22.07.2023

Via Carpatia. Co się dzieje z budową drogi ekspresowej S19 w naszym województwie

Droga ekspresowa S19 jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. W Polsce będzie liczyć około 700 km i składać się z odcinków tras S61, S16 i S19.

S19 w województwie podlaskim będzie liczyć ponad 177 km długości.

Jej realizację podzielono na 15 krótszych odcinków (uwzględniając obwodnicę Bielska Podlaskiego). Wyłoniono już wykonawców ośmiu odcinków. Dla dwóch drogowcy są w trakcie postępowania przetargowego, a wkrótce planujemy ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy kolejnego odcinka. Na odcinku od Kuźnicy do Sokółki trwają już prace budowlane w terenie.

Największym wyzwaniem jest tzw. południowa obwodnica Białegostoku.

Tu decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Białystok Zachód - Ploski, prawomocnie uchyliły w ubiegłym roku sądy. Dlatego zaktualizowano zgodnie z ich orzeczeniami raport oceny oddziaływania na środowisko i w lutym tego roku GDDKiA złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Tym samym rozpoczęło się ponowne procedowanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). GDDKiA spodziewa się jej do końca lipca br.  

Droga w budowie…

Początek S19 to granica państwa w Kuźnicy. Nowa trasa będzie omijała Białystok od północy i zachodu, a następnie skieruje się na południe, aż za Bug. 

Prace budowlane trwają już na odcinku od Kuźnicy do Sokółki, który ma być gotowy w I połowie 2025 roku. Pozostałe odcinki realizacyjne są na różnym etapie zaawansowania. 

i w oczekiwaniu na ZRID

Sześć odcinków czeka na decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, które są obecnie procedowane w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim. Wydania tych decyzji GDDKiA spodziewa się jeszcze w tym roku. Po ich uzyskaniu rozpocznie się budowa odcinków

  • Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód, 

  • Haćki - Bielsk Podlaski Zach. 

  • Bielsk Podlaski Zach. - Boćki, 

  • Boćki - Malewice, 

  • Malewice - Chlebczyn,  

  • Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66. 

Powyższe odcinki powinny być gotowe z końcem 2025 roku.

... w przygotowaniu dokumentacji do wniosku o ZRID

Dla odcinka Ploski - Haćki wykonawca opracowuje wniosek o wydanie decyzji ZRID. Jako że ten odcinek korzystał z dwóch decyzji środowiskowych - w części z decyzji prawomocnie uchylonej, w drugiej, większej części, z decyzji na którą skargi WSA w Warszawie oddalił, stąd zmodyfikowano jego długość. Obecnie obejmuje odcinek Deniski - Haćki. 

Przychylając się do postulatów organizacji ekologicznych w sprawie lokalizacji węzła Zabłudów w rejonie miejscowości Wojszki, został on przeniesiony. Obecnie węzeł jest planowany w rejonie miejscowości Deniski, na odcinku, który posiada decyzję środowiskową. Konieczne zmiany i prace projektowe przesunęły złożenie wniosku o ZRID na odcinek Deniski - Haćki, który do wojewody podlaskiego trafi przed końcem lipca 2023 r.  

Jednocześnie, z dwóch odcinków Białystok Południe Ploski i Ploski Haćki został wyodrębniony dodatkowy odcinek Wojszki - Deniski obejmujący most na Narwi wraz z dojazdami, który będzie realizowany jako odrębne zadanie.

W przetargu

W przetargach na wyłonienie wykonawcy w systemie Projektuj i Buduj są dwa odcinki na północ od Białegostoku (Sokółka - Czarna Białostocka oraz Czarna Białostocka - węzeł Białystok Północ), do których w sierpniu dołączy odcinek Białystok Północ - Dobrzyniewo.  

Zgodnie z planem ta część S19 powinna zostać oddana do użytku w 2028 roku.

W oczekiwaniu na nową decyzję środowiskową

Na początku czerwca 2021 roku GDDKiA otrzymała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla fragmentu S19 Białystok Zachód (dawniej Choroszcz) - Ploski. Niestety, wskutek złożonych skarg Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił ją w lutym 2022 r., a stanowisko to podzielił Naczelny Sąd Administracyjny w grudniu tego samego roku.    

W ciągu trzech miesięcy od wyroku sądu, zgodnie z jego wskazaniami, zaktualizowano raport oddziaływania na środowisko. 21 lutego złożono go w RDOŚ razem z wnioskiem o procedowanie DŚU. Do dnia dzisiejszego wydane zostały pozytywne opinie z Wód Polskich i Inspekcji Sanitarnej oraz zakończyło się postępowanie z udziałem społeczeństwa. Pod koniec czerwca RDOŚ ogłosił zakończenie postępowania dowodowego i poinformował o możliwości wydania decyzji do końca lipca br.  

Wydanie DŚU umożliwi podjęcie dalszych działań zmierzających do realizacji tego fragmentu S19, w podziale na cztery odcinki realizacyjne: 

  • Białystok Zachód - Księżyno, 

  • Księżyno - Białystok Południe, 

  • Białystok Południe - Wojszki, 

  • Wojszki - Deniski. 

Terminy realizacji tych odcinków będą zależne od terminu uzyskania dla nich wykonalnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 

Warto jednak zauważyć, że przed uchyleniem DŚU, została opracowana dokumentacja dla odcinków realizacyjnych objętych uchyloną decyzją środowiskową (za wyjątkiem odcinka Wojszki – Deniski) i wykonawcy – w imieniu GDDKiA - złożyli wnioski o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Tym samym dokumentacja, która jest własnością inwestora, jest do wykorzystania w toku dalszych prac.  

Samo postępowanie o wydanie decyzji ZRID, z chwilą uchylenie decyzji środowiskowej, zostało wstrzymane do chwili uzupełnienia dokumentów o nową DŚU. Zrobimy to natychmiast po jej otrzymaniu. 

Zaawansowanie odcinków S19 w woj. podlaskim:

  • Kuźnica - Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;  

  • Sokółka - Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, w przetargu; 

  • Czarna Białostocka - Białystok Północ, 13 km, w przetargu; 

  • Białystok Północ - Dobrzyniewo, ok. 8,8 km, przetarg w sierpniu br.; 

  • Dobrzyniewo - Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID; 

  • Białystok Zach. - Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, oczekiwanie na nową DŚU; 

  • Białystok Księżyno - Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, oczekinaie na nową DŚU; 

  • Białystok Południe - Wojszki, ok.  11,2 km, oczekianie na nową DŚU; 

  • Wojszki - Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, w przygotowaniu; 

  • Deniski - Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji - wkrótce wniosek o ZRID; 

  • Haćki - Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji, oczekiwanie na na ZRID; 

  • Bielsk Podlaski Zachód - Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji - oczekiwanie na ZRID; 

  • Boćki - Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji - oczekiwanie na ZRID; 

  • Malewice - Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji - oczekiwanie na ZRID; 

  • Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 6 km (GP), w realizacji - oczekiwanie na ZRID.

Źródło i fot: GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*