29.01.2021

Via Carpatia. Czwarta umowa na budowę w naszym regionie drogi ekspresowej S19 podpisana

Rozpoczyna się realizacja kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19 na południe od Białegostoku. Budowę odcinka pomiędzy miejscowościami Ploski nad Narwią i Haćki k. Bielska Podlaskiego przewidziano na lata 2022 -2024.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła w piątek, 29.01.br. kontrakt o wartości 305,4 mln zł na projekt i budowę pomiędzy miejscowościami Ploski nad Narwią i Haćki k. Bielska Podlaskiego. Wykonawcą fragmentu S19 o długości 8,9 km będzie konsorcjum firm Unibep, Budrex i Value Engineering. Udostępnienie tego odcinka do ruchu przewidziane jest w 2024 roku.

- Mieszkańcy Podlasia, podobnie jak ci z innych regionów kraju, zasługują na nowoczesną i bezpieczna infrastrukturę drogową. Podpisaliśmy dziś umowę na kolejne zadanie, w ramach którego wybudowana będzie nowa droga ekspresowa na południe od Białegostoku. Trwają też postepowania przetargowe na realizację odcinków S19, które stanowić będą część międzynarodowej trasy Via Baltica. Dla Polski Wschodniej droga ta stanie się kręgosłupem komunikacyjnym, przyczyniającym się do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego i rozwoju gospodarczego - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

- Podpisana dziś umowa to kolejny krok do zrealizowania szlaku Via Carpatia na terenie Polski. To już czwarta umowa na realizację drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. W zeszłym roku ogłosiliśmy przetargi na 10 odcinków tej drogi na Podlasiu, a to oznacza, że w pierwszym półroczu 2021 roku podpiszemy kolejne umowy - zauważył Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Zadanie realizowane jest w systemie Projektuj i buduj. To oznacza, że wykonawca musi przygotować dokumentację projektową do wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie tej decyzji przewidziane jest na III kw. 2022 r., a prace budowlane zaplanowane na lata 2022-2024.



W ramach S19 Ploski - Haćki powstanie 8,9 km odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej po dwa pasy ruchu każda. Nowa trasa wybudowana zostanie równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 19. Zrealizowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (para) - Haćki Wschód i Haćki Zachód. Wybudowanych zostanie 13 obiektów inżynierskich, z czego dziewięć będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt. Taką funkcję będzie też pełnił prawie 215-metrowy most na rzeczką Orlanka i jej terenami zalewowymi. Rodzaj nawierzchni (asfaltowa lub betonowa) wybierze wykonawca.

Budowa S19 na Podlasiu

Odcinek Ploski - Haćki to kolejne zadanie, które przechodzi do fazy realizacji. Od końca ubiegłego roku w realizacji są już trzy podlaskie odcinki S19: Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe oraz Białystok Południe - Ploski. W sumie to blisko 46 km drogi ekspresowej i 13,7 km nowego przebiegu drogi krajowej nr 65 klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).

Zadanie realizowane jest w systemie Projektuj i buduj. To oznacza, że wykonawca musi teraz przygotować dokumentację projektową do wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Zgodnie z podpisanym kontraktem powinien go złożyć pod koniec 2021 r. Uzyskanie decyzji ZRID przewidziane jest w połowie 2022 r., co pozwoli rozpocząć prace budowlane zaplanowane na lata 2022-2024.

Mała rzeka, spory most

Fragment S19 Ploski - Haćki będzie miał ok. 8,9 kilometra długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda, a rodzaj nawierzchni wybierze wykonawca. Odcinek wybudowany zostanie równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 19. Powstaną na nim dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (para) - Haćki Wschód i Haćki Zachód. Wybudowanych zostanie 13 obiektów inżynierskich, z czego dziewięć będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt. Taką też funkcję będzie pełnił prawie 215-metrowy most na rzeczką Orlanka i jej terenami zalewowymi.

10 przetargów w 2020 roku

W 2020 r. GDDKiA ogłosiła dziesięć przetargów obejmujących realizację odcinków drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. Łącznie to ponad 151 km dróg, z czego 134 km to długość odcinków drogi ekspresowej S19, a blisko 17 km to dwa odcinki dróg krajowych klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) - DK65 i DK66, które powstaną w związku z budową S19.

Styczniowe umowy na blisko 60 km nowych dróg o wartości blisko 1,5 mld zł.

Od początku 2021 roku podpisała cztery umowy na realizację kolejnych inwestycji drogowych. Poza dzisiejszą umową na odcinek S19 były to dwa kontrakty na budowę dwóch ostatnich odcinków autostrady A18 Olszyna - Golnice. Pierwsza umowa dotyczyła odcinka, który zaczyna się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończy się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego, druga to odcinek od granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego do węzła Golnice. Wczoraj, 28 stycznia, podpisaliśmy również umowę na realizację kolejnego odcinka autostrady A2 pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów. Łącznie te cztery umowy obejmują blisko 60 kilometrów nowych dróg szybkiego ruchu o wartości blisko 1,5 mld zł.

 

 

WYG

Źródła, fot, mapa, infografika: Ministerstwo Infrastruktury, GDDKiA

 

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*