Podczas gdy przebudowa dworca PKP w Suwałkach ruszy Bóg wie kiedy, bo wciąż przekładane są terminy, to na mazurskich stacjach i torach kolejowych dzieje się wiele. I to nie tylko w Ełku, o którym pisaliśmy kilkakrotnie.
KPO dla Giżycka
- Stacja Giżycko zmienia się dla podróżnych. Wygodny dostęp do pociągów zapewnią nowe perony i przejście podziemne. Postępuje przebudowa mostu na Kanał Łuczański. Modernizacja trasy Ełk- Giżycko Korsze zachęci turystów do wyboru kolei w podróżach na Mazury – zakomunikowały 1 marca br. PKP PLK.
Zakończenie prac planowane jest w IV kwartale 2024 r.
Będą też szybsze i sprawniejsze podróże koleją z Giżycka do Korsz dzięki modernizacji i elektryfikacji linii. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w październiku 2023 roku umowę na realizację prac budowlanych w ramach drugiego etapu inwestycji na trasie Korsze – Ełk. Prace wykona firma Torpol S.A.
Zadanie zostanie zrealizowane za kwotę 876 mln zł netto w ramach Krajowego Programu Odbudowy.
Od marca 2022 r. realizowane są prace na odcinku Ełk - Giżycko.
Linia kolejowa nr 38 zmienia się dla podróżnych z woj. warmińsko-mazurskiego oraz dla turystów. Mieszkańcy tej części regionu szybciej i wygodniej dojadą do stolicy województwa. Po zakończeniu wszystkich prac podróż koleją z Ełku do Olsztyna zajmie poniżej 2 godzin.
– Kolej na terenie województwa warmińsko-mazurskiego staje się coraz bardziej przyjazna podróżnym. Realizowane inwestycje zachęcają do wyboru tego środka transportu, który umożliwia szybkie, bezpieczne i wygodne dojazdy do pracy lub szkoły. Mieszkańcy krainy Wielkich Jezior Mazurskich zasługują na transport przyjazny środowisku, co zapewni elektryfikacja trasy z Ełku do Korsz – głosił wcześniejszy komunikat PLK
Lepszy dostęp do kolei zapewni przebudowa 9 stacji i przystanków m.in. w Sterławkach Wielkich, Kętrzynie i Korszach. Z wyższych peronów będzie można łatwiej wejść do pociągów. Zapewnione zostaną wygodne dojścia także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Wymieniony zostanie tor na długości prawie 50 kilometrów. Przebudowane lub wyremontowane będą 84 obiekty inżynieryjne (mosty, wiadukty i przepusty). W Sterławkach Wielkich powstanie nowy wiadukt drogowy na drodze wojewódzkiej nr 592. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się na 38 zmodernizowanych przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki zabudowie sieci trakcyjnej i elektryfikacji linii nie będzie konieczności zmiany lokomotyw z elektrycznych na spalinowe, co skróci czas podróży.
160 km na godzinę
– Dzięki elektryfikacji linii z Ełku przez Giżycko do Korsz oddziaływanie kolei na środowisko będzie mniejsze. Poprawi się także przepustowość trasy, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów regionalnych i dalekobieżnych. Każda inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie województwa warmińsko-mazurskiego wpływa pozytywnie na rozwój regionu – mówił jesienią 2023 roku Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Zakończenie prac w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze wraz z elektryfikacją” planowane jest w II kwartale 2026 r. Prace o wartości 876 mln zł netto zostaną zrealizowane dzięki środkom z Krajowego Programu Odbudowy.
Po zakończeniu wszystkich prac, podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko skróci się o około 50 minut i wyniesie poniżej 2 godzin. Pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej niż obecnie – z 80 do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
Przejazdy kolejowe
W 2024 r. kontynuowane są prace na ponad 20 przejazdach kolejowo-drogowych w ramach modernizacji linii nr 38 na odcinku z Ełku do Giżycka. Dzięki zabudowie nowych urządzeń przejazdowych podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa m.in. w Ełku, Wydminach i Giżycku. Wymianę nawierzchni na dojeździe do torów oraz płyt przejazdowych zaplanowano m.in. w Gronowie (linia nr 204 Malbork – Braniewo), Dąbrówce Małej (linia nr 353 Poznań Wschód - Skandawa) oraz Bartoszycach (linia nr 38 Białystok - Głomno).
Tymczasem wciąż nie rusza budowa słynnej Rail Baltiki z Ełku przez Olecko - Suwałki do Trakiszek.
WYG
Źródło i fot: PKP PLK