Droga ekspresowa S19 jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. W Polsce będzie liczyć około 700 km i składać się z odcinków tras S61, S16 i S19.
S19 w województwie podlaskim będzie liczyć ponad 177 km długości.
Jej realizację podzielono na 15 krótszych odcinków (uwzględniając obwodnicę Bielska Podlaskiego). Wyłoniono już wykonawców ośmiu odcinków. Dla dwóch drogowcy są w trakcie postępowania przetargowego, a wkrótce planujemy ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy kolejnego odcinka. Na odcinku od Kuźnicy do Sokółki trwają już prace budowlane w terenie.
Największym wyzwaniem jest tzw. południowa obwodnica Białegostoku.
Tu decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Białystok Zachód - Ploski, prawomocnie uchyliły w ubiegłym roku sądy. Dlatego zaktualizowano zgodnie z ich orzeczeniami raport oceny oddziaływania na środowisko i w lutym tego roku GDDKiA złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Tym samym rozpoczęło się ponowne procedowanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). GDDKiA spodziewa się jej do końca lipca br.
Droga w budowie…
Początek S19 to granica państwa w Kuźnicy. Nowa trasa będzie omijała Białystok od północy i zachodu, a następnie skieruje się na południe, aż za Bug.
Prace budowlane trwają już na odcinku od Kuźnicy do Sokółki, który ma być gotowy w I połowie 2025 roku. Pozostałe odcinki realizacyjne są na różnym etapie zaawansowania.
… i w oczekiwaniu na ZRID
Sześć odcinków czeka na decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, które są obecnie procedowane w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim. Wydania tych decyzji GDDKiA spodziewa się jeszcze w tym roku. Po ich uzyskaniu rozpocznie się budowa odcinków:
-
Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód,
-
Haćki - Bielsk Podlaski Zach.
-
Bielsk Podlaski Zach. - Boćki,
-
Boćki - Malewice,
-
Malewice - Chlebczyn,
-
Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66.
Powyższe odcinki powinny być gotowe z końcem 2025 roku.
... w przygotowaniu dokumentacji do wniosku o ZRID
Dla odcinka Ploski - Haćki wykonawca opracowuje wniosek o wydanie decyzji ZRID. Jako że ten odcinek korzystał z dwóch decyzji środowiskowych - w części z decyzji prawomocnie uchylonej, w drugiej, większej części, z decyzji na którą skargi WSA w Warszawie oddalił, stąd zmodyfikowano jego długość. Obecnie obejmuje odcinek Deniski - Haćki.
Przychylając się do postulatów organizacji ekologicznych w sprawie lokalizacji węzła Zabłudów w rejonie miejscowości Wojszki, został on przeniesiony. Obecnie węzeł jest planowany w rejonie miejscowości Deniski, na odcinku, który posiada decyzję środowiskową. Konieczne zmiany i prace projektowe przesunęły złożenie wniosku o ZRID na odcinek Deniski - Haćki, który do wojewody podlaskiego trafi przed końcem lipca 2023 r.
Jednocześnie, z dwóch odcinków Białystok Południe Ploski i Ploski Haćki został wyodrębniony dodatkowy odcinek Wojszki - Deniski obejmujący most na Narwi wraz z dojazdami, który będzie realizowany jako odrębne zadanie.
W przetargu
W przetargach na wyłonienie wykonawcy w systemie Projektuj i Buduj są dwa odcinki na północ od Białegostoku (Sokółka - Czarna Białostocka oraz Czarna Białostocka - węzeł Białystok Północ), do których w sierpniu dołączy odcinek Białystok Północ - Dobrzyniewo.
Zgodnie z planem ta część S19 powinna zostać oddana do użytku w 2028 roku.
W oczekiwaniu na nową decyzję środowiskową
Na początku czerwca 2021 roku GDDKiA otrzymała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla fragmentu S19 Białystok Zachód (dawniej Choroszcz) - Ploski. Niestety, wskutek złożonych skarg Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił ją w lutym 2022 r., a stanowisko to podzielił Naczelny Sąd Administracyjny w grudniu tego samego roku.
W ciągu trzech miesięcy od wyroku sądu, zgodnie z jego wskazaniami, zaktualizowano raport oddziaływania na środowisko. 21 lutego złożono go w RDOŚ razem z wnioskiem o procedowanie DŚU. Do dnia dzisiejszego wydane zostały pozytywne opinie z Wód Polskich i Inspekcji Sanitarnej oraz zakończyło się postępowanie z udziałem społeczeństwa. Pod koniec czerwca RDOŚ ogłosił zakończenie postępowania dowodowego i poinformował o możliwości wydania decyzji do końca lipca br.
Wydanie DŚU umożliwi podjęcie dalszych działań zmierzających do realizacji tego fragmentu S19, w podziale na cztery odcinki realizacyjne:
-
Białystok Zachód - Księżyno,
-
Księżyno - Białystok Południe,
-
Białystok Południe - Wojszki,
-
Wojszki - Deniski.
Terminy realizacji tych odcinków będą zależne od terminu uzyskania dla nich wykonalnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Warto jednak zauważyć, że przed uchyleniem DŚU, została opracowana dokumentacja dla odcinków realizacyjnych objętych uchyloną decyzją środowiskową (za wyjątkiem odcinka Wojszki – Deniski) i wykonawcy – w imieniu GDDKiA - złożyli wnioski o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Tym samym dokumentacja, która jest własnością inwestora, jest do wykorzystania w toku dalszych prac.
Samo postępowanie o wydanie decyzji ZRID, z chwilą uchylenie decyzji środowiskowej, zostało wstrzymane do chwili uzupełnienia dokumentów o nową DŚU. Zrobimy to natychmiast po jej otrzymaniu.
Zaawansowanie odcinków S19 w woj. podlaskim:
-
Kuźnica - Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
-
Sokółka - Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, w przetargu;
-
Czarna Białostocka - Białystok Północ, 13 km, w przetargu;
-
Białystok Północ - Dobrzyniewo, ok. 8,8 km, przetarg w sierpniu br.;
-
Dobrzyniewo - Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji – oczekiwanie na ZRID;
-
Białystok Zach. - Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, oczekiwanie na nową DŚU;
-
Białystok Księżyno - Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, oczekinaie na nową DŚU;
-
Białystok Południe - Wojszki, ok. 11,2 km, oczekianie na nową DŚU;
-
Wojszki - Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, w przygotowaniu;
-
Deniski - Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji - wkrótce wniosek o ZRID;
-
Haćki - Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji, oczekiwanie na na ZRID;
-
Bielsk Podlaski Zachód - Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji - oczekiwanie na ZRID;
-
Boćki - Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji - oczekiwanie na ZRID;
-
Malewice - Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji - oczekiwanie na ZRID;
-
Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 6 km (GP), w realizacji - oczekiwanie na ZRID.
Źródło i fot: GDDKiA