06.10.2020

Via Carpatia niemal cała do 2026 roku. Z Litwy przez Suwałki do Grecji [zdjęcia]

Przyszła droga ekspresowa S19, stanowiąca najważniejszą część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, będzie miała ok. 580 km długości.

Kierowcy korzystają obecnie z około 50 kilometrów tej trasy w województwach lubelskim (obwodnice Lublina, Kocka i Woli Skromowskiej) i podkarpackim (od Sokołowa Małopolskiego do węzła Rzeszów Południe). W realizacji jest prawie 140 km od Lublina do Sokołowa Małopolskiego i przedłużenie od węzła Rzeszów Południe do Babicy.

Trwają przetargi na kolejne blisko 140 km w województwie podlaskim i lubelskim, a w przygotowaniu jest dokumentacja na pozostałą część trasy. W przyszłym roku kierowcy wjadą na kolejne nowe odcinki, a niemal cała trasa będzie gotowa do końca 2026 roku.

S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie wykorzystując oprócz S19 również drogę S61, czyli fragment Via Baltiki.

Via Carpatia połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Do projektu dołączyć mają także Finlandia, Estonia i Łotwa. Via Carpatia liczy ponad 7,7 tys. km i biegnie przez regiony zamieszkałe przez ponad 110 mln osób.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

Województwo podlaskie

Dziewięć odcinków drogi ekspresowej S19 jest na etapie postępowania przetargowego. Większość z nich jest już po otwarciu ofert, a do końca roku GDDKiA planuje podpisać umowy na trzy odcinki. Do końca 2020 roku ogłoszony zostanie jeszcze przetarg na odcinek Boćki - Malewice.

Kuźnica - Sokółka 

7 września br. został ogłoszony przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka Kuźnica - Sokółka o długości 10,55 km. W ramach zadania powstanie też dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 19 klasy GP (ruchu głównego przyspieszonego) o długość 5,25 km, w rejonie samego przejścia granicznego w Kuźnicy. Realizacja zaplanowana na lata 2022-2025.

Sokółka - Dobrzyniewo

9 marca br. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku trafił wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych (DŚU) na 31-kilometrowy odcinek od Sokółki do Dobrzyniewa Dużego. To tzw. wariant 5, prowadzący „eskę” po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 19 na odcinku Sokółka - obwodnica Wasilkowa.

Dzięki takiemu przebiegowi S19 powstanie bliska, północna obwodnica Białegostoku, która przejmie ruch tranzytowy z i do przejścia granicznego w Kuźnicy oraz ruch z DK8 na kierunku do i z Augustowa, wyprowadzając go na drogę ekspresową S8 na węźle Białystok Zachód.

Planowane Uzyskanie DŚU planowane jest w I kw. 2021 r. Ogłoszenie przetargu zakładamy natomiast w I kw. 2022 r., a realizację inwestycji planujemy na lata 2024-2025. 

Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód

17 lipca br. otwarto oferty w przetargu na projekt i budowę kolejnego odcinka S19 na Podlasiu, tj. Krynice (na istniejącej DK 65) przez Dobrzyniewo Duże po węzeł Białystok Zachód o długości ponad 10 km. Podpisanie umowy na realizacje w systemie „Projektuj i buduj” przypada na koniec bieżącego roku. Realizacja zaplanowana jest na lata 2022-2024.

Białystok Zachód - Księżyno

Odcinek drogi ekspresowej S19 Białystok Zachód - Księżyno o długości 16,65 km jest na etapie rozstrzygania przetargu. Wpłynęło jedenaście ofert, z których tylko dwie przekroczyły kosztorys zamawiającego. Najniższą cenę zaproponowała turecka firma KOLİN İNŞAAT - 560,75 mln zł.

Oferta została odrzucona 11 września br. Przyjęta przez wykonawcę optymalizacja nie uwzględniała specyfiki gruntów w tej okolicy Białegostoku, a co za tym idzie w bilansie robót ziemnych rażąco różniła się od szacunków GDDKiA. 21 września br. turecka firma złożyła odwołanie na decyzję GDDKiA. Procedura odwoławcza potrwa około miesiąca. Realizacja odcinka zaplanowana jest na lata 2022-2024.

Księżyno - Białystok Południe

Fragment od węzła Księżyno do węzła Białystok Południe wraz z budową nowego fragmentu drogi krajowej nr 65 od węzła Białystok Południe do miejscowości Grabówka to zadanie składające się z dwóch odcinków - dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S19 o długości 7,95 km i przekroju 2x2, przystosowanego do ciężkiego ruchu (11,5 t/oś) oraz 13-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 65 do Grabówki.

Zadanie jest na etapie rozstrzygania przetargu - 8 lipca br. nastąpiło otwarcie ofert.

Droga zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Podpisanie umowy zaplanowano do końca tego roku, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na II kw. 2022 r., a budowa na lata 2022-2024.

Białystok Południe - Ploski

20 lipca br. otwarto oferty w przetargu na projekt i budowę prawie 13-kilometrowego odcinka Białystok Południe - Ploski nad Narwią (kierunek Lublin). Na tym fragmencie „eski” zaplanowany został m.in. 160-metrowy most nad doliną Narwi. Podpisanie umowy możliwe jest jeszcze w tym roku, a planowana realizacja to lata 2022-2024.

Ploski - Haćki

Na odcinek Ploski - Haćki o długość 8,89 km 5 sierpnia br. został ogłoszony przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie „Projektuj i buduj”. Trwa procedura przetargowa, a podpisanie umowy planowane jest na I kw. 2021 r. Realizacja zaplanowana jest na lata 2022-2024

W przetargu na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Ploski - Haćki wpłynęło pięć ofert i wszystkie mieszczą się w szacunkach zamawiającego. To już szóste otwarcie ofert na podlaskich odcinkach S19.

Najtańszą ofertę na budowę blisko 9 kilometrów drogi ekspresowej, na kwotę 305,41 mln zł., złożyło konsorcjum firm UNIBEP, Budrex i VALUE ENGINEERING. Najdroższą firma Mota-Engil Central Europe, która oszacowała realizację tego zadania na kwotę 392,91 mln zł. 

Inwestycja zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Podpisanie umowy zaplanowano w pierwszym kwartale przyszłego roku, a uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na III kw. 2022 r. Budowa zaplanowana jest na lata 2022-2024.

Mała rzeka, spory most

Fragment S19 Ploski - Haćki będzie miał 8,89 kilometra długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda, a rodzaj nawierzchni wybierze wykonawca. Odcinek zaprojektowany został równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 19. Powstaną na nim dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (para) - Haćki Wschód i Haćki Zachód. Wybudowanych zostanie 13 obiektów inżynierskich, z czego 9 będzie pełniło funkcję przejść dla zwierząt. Taką też funkcje będzie pełnił prawie 215-metrowy most na rzeczką Orlanka i jej terenami zalewowymi. 

Haćki - Bielsk Podlaski

30 września br. otwarto oferty w przetargu na ten 9-kilometrowy odcinek. Wpłynęło sześć ofert, z których najtańszą złożyła firma Kolin Insaat Turizm Sanayi - 318,49 mln zł. Inwestycja zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Podpisanie umowy zaplanowano w pierwszym kwartale przyszłego roku, a uzyskanie decyzji ZRID przewidziane jest na III kw. 2022 r. Budowa zaplanowana jest na lata 2022-2024.

Bielsk Podlaski - Boćki

Odcinek Bielsk Podlaski - Boćki ma 12,19 km długości. 5 sierpnia br. został ogłoszony przetarg na jego realizację w systemie „Projektuj i buduj”. Obecnie trwa procedura przetargowa, a planowane podpisanie umowy to I kw. 2021. Realizacja zaplanowana jest na lata 2022-2024

Boćki - Malewice

Przetarg na ten niemal 16-kilometrowy odcinek zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. Planowany okres realizacji zadania to lata 2022-2025.

Malewice - Chlebczyn

Malewice - Chlebczyn o długości 25 km to najbardziej na południe wysunięty fragment S19 w woj. podlaskim, przekraczający rzekę Bug i wchodzący na obszar województwa mazowieckiego w rejonie miejscowości Chlebczyn i Sarnaki. Przetarg na wykonawcę tego odcinka w systemie „Projektuj i buduj” został ogłoszony 23 września br. Trwa procedura przetargowa, planowane podpisanie umowy - I kw. 2021. Realizacja zaplanowana jest na lata 2022-2024.

Ełk - Knyszyn

14 stycznia 2019 roku, w białostockim oddziale GDDKiA została podpisana umowa na przygotowanie dokumentacji projektowej na drogę ekspresową S16, na odcinku Ełk – Knyszyn.

Wykonawcą wyłonionym w przetargu, jest firma Schuessler – Plan Inżynierzy Sp. z o.o., która za kwotę 4,78 mln zł ma przygotować dokumentację w ciągu 29 miesięcy od chwili podpisania umowy.

Przygotowane materiały pozwolą wystąpić z wnioskiem o decyzję środowiskową. Realizacja zadania w systemie „Projektuj i buduj” przewidziana jest na lata 2024 (podpisanie umowy) - 2027 (zakończenie robót).

Docelowo powstać ma dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 67 km, przekroju 2x2 i nośności 115 kN/oś. Dodatkowo, w jej ciągu mają powstać węzły drogowe i obiekty inżynierskie, a firma, która będzie budowała trasę zrealizuje również drogi dla obsługi przyległego terenu. Trasa ma posiadać również urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz ochrony środowiska.

S16 ma być tu drogowym łącznikiem między Via Baltiką i Via Carpatią. Wiele samorządów z woj. podlaskiego apelowało, by te drogi połączył odcinek DK8 Białystok - Augustów.

 

WYG

Źródło i fot: GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*