Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna postępowanie przetargowe na projekt i budowę dwóch fragmentów drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim.
To 10-kilometrowy odcinek Krynice (od istniejącej DK65) - Dobrzyniewo (bez węzła) - Białystok Zachód (z węzłem) oraz prawie 13-kilometrowy odcinek Białystok Południe (bez węzła) - Ploski nad Narwią.
Zawarcie umów z wykonawcami zadań jest planowane w IV kwartale 2020 r. Oba odcinki mają być gotowe pod koniec 2024 roku.
Coraz więcej S19 wokół Białegostoku
Obie części drogi ekspresowej S19, na które ogłaszamy przetargi, są elementem przyszłego GDDKiA szlaku komunikacyjnego Via Carpatia łączącego kraje nadbałtyckie z południem Europy. Jednocześnie są przedłużeniem tzw. Południowej Obwodnicy Białegostoku: Krynice - Dobrzyniewo - Białystok w kierunku na północ i zachód od miasta, a Białystok Południe - Ploski na południe od Białegostoku, w stronę Lublina.
Oba fragmenty S19 to w sumie około 23 kilometry dwujezdniowej drogi ekspresowej w przekroju 2x2, przystosowanej do ciężkiego ruchu (kategoria KR6 lub KR7). Technologię wykonania konstrukcji nawierzchni (beton cementowy czy nawierzchnia bitumiczna) wybierze wykonawca.
Węzły, mosty, wiadukty
Fragment Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód składa się z dwóch pododcinków, które połączono w jeden:
-Dobrzyniewo - Białystok Zachód, na który przetarg został unieważniony 22 kwietnia br. ze względu na oferty przekraczające budżet zamawiającego,
- Krynice - Dobrzyniewo, który jest przedłużeniem pierwszego i pierwotnie miał być realizowany w późniejszym terminie.
Na odcinku Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód zaplanowany został węzeł Białystok Zachód łączący planowaną S19 (poprowadzoną górą) z istniejącą S8 (poprowadzoną dołem). Zadanie obejmować będzie m.in. budowę Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwodu Drogowego, 14 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok - Ełk.
Z kolei na odcinku Białystok Południe - Ploski przewidziano węzeł Zabłudów oraz duży, przeszło 150-metrowy most nad doliną Narwi.
Harmonogram dalszych prac:
29 maja 2020 r. - przekazanie ogłoszenia o zamówieniu do publikacji w Dzienniku Unii Europejskiej
3 czerwca 2020 r. - wszczęcie postępowania
6 sierpnia 2020 r. - termin składania/otwarcia ofert
IV kwartał 2020 r. - zawarcie umowy z wykonawcą
2022-2024 - realizacja zadania
Południowa Obwodnica Białegostoku
Przed miesiącem ogłoszono też przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie fragmentu drogi ekspresowej S19 o długości ok. 24,5 km oraz odcinka drogi krajowej nr 65 o długość ok. 13,6 km. Obie będą tworzyć tzw. Południową Obwodnicę Białegostoku, a odcinki ekspresowe – również fragment korytarza komunikacyjnego Via Carpatia.
Droga ma być zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Podpisanie umowy zaplanowano na jesień tego roku, uzyskanie zezwolenia na realizacje inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na II kw. 2022, a budowa na lata 2022-2024.
- Via Carpatia, droga ekspresowa S19 to dla Polski Wschodniej, w tym dla Podlasia szansa na rozwój, nowe inwestycje i miejsca pracy. Realizacja tego projektu obejmuje także budowę obwodnicy Białegostoku, która pozwoli mieszkańcom tego miasta na odetchniecie od uciążliwego ruchu tranzytowego - powiedział wiceminister infrastruktury Rafal Weber.
- Obiecaliśmy, że droga ekspresowa S19 powstanie do 2025 r. i dotrzymujemy słowa. Inwestujemy w drogi w każdym regionie naszego kraju, ponieważ wierzymy, że zrównoważony rozwój jest najlepszą odpowiedzią na wyzwania stawiane przez dzisiejszą rzeczywistość gospodarczą – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Źródła, mapa, fot: GDDKiA; Ministerstwo infrastruktury