Członkowie Podlaskiej Rady Przedsiębiorczości, obradujący pod przewodnictwem Henryka Owsiejewa, przyjęli stanowisko dotyczące przebiegu najważniejszych korytarzy transportowych przebiegających przez nasze województwo.
Chodzi o budowę drogi ekspresowej S-19 Via Carpatia od Suwałk przez Augustów do Białegostoku i dalej do granicy z województwem lubelskim oraz przebudowy i modernizacji drogi Białystok – Sokółka- Kuźnica – granica państwa (obecna Droga Krajowa nr 19) w kontekście włączenia naszego województwa w przebieg planowanego Nowego Jedwabnego Szlaku z Chin do Europy.
- Podlaska Rada Przedsiębiorczości podtrzymuje jednoznacznie stanowisko dotyczące przebiegu najważniejszych korytarzy transportowych przebiegających przez nasze województwo, w następującym układzie:
1. Budowa drogi ekspresowej S-19 Via Carpatia od Suwałk przez Augustów do Białegostoku i dalej do granicy z województwem lubelskim. Harmonijny rozwój naszego regionu nie będzie możliwy bez szybkiej komunikacji w relacji Suwałki – Augustów - Korycin– Białystok – Lublin – Rzeszów – granica państwa.
Zgadzamy się, że trasa Białystok- Ełk jest potrzebna, ale nie jest dla województwa priorytetowa, tym bardziej, że wydłuża drogę Białystok – Suwałki o kilkadziesiąt kilometrów. Według naszej wiedzy, decyzja ta nie była poprzedzona jakąkolwiek oceną wpływu na środowisko, tymczasem droga ta na długim odcinku przechodzi przez chronione obszary Biebrzańskiego Parku Narodowego i w myśl obecnego prawa powstać tam nie może.
Rada Przedsiębiorczości upoważnia Marszałka Województwa Podlaskiego do podjęcia wszelkich działań zmierzających do realizacji Via Carpatii w najkrótszym postulowanym wariancie jej przebiegu.
2. Przebudowa i modernizacja drogi Białystok – Sokółka- Kuźnica – granica państwa (obecna droga DK19) w kontekście włączenia naszego województwa w przebieg planowanego Nowego Jedwabnego Szlaku z Chin do Europy.
Pozostawienie Białegostoku bez dobrej komunikacji z tym przejściem obniży siłę argumentacji za poprowadzeniem Nowego Jedwabnego Szlaku przez teren województwa podlaskiego. Trzeba też wziąć pod uwagę realizowaną przez Białoruś autostradę Mińsk – Grodno oraz utworzenie dużego centrum logistycznego przy granicy z województwem podlaskim po stronie Białoruskiej oraz aktywne działania Litwy, aby jedwabny szlak wiódł z Mińska do portu w Kłajpedzie z pominięciem Polski. Władze województwa oraz inne podmioty zaangażowane w planowanie infrastruktury transportowej winny podjąć aktywne działania w celu przygotowania koncepcji i warunków pozwalających na włączenie nas w przebieg Nowego Jedwabnego Szlaku.
Z całą stanowczością apelujemy o realizację postulatów podlaskich przedsiębiorców i zmianę decyzji w zakresie zatwierdzonych wariantów przebiegu przez województwo podlaskie wskazanych wyżej dróg. Postulowane rozwiązania stanowią najkrótsze połączenia pomiędzy miastami, są najbardziej optymalne z punktu widzenia ekonomicznego i pozwalają zachować istniejący stan środowiska naturalnego.”
Przypomnijmy, pod koniec lutego br. w Parku Naukowo-Technologicznym w Białymstoku odbyła się podlaska debata drogowa, zorganizowana przez Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy i Marszałka Województwa Podlaskiego na temat przebiegu drogowych korytarzy w województwie podlaskim. Połączenia Suwałk w relacjach tranzytowych, krajowych i regionalnych zaprezentował Prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz. Zwrócił uwagę, że z punktu widzenia Suwałk bardziej logiczny jest wariant Via Carpatii przez Augustów, a nie przez Ełk. Droga przez Ełk jest o 30 kilometrów dłuższa, a pominięcie Knyszyna i Augustowa sprawi, że w tej części województwa nic się nie będzie działo.
Już we wrześniu 2016 roku W Suwałkach o łączniku Via Balitica i Via Carpatia dyskutowali samorządowcy z regionu. Sprzeciwiano się pomysłowi budowy drogi ekspresowej z Knyszyna do Ełku zamiast modernizacji trasy z Białegostoku do Augustowa.
- Za kilka lat z Suwałk dotrzemy szybciej do Warszawy niż do Białegostoku - komentował pomysł rządu prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz.
Ministerstwo infrastruktury tłumaczyło decyzję rządu koniecznością zapewnienia ciągłości Via Carpatii i ideą, aby miasta wojewódzkie, w tym wypadku Białystok i Olsztyn, były połączone drogami ekspresowymi.
Idea utworzenia szlaku VIA CARPATHIA została zapoczątkowana w 2006 roku w Łańcucie, gdzie podpisana została Deklaracja Łańcucka, powołująca do życia międzynarodową platformę współpracy w zakresie rozbudowy i modernizacji szlaku Via Carpatia. Deklarację podpisali ministrowie transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier. Dwa lata później do inicjatywy przystąpiły kolejne trzy państwa – Bułgaria, Grecja i Rumunia.
Polski odcinek szlaku Via Carpatia miał przebiegać od granicy z Litwą w Budzisku, przez Białystok, Lublin i Rzeszów do granicy ze Słowacją w Barwinku, po śladzie drogi ekspresowej S-61, DK 8 i S-19 a jego długość to około 680 km. Potem zrodził się pomysł budowy drogi ekspresowej z Knyszyna do Ełku zamiast modernizacji trasy z Białegostoku do Augustowa.
WYG
Źródło i fot.: Wrota Podlasia