08.08.2018

Via Carpatia i Via Baltica z łącznikiem Knyszyn – Ełk. Samorządowcy chcieli Białystok - Augustów

Minister Infrastruktury zatwierdził do realizacji sześć zadań polegających na rozpoczęciu bądź kontynuacji prac przygotowawczych dla odcinków dróg ekspresowych, m.in. S16, S17 i S19 (Via Carpatia) oraz obwodnicy Ostrołęki. Łączny koszt to niemal 77 mln zł.

S16 Ełk – Knyszyn

Ta 70-kilometrowa trasa ma połączyć dwa ważne szlaki komunikacyjne w naszym regionie - Via Baltikę (S61) oraz Via Carpatię (S19).

Zadanie obejmuje: budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 67 km, przekroju 2x2 i nośności 115 kN/oś, budowę węzłów drogowych, dróg dla obsługi przyległego terenu, obiektów inżynierskich, wyposażenie drogi w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ochrony środowiska, budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury zewnętrznej kolidującej z drogą.

 

 

Program inwestycji dotyczy procesu przygotowawczego. Zakres prac przygotowawczych obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz koncepcji programowej.

Prace przygotowawcze będą prowadzone w latach 2019 -2023.  Budowa prawdopodobnie będzie trwała w latach 2024 – 2025.

Przypomnijmy, że od dawna samorządowcy z Podlasia optują za inną wersją. Było w tej sprawie wiele oficjalnych stanowisk, uchwał, petycji. Wskazywano, że województwo podlaskie bardziej zyskałoby, gdyby Via Batlikę i Via Carpatię połączył odcinek drogi krajowej nr 8 Białystok – Augustów.

Ostatnio debatowano na ten temat pod koniec czerwca podczas posiedzenia Podlaskiego Forum Gospodarczego w Suwałkach. Prezydenci największych miast Podlaskiego: Białegostoku, Suwałk i Łomży, burmistrz Bielska Podlaskiego, wicemarszałek województwa spotkali się 20 czerwca w Suwałkach ze środowiskiem przedsiębiorców z naszego regionu. Tematem przewodnim spotkania była strategia rozwoju województwa podlaskiego i jej praktyczne aspekty wdrażania na przykładzie Miasta Suwałk.

Od samego początku dyskusję i kierunek spotkania zdominował m.in. temat związany z pomysłem budowy drogi ekspresowej łączącej drogi Via Baltica i Via Carpatia na odcinku Ełk – Knyszyn oraz brak jakichkolwiek prac nad poprawą stanu drogi krajowej nr 8 na odcinku Białystok – Augustów.

Czesław Renkiewicz, Prezydent Suwałk miał jeszcze nadzieję, że lobbing ze strony samorządowców północno – wschodniej Polski przyniesie w końcu skutek i wpłynie to na działania i podjęte decyzję przez stroną rządową w kwestii poprawy infrastruktury drogowej na drodze krajowej nr 8.

– Nie może być tak, że drugie co do wielkości miasto, jakim są Suwałki i czwarte pod względem liczebności mieszkańców Augustów, są pomijane w planowaniu najważniejszych szlaków komunikacyjnych - powiedział prezydent Suwałk wskazując na plany budowy odcinka drogi ekspresowej S16 Ełk – Knyszyn z pominięciem Suwałk i Augustowa. -Zadajmy sobie najpierw pytanie, czy patrząc na środowisko, walory przyrodnicze Biebrzy oraz obszar Natura 2000 uda się wybudować taką drogę w standardzie dwie jezdnie po dwa pasy ruchu nie niszcząc przy tym środowiska? Od tego powinniśmy zacząć w ogóle rozważania dotyczące zasadności budowy tej drogi – dodał wówczas prezydent Suwałk.

Wygląda na to, że żadnych zmian w koncepcji nie będzie.

Korycin - Augustów będzie 2+1

Jak informowała wcześniej GDDKiA, udało się uzyskać pod koniec ubiegłego roku pierwsze decyzje środowiskowe dla drogi krajowej nr 8 od Korycina w stronę Augustowa, która choć w przekroju 2+1 (z dodatkowym pasem do wyprzedzania) tworzy jakąś alternatywę dla połączenia Via Balticy z Via Carpatią.

Równolegle trwają wstępne analizy co do możliwości przebudowy drogi krajowej nr 8 (Korycin – Augustów) do drogi o przekroju 2X2, czyli dwóch jezdni, ale nie w kategorii drogi ekspresowej tylko klasy GP (ruchu głównego przyspieszonego). 

Na początku czerwca premier Mateusz Morawiecki, będąc z Białymstoku poinformował, że trwają analizy dotyczące rozbudowy tego odcinka o dwa pasy w jedną stronę plus jeden w drugą lub dwa pasy plus dwa pasy. Decyzja ma zapaść w ciągu kilku miesięcy. Kiedy ruszy budowa, nie wiadomo.

Via Carpatia priorytetem

Via Carpatia to transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem północy z południem Europy, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Ukrainy, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji.

 

 

Resort infrastruktury informuje, że Via Carpatia jest priorytetem infrastrukturalnym dla Polski i że na realizację całego przebiegu tej trasy zostały zabezpieczone już środki finansowe.

Na terenie Polski Via Carpatia przebiega szlakiem: S61 na odcinku granica państwa – Augustów – Ełk, S16 na odcinku Ełk – Knyszyn oraz S19 Knyszyn – Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - S12 (Lublin Rudnik), S12 (Lublin Sławinek) - Nisko - A4 (Rzeszów Wschód), A4 (Rzeszów Zachód) - Barwinek - granica państwa.

Długość polskiej części szlaku liczy łącznie 1533 km (wraz z odnogami w kierunku portów bałtyckich i granicy z Ukrainą, tj. drogami S12 i S17).

Trasa Via Carpatia, która ma połączyć północ z południem Europy, została niedawno wpisana przez Komisję Europejską do projektu rozporządzenia dotyczącego instrumentu Łącząc Europę (CEF).  Dzięki temu łatwiejsze będzie pozyskanie środków unijnych na budowę tej trasy.

Obwodnica Ostrołęki

Jednym z zatwierdzonych przez resort infrastruktury zadań, jest także obwodnica Ostrołęki.

Celem inwestycji jest poprawa warunków podróżowania i bezpieczeństwa ruchu, wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Ostrołęki, poprawa płynności ruchu, ograniczenie negatywnego oddziaływania drogi na środowisko i tereny przyległe.

Zakres inwestycji obejmuje budowę dostosowanej do nośności 115 kN/oś drogi klasy GP o długości 12 km i przekroju 2+1. W ramach zadania powstaną drogi dla obsługi przyległego terenu, obiekty inżynierskie, obwodnica zostanie wyposażona urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ochrony środowiska. Zakres prac obejmuje także budowę i przebudowę urządzeń infrastruktury zewnętrznej kolidującej z drogą.

Program inwestycji dotyczy procesu przygotowawczego. Zakres tych prac obejmuje opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, materiałów do decyzji środowiskowej oraz wykonanie badań archeologicznych rozpoznawczych (powierzchniowych i sondażowych).

Prace przygotowawcze będą prowadzone w latach 2018–2022.

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Infrastruktury; GDDKiA

 

udostępnij na fabebook
08.08.2018, 14:45:33

Smn

No i lipa. Pozamiatane

09.08.2018, 19:56:55

wściekły

Nie poddawać się. Trzeba walczyć dalej. Nagłaśniać w mediach, internecie blokować drogi itp. itd

Skomentuj:
nick*
komentarz*