18.09.2019

Via Baltica. Przedłużony przetarg na odcinek Suwałki - Budzisko [sprawdź stan realizacji trasy]

Białostocki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przesunął terminy składania ofert w dwóch ostatnich przetargach dotyczących trasy S61 Via Baltica. Powodem jest zbyt wiele zapytań od firm.

Chodzi o dwa odcinki: Podborze - Śniadowo o długości 19,5 kilometra i Suwałki - Budzisko z obwodnicą Szypliszek - 24,5 kilometra. Przetargowe oferty na te inwestycje miały być otwarte 20 września, ale przesunięto je na 4 i 7 października 2019 roku.

Przypomnijmy, że budowa odcinka Suwałki Budzisko miała rozpocząć się, jesienią 2018 roku. Nie rozpoczęła się.

Inwestycja prowadzona była przez włoską firmę Impresa Pizzarotti w systemie „Projektuj i Buduj” od połowy 2017 r. Dotychczasowy wykonawca opracował dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji ZRID i Wojewoda Podlaski taką decyzję wydał 20 maja br.

Inwestor jednak zerwał kontrakt z powodu dużych opóźnień w realizacji tej inwestycji.

- Mimo upływu czasu, po stronie wykonawcy, nie było właściwej mobilizacji w zakresie przygotowania do prowadzenia robót budowlanych – m.in. nie zostały zgłoszone listy podwykonawców na usługi i roboty. Niedokończone zostały też projekty wykonawcze, a przedłożony projekt czasowej organizacji ruchu, który powinien umożliwić bezpieczne prowadzenie budowy, nie miał wszystkich wymaganych prawem opinii, w tym m.in. Policji - informowała GDDKiA.

Jak wyliczał inwestor, upływ czasu przewidziany w umowie na realizację całego kontraktu, czyli wykonanie projektu i budowy, sięgał ok. 70%, podczas gdy zaawansowanie finansowe (na koniec maja br.) wynosiło zaledwie 2,42%.

W nowym przetargu GDDKiA wymaga, aby prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 26 miesięcy od daty zawarcia umowy i nie krótszym niż 24 miesiące od tej daty.

Kryterium ceny wynosi 60 proc., kryteria pozacenowe (gwarancja, terminy, kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej itd.) – 40 proc.

Zakłada się, że przetarg zostanie rozstrzygnięty do końca 2019 roku.

 

Można budować odcinek Stawiski - Szczuczyn.

Można natomiast budować kolejny odcinek drogi ekspresowej S61 od Stawisk do Szczuczyna. Wojewoda Podlaski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co z kolei umożliwia rozpoczęcie robót na tym 18-kilometrowym fragmencie międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica.

To kolejna część drogi ekspresowej S61 wchodząca w tym roku w fazę robót budowlanych. 19 sierpnia br. rozpoczęła się budowa odcinka od węzła Śniadowo do węzła Łomża Południe (17 km), a od października 2018 r. trwają intensywne prace przy budowie II jezdni obwodnicy Szczuczyna (6,5 km).

18-kilometrowy odcinek S61 Stawiski - Szczuczyn będzie miał dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu plus pas awaryjny w każdym kierunku. Połączy obwodnice dwóch miast - Stawisk i Szczuczyna, przy czym w ramach zadania tego powstanie też część - 1,6 km - 2 nitki obwodnicy Stawisk.

Niedawno rozpoczęły się prace na budowie 17-kilometrowego odcinka S61 pomiędzy węzłem Śniadowo nieopodal granicy z województwem mazowieckim, a węzłem Łomża Południe.

 

Zgodnie z podpisaną umową powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu plus pas awaryjny w każdym kierunku. Nawierzchnia wykonana zostanie z betonu cementowego, co wydłuży okres pomiędzy remontami na obciążonej ciężkim ruchem tranzytowym trasie. Wybudowany zostanie węzeł Śniadowo łączący S61 z drogą wojewódzką nr 677 Ostów Mazowiecka - Łomża oraz przygotowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) - Chomentowo Wschód (MOP kategorii II) i Chomentowo Zachód (MOP III). Wykonawcą prac jest firma POLAQUA. Wartość kontraktu to 380,3 mln zł brutto. Zakończenie budowy planowane jest w I kwartale 2021r.

Jeszcze w tym roku Wojewoda Podlaski planuje podpisać decyzje ZRID na dwa kolejne odcinki S61: od węzła Kolno do Stawisk (16,43 km) i od węzła Łomża Południe do węzła Łomża Zachód (7,18 km). Oznacza to, że pod koniec tego roku w budowie będzie ponad 47 km drogi ekspresowej S61 w województwie podlaskim. 

 

Realizacja S61:

Podlasie

Węzeł Śniadowo - Łomża Południe o długości ok. 17 km, trwają prace budowlane, wartość kontraktu to 380 mln zł,

Węzeł Łomża Południe - Łomża Zachód o długości ok. 7,2 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 21 grudnia 2017 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na IV kw. 2019 r., wartość kontraktu to 218,1 mln zł,

Węzeł Łomża Zachód – Węzeł Kolno o długości ok. 12,9 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 11 października 2018 r., wniosek o wydanie decyzji ZRID został złożony 12 sierpnia 2019r., wartość kontraktu to 525,6 mln zł,

Węzeł Kolno - Stawiski o długości ok. 16,4 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 31 października 2017 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na wrzesień 2019 r., wartość kontraktu to 288,3 mln zł,

Stawiski - Szczuczyn o długości ok. 18 km, umowa z Wykonawcą podpisana 31 października 2017 r., decyzja ZRID została wydana 30 sierpnia 2019 r., przekazano wykonawcy plac budowy, wartość kontraktu to 342,1 mln zł,

Obwodnica Szczuczyna (II jezdnia) o długości ok. 6,6 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 26 maja 2017 r., trwają roboty budowlane, planowane oddanie do użytku I kw. 2020 r., wartość kontraktu to 75 mln zł,

Mazury i Suwalszczyzna

Szczuczyn - Ełk Południe o długości ok. 23,3 km, umowa z Wykonawcą została podpisana 6 sierpnia 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest w grudniu 2019 r., wartość kontraktu to 700 mln zł,

Ełk Południe - Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa z Wykonawcą została podpisana 19 lipca 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na styczeń 2020 r., wartość kontraktu to 686 mln zł,

Wysokie - Raczki o długości ok. 20,2 km, umowa z Wykonawcą podpisana 4 lipca 2018 r., uzyskanie decyzji ZRID planowane jest na październik 2019 r., wartość kontraktu to 484 mln zł,

Raczki - obwodnica Suwałk o długości 13 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 659 mln zł,

Obwodnica Suwałk o długości ok. 12,8 km (w użytkowaniu), wartość kontraktu to 299,4 mln zł,

Koniec obwodnicy Suwałk - Budziska (granica państwa) o długości ok. 24,2 km, odstąpiono od umowy z pierwotnym wykonawcą i 9 sierpnia 2019 r. ogłoszono ponowny przetarg.

Dla odcinka S61 od Szczuczyna do granicy państwa Polska otrzymała dofinansowanie w ramach projektu Łącząc Europę (CEF). Na realizację tej ważnej trasy Komisja Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 414 mln euro.

 

 

WYG

Źródło i fot: GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*