Aż trzynaście firm złożyło oferty na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy dwujezdniowej drogi krajowej na odcinku Knyszyn – Korycin.
Chodzi o odcinek, który w przyszłości miałby przejąć ruch tranzytowy z istniejącej DK-8 przecinającej Puszczę Knyszyńską. Ta inwestycja ma już decyzję środowiskową (wydaną w 2015 roku), ale nie ma ostatecznej decyzji dotyczącej budowy drogi.
Jak wcześniej informowała GDDKiA, zostanie ona podjęta po zakończeniu wielostronnej analizy sieci drogowej w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim. Takie działanie jest zgodne z ustaleniami podjętymi w czasie rozmów z przedstawicielami Komisji Europejskiej – informuje GDDKiA Odział Białystok.
Analiza złożonych ofert
Najniższą cenę, ok. 7,3 mln zł, zaproponowała firma Multiconsult Polska. Z kolei oferta firmy IVIA jest ponad dwa razy wyższa od najniższej. Wszystkie złożone oferty mieszczą się w naszym kosztorysie.
Komisja przetargowa przeanalizuje teraz oferty w celu wyłonienia wykonawcy. Głównym kryterium oceny będzie cena (60 proc.). Pozostałe kryteria to doświadczenie projektanta opracowującego projekt (28 proc.) oraz zespół środowiskowy (12 proc.).
Wykonawca będzie miał 15 miesięcy na wykonanie dokumentacji, a łącznie z postępowaniami związanymi z uzyskaniem ZRID całość umowy powinna być wykonywana nie dłużej niż 32 miesiące.
Ostateczna decyzja środowiskowa
Dla tego odcinka GDDKiA ma już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, która została wydana 21 grudnia 2015 r., a 3 lutego 2016 r. stała się ostateczna. W oparciu o tą decyzję realizowany jest już odcinek drogi S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód oraz prowadzone są postępowania przetargowe na projekt i budowę odcinków: S16 Knyszyn – Krynice oraz S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo.
Decyzja o budowie tej inwestycji zostanie podjęta po zakończeniu wielostronnej analizy sieci drogowej w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim. Planowany odcinek drogi ekspresowej S8 mógłby przejąć ruch tranzytowy z istniejącej DK8 przecinającej Puszczę Knyszyńską.
Wymagane parametry
Odcinek drogi ma zostać zaprojektowany po nowej trasie o długości ok. 24,1 km. Połączy drogę S16 Knyszyn – Krynice z realizowaną ramach Programu budowy 100 obwodnic obwodnicą Suchowoli.
Prace będą polegały na zaprojektowaniu dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym na każdej jezdni, na parametrach drogi ekspresowej. Przewidziano trzy węzły drogowe: Knyszyn (skrzyżowanie z S16 i DK65), Jasionówka (skrzyżowanie z DW671 i DP1354B) i Korycin (skrzyżowanie z DW671). Zaplanowano także parę MOP-ów Zofiówka ulokowanych po obu stronach trasy.
W ramach inwestycji przewiduje się m.in.: przebudowę istniejących dróg kolidujących z nową trasą, budowę dodatkowych jezdni do obsługi ruchu lokalnego, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, urządzeń ochrony środowiska (zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt), a także systemu odwodnienia.
Knyszyn – Krynice
Przypomnijmy, że 14 maja br. GDDKiA podpisała m.in. umowy na budowę dwóch odcinków dróg ekspresowych: S16 Knyszyn – Krynice oraz S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo. Ten drugi odcinek - wraz z będącym już w budowie fragmentem S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód, tworzyć będzie północną-zachodnią obwodnicę Białegostoku.
Podpisanie umowy pozwoli, zgodnie z planem, uzyskać decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w 2025 roku i wybudowanie tego odcinka S16 w latach 2026-2028.
S16 od Knyszyna do okolic Krynic będzie miała 8,44 km długości. Zaprojektowano 12 obiektów inżynierskich w tym cztery wiadukty, sześć przejść dla zwierząt oraz dwa przepusty o funkcji ekologicznej.
Na północy, od strony Knyszyna łączyć się będzie z obecną drogą krajową nr 65 za pomocą ronda. Z kolei na południu, w rejonie miejscowości Krynice połączy się z projektowaną drogą ekspresową S19 (planowany węzeł Dobrzyniewo). Dalej wspólnym przebiegiem S16 i S19 poprowadzona jest do węzła Białystok Zachód (d. Choroszcz), na istniejącej drodze ekspresowej S8.
WYG
Źródło, fot, mapa: GDDKiA O /Białystok