07.11.2024

Via Carpatia w naszym województwie. Coraz więcej kilometrów S19 w budowie

Słoneczna aura towarzyszyła w środę, 6 listopada w trakcie wizyty drogowców i zaproszonych gości na budowanym odc. S19 Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód.

Ten nieco ponad 10-kilometrowy fragment "eski"  powstaje od marca br., ale zaawansowanie rzeczowe robót to już około 40%. Planowane oddanie do ruchu - rok 2026.

To tylko jeden z odcinków via Carpatii w województwie podlaskim.

Najdłuższy drogowy plac budowy w województwie podlaskim to 71 kilometrów powstającej właśnie drogi ekspresowej S19 na południe od Białegostoku. Budowa rozpoczyna się w pobliżu miejscowości Deniski, omija Bielsk Podlaski, a kończy się w Chlebczynie na południe od Bugu.

Prace trwają na pięciu odcinkach realizacyjnych, a łączna wartość umów podpisanych z ich wykonawcami to prawie 2 mld zł. 

Największe zaawansowanie robót (między 45 a 55 proc.) mamy na odcinkach, których budowa ruszyła we wrześniu i październiku ubiegłego roku, czyli Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, Bielsk Podlaski Zachód - Boćki oraz Boćki – Malewice.

W takiej też kolejności będą udostępniane kierowcom w II połowie 2025 roku.  

- Odcinek Deniski – Haćki, którego budowa ruszyła w ubiegłym miesiącu, będzie gotowy w II kwartale 2026 roku, natomiast najdłuższy fragment Malewice – Chlebczyn (25 km) oddamy do ruchu w II połowie 2026 roku.    

Wtedy też kierowcy będą mogli korzystać z całego odcinka drogi ekspresowej S19 od rzeki Narew aż po Bug, nad którym przejadą do województwa mazowieckiego nową, 600-metrową estakadą przez dolinę tej rzeki. 

 

 

Via Carpatia

Wspomniane 71 km S19 w budowie to zarazem 71 km korytarza transportowego Via Carpatia, który docelowo ma łączyć Europę Północną i Południową.

Na terenie Polski będzie miał on około 700 km długości. Zaczyna się w Budzisku (granica państwa z Litwą), przez Białystok i Lublin prowadzi do Barwinka (granica państwa ze Słowacją). Jego elementami są odcinki dróg ekspresowych S61, planowanych S16 lub S8, a także większość przebiegu S19 – na Podlasiu od odcinka Krynice – Białystok Zachód i dalej na południe, aż do granicy województwa. 

Via Carpatia będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem). Wszystkie inwestycje realizowane są w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. 

S19 w woj. podlaskim

S19 w województwie podlaskim będzie miała około 177 km. Obecnie w budowie jest siedem odcinków drogi ekspresowej o łącznej długości ponad 91 km oraz 5 km dwujezdniowej drogi krajowej nr 19 klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) w rejonie przejścia granicznego w Kuźnicy.  

 

 

Trzy odcinki S19 są na etapie projektowania (łączna długość prawie 46 km), a trzy fragmenty (około 40 km „eski”) czekają na rozstrzygnięcie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

S19 na północ od Białegostoku

1. Kuźnica - Sokółka (15,8 km, w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane, planowane oddanie do ruchu w 2025 r., 

2. Sokółka - Czarna Białostocka (24,1 km), umowa z wykonawcą (w systemie Projektuj i buduj) podpisana 21 czerwca 2024 r., 

3. Czarna Białostocka - Białystok Północ (12,3 km), umowa z wykonawcą (w systemie Projektuj i buduj) podpisana 19 lutego 2024 r., 

4. Białystok Północ - Dobrzyniewo (9,5 km), umowa z wykonawcą (w systemie Projektuj i buduj) podpisana 14 maja 2024 r.

S19 w rejonie Białegostoku

5. Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód (10,2 km), trwają prace budowlane, planowane oddanie do ruchu w 2026 r., 

6. Białystok Zachód - Białystok Księżyno (16,6 km) - jest nowa decyzja środowiskowa (DŚU), ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska,

7. Białystok Księżyno - Białystok Południe (8 km S i 13,8 km DK65 Białystok Południe - Grabówka) - też nowa DŚU, ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, 

8. Białystok Południe - Deniski (15 km) - również nowa DŚU, ponownie złożono odwołania i aktualnie sprawa jest procedowana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. 

 

 

Źródło i fot: GDDKiA O/ Białystok

udostępnij na fabebook