Opony to bardzo ważna część samochodowego układu zawieszenia. Mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, między innymi dlatego, że to one stykają się z nawierzchnią, po której jedzie auto.
Stan opon współdecyduje również o długości hamowania, stabilności pojazdu w czasie wykonywania niespodziewanych i szybkich manewrów polegających na przykład na omijaniu przeszkody na drodze. Dobre ogumienie może również pomóc wyprowadzić auto z poślizgu i ma wpływ na odporność pojazdu na tak zwany aquaplaning, czyli zachowanie pojazdu na drodze w czasie jazdy w deszczu lub po wjechania w dużą kałużę. Od opon częściowo zależy też komfort podróżowania i jeszcze kilka innych rzeczy i sytuacji na drodze.
Dlatego trzeba kontrolować stan opon i nie ulegać mitom, że producenci samochodowego ogumienia tylko czekają na to, aby narazić naiwnych kierowców na niepotrzebne wydatki związane z kupnem lub wymianą opon.
Do każdego modelu auta dedykowany jest konkretny rozmiar opon. Nie można zakładać byle jakiej, która zmieści się na feldze, bo jest to po prostu bardzo niebezpieczne. Jeżeli nie wiemy, jakie opony są wymagane do danego auta, to wystarczy wpisać jego markę i model w wyszukiwarkach na stronach renomowanych sklepów internetowych, które sprzedają opony, na przykład tutaj
Niektórzy uważają również, że skoro nie ma w Polsce obowiązku wymiany opon na zimowe, a jest to tylko zalecenie, to nie trzeba tego robić na przykład wówczas, gdy w letnich „gumach” mamy głęboki bieżnik. To niestety spory błąd w myśleniu, ponieważ nie tylko wysokość bieżnika ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Przede wszystkim ważna jest mieszanka gumowa, z której zrobiono taką oponę. Inny jest jej skład jeżeli chodzi o oponę zimową, a inne komponenty ma letnia. Mieszanka zastosowana w oponach zimowych nie nadaje się do jazdy latem, gdyż sprzyja ona szybkiemu ścieraniu się ogumienia. Poza tym kształt zimowego bieżnika jest dopasowywany do warunków na drodze w czasie tych miesięcy roku i znacznie różni się od bieżnika w letniej oponie.
Pewnym rozwiązaniem jest kupno opony całorocznej, która ma jeszcze inną mieszankę i bieżnik niż opony zimowe lub letnie. Ale trzeba się nad wyborem ogumienia całorocznego zastanowić. Na pewno jest ono dobrym rozwiązaniem dla kogoś, kto jeździe niewiele i głównie w mieście.
Są kierowcy, którzy wolą kupować opony używane niż nowe. To dość kontrowersyjny pomysł, ponieważ co prawda te używane są co prawda tańsze, ale pochodzą z samochodów używanych lub rozbitych. Być może były podziurawione lub źle przechowywane. Poza tym zwykle stare?… przy odpowiedniej eksploatacji nowe opony wytrzymają bez problemu 5 lat. A używane? Maksimum dwa. Opony takie bardzo często pochodzą z samochodów używanych lub rozbitych. Być może były podziurawione lub są po prostu stare. A warto wiedzieć, iż ogumienie parcieje nawet, gdy nie jest używane. Poza tym nie powinno się kupować opon starszych niż pięcioletnie, Opony powinny być również przechowywane pionowo, na półce albo na specjalnym stojaku. Raz w miesiącu trzeba je odwracać, aby nie miały odkształceń.
Na rynku od pewnego czasu jest też na rynku sporo ogumienia bieżnikowanego, ale chyba nie jest ono godne polecenia. Chociażby dlatego, że jest ono jedynie tańsze jedynie o kilkadziesiąt złotych od nowego. A zawsze istnieje ryzyko odklejenia się bieżnika. Poza tym opony bieżnikowane są głośne w czasie jazdy i twardsze niż normalne, a to może mieć wpływ na żywotność całego układu zawieszenia.
Na pewno każdy kierowca spotkał się z tym, że w czasie jazdy na mokrej nawierzchni lub po wjechaniu w kałużę auto zaczynało się nagle ślizgać, choć lodu lub śniegu pod oponą nie było. To jest właśnie aquaplaning. I odporność auta na takie zjawisko zależy również od stanu opon.
Utrata kontroli nad autem jest w takiej sytuacji spowodowana tym, że wody jest na drodze tak dużo, iż na przykład zużyty bieżnik nie jest w stanie odprowadzić jej spod opony. Tworzy się poduszka wodna i koło lub koła zaczynają się niejako unosić się na niej, tracąc kontakt z drogą. Specjaliście twierdzą, że aquaplaningowi najlepiej zapobiega ogumienie o bieżniku kierunkowym w kształcie litery V. W przypadku takich opon trzeba jednak pamiętać o zamontowaniu ich zgodnie z kierunkiem jazdy. Na ich bokach są strzałki informujące o sposobie montażu
Dla występowania zjawiska aquaplaningu znaczenie ma również ciśnienie w oponach. Musi ono być takie, jakie zaleca producent danego auta. Zarówno zbyt małe, jak i za duże może przyczynić się do utraty przyczepności, zresztą nie tylko na mokrej nawierzchni. Niewłaściwe ciśnienie wpływa nie tylko na bezpieczeństwo jazdy, ale i szybsze zużywanie się opon, dlatego trzeba je kontrolować również po długim postoju auta w garażu albo na parkingu, bo na pewno będzie trzeba je uzupełnić.
Niektórzy kierowcy wymieniają na przykład opony na nowe parami. Najpierw kupują tylko dwie, a po jakimś czasie kolejną parę. Jak je wtedy zakładać. Nieprawdą jest, że lepsze opony muszą być zakładane na przód, bo na tę oś auto jest napędzane. Zawsze lepsze ogumienie musi być na tylnej osi. Bez względu natoczy jest to opona zimowa, czy letnia i czy auto ma napęd na tył czy przód. Stan tylnych opon ma główny wpływ na stabilność auta, precyzję kierowania i hamowanie zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Nie stosuje się też różnych szerokości opon letnich i zimowych.