24.06.2021

Via Baltica. Odcinek Suwałki – Budzisko półtora roku po rozpoczęciu budowy [wideo z powietrza]

W tym roku ma być oddanych do użytku sześć fragmentów drogi ekspresowej S61 Via Baltica, w tym Raczki – Wysokie. Jesienią 2022 roku natomiast powinien już być gotowy odcinek Suwałki – Budzisko.

Trasa od końca obwodnicy Suwałk z obwodnicą Szypliszk do granicy z Litwą ma 24,157 km długości, powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z nawierzchnią z betonu cementowego. Kontrakt na jej budowę, warty 1,037 mld zł, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła z firmą Budimex S.A. w styczniu 2020 r. W lutym ub.r. ruszyła budowa, dofinansowana z unijnego programu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility – CEF). 

W ramach inwestycji powstają 33 obiekty inżynierskie oraz dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki. Widać już ich zarysy, nasypy,  - w mieście i przy Szkole Podstawowej w Słobódce. Niemal gotowy jest wiadukt w Suwałkach pod którym prowadzi krajowa „8”.  

Zrealizowane zostaną dwa MOP-y kategorii I: Budzisko Wschód i Budzisko Zachód. W przypadku dwóch kolejnych MOP-ów (Żubryn kat. II i Żubryn kat. III)  wykonawca ma zaprojektować i wykonać rezerwę terenu, makroniwelację terenu, pasy włączania i wyłączania, drogi zbiorczo-rozprowadzające, stanowiska kontroli pojazdów wraz z miejscami postojowymi dla samochodów osobowych i ciężarowych umożliwiających przeprowadzenie kontroli, oświetlenie, przyłącza energetyczne oraz ogrodzenie.

Przedsięwzięcia obejmuje budowę infrastruktury technicznej, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania drogi ekspresowej, w tym m.in. dróg dojazdowych, przeznaczonych dla ruchu lokalnego. Wśród obiektow inżynierskich znajduje się 19 wiaduktów i mostów, przepusty czy przejścia dla zwierząt. Budimex i podwykonawcy zajmują się także układem urządzeń ochrony środowiska, m.in.: ekranów akustycznych oraz urządzeń bezpieczeństwa. Przebudowywane są także istniejące drogi oraz urządzenia infrastruktury, takie jak sieci gazowe czy wodociągowe kolidujące z inwestycją. gwarancją.

Trwają roboty drogowe, mostowe, przepustowe i kanalizacyjne. Do maja tego roku poniesione koszty sięgnęły 407 mln zł, czyli 40 proc. wartości kontraktu.

 

 

Wojciech Drażba

Zdjęcia: Karol Kamiński

instagram: karolata


udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*