacji odcinka Via Baltica dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Drogę poszerzono do czterech pasów od Mariampola do Kowna. Zlikwidowano wiele jednopoziomowych skrzyżowań, zbudowano 10 wiaduktów.
Według Vitalijus Andriejewa, dyrektora w litewskim Zarządzie Dróg przy Ministerstwie Transportu, dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jest ważna nie tylko szosa. Poszerzenie, przebudowane odcinki pomiędzy Kownem i Mariampolem, likwidacja skrzyżowań jednopoziomowych, zbudowanie 10 wiaduktów, dwóch obwodnic lokalnych, trzech różnopoziomowych skrzyżowań, budowa dróg łączących dla ruchu lokalnego – wszystko to zapewnia bezpieczeństwo dla pojazdów i ludzi. Ponadto, w celu uniknięcia kolizji ze zwierzętami, zbudowano bezpieczne ogrodzenia, bariery i przejścia podziemne dla zwierząt.
Modernizacja tego odcinka via Balticy trwała od 2015 roku. Koszt inwestycji wyniósł 156,4 mln euro, z czego111,7 mln euro pochodziło z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Należy przypomnieć, że dwupasmową jezdnię z Kowna do Mariampola oraz obwodnicę Mariampola zbudowano już przed wieloma laty.
Pora na Budzisko
Litwa przygotowuje się obecnie dalszej modernizacji Via Baltiki na odcinku od Mariampola do przejścia granicznego z Polską w Budzisku. Modernizacja rozpocznie się w 2020 roku, a w 2022 r. droga zostanie oddana do użytku. Będzie ona spełniać wymagania autostrady. Przebudowa może kosztować ok. 200 mln euro. Już przeprowadzono ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko, trwa wykup gruntów pod budowę. Procedura wykupywania ziemi od właścicieli może dotyczyć nawet 700 działek o łącznej powierzchni ok. 300 hektarów. Inwestycja obejmie zaś 2 tys. 880 hektarów.
Projekt przewiduje poszerzenie obecnej drogi do czterech pasów ruchu, budowę bezkolizyjnych skrzyżowań, przejazdów kolejowych, wiaduktów oraz systemów redukcji hałasu.
Międzynarodowa trasa Via Baltica połączy Tallinn, Rygę, Kowno i Warszawę. Na Litwie droga Via Baltica przebiega od granicy łotewskiej przez Poniewież, Kowno i Mariampol do granicy z Polską i liczy 264 km.
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Transportu RL