11.02.2019

W sierpniu koniec wartej 290 mln zł modernizacji odcinka Ełk – Szczytno. Na Mazury po nowych torach

W sierpniu 2019 roku planowane jest zakończenie inwestycji PKP na odcinku Ełk- Szczytno. Zagwarantuje ona znaczące skrócenie czasu podróży o blisko 1,5 godz., co będzie konkurencyjne nawet wobec inwestycji drogowych na szlakach Warmii i Mazur.

Wykonawca wymienia obecnie tory na całej długości ponad 100-kilometrowego odcinka linii kolejowej.  Jeszcze w tym roku zwiększy się też komfort obsługi łącznie na 4 stacjach i 14 przystankach na linii Szczytno - Ełk. Wykonawca buduje nowe, wygodne perony dla podróżnych. Zarys obiektów widać już m.in. w Bajtkowie, Białej koło Piszu, Drygałach, Nowej Wsi Ełckiej i Piszu. Z płyt krawędziowych powstał także zarys peronu o nazwie Pisz Wschodni. W przyszłości zapewni lepszy dostęp do kolei mieszkańcom pobliskich osiedli. Przygotowano już m.in. instalacje energetyczne i słupy pod oświetlenie.

Wymiana torów pozwoli na bezpieczne prowadzenie pociągów i skrócenie czasu podróży. Wartość prac to ok. 290 mln zł. „Prace na linii kolejowej nr 219 Szczytno – Ełk” realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dofinansowanie UE wynosi 85 proc. Zakończenie inwestycji planowane jest w sierpniu 2019 r.

To tylko jedna z kilku ważnych inwestycji kolejowych w tym województwie.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują Krajowy Program Kolejowy (KPK) dla województwa warmińsko-mazurskiego. Trwają inwestycje o wartości prawie 650 mln zł. Roboty w 2018 roku objęły w regionie przebudowę łącznie ok. 250 km linii kolejowych oraz 39 stacji i przystanków. Podróżni korzystają już z pierwszych efektów w postaci nowych i komfortowych peronów, a także lepszych podróży po zmodernizowanych torach. To nie koniec prac. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach KPK na Warmii i Mazurach planują przeznaczyć łącznie ponad 2 mld zł.

- Obecnie realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycje na liniach Olsztyn – Iława, Olsztyn – Działdowo i Szczytno – Ełk, a także planowane prace m.in. na odcinku Korsze – Ełk i Olsztyn – Gutkowo pozwolą na sprawny i komfortowy przejazd pociągami praktycznie ze wschodniej do zachodniej części województwa warmińsko-mazurskiego. Nasze działania przybliżają region do wygodnego i bezpiecznego środka przemieszczania się jakim jest kolej – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Została też już podpisana umowa na projektowanie elektryfikacji linii Ełk - Korsze.

Projekt będzie gotowy do końca 2019 roku, tak żeby w 2020 roku wejść na plac budowy. Prędkość na tej linii to 80 km/h a założenia projektowe mówią nawet o prędkości 120 – 160 km/h, co zdecydowanie skróci czas przejazdu i poprawi przepustowość linii. Prace na odcinku Ełk-Korsze (linia kolejowa nr 38), razem z elektryfikacją, finansowana jest ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Lepsze połączenie Olsztyna z Iławą

Na linii łączącej Olsztyn z Iławą po pracach są już nowe perony dla podróżnych na siedmiu stacjach i przystankach: Rudzienice Suskie, Pikus, Samborowo, Lubajny, Stare Jabłonki, Biesal i Unieszewo. Na dobrze oświetlonych peronach podróżni korzystają z wiat i ławek. Informację zapewniają tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Pasażerom o ograniczonej możliwości poruszania się wygodniejszy dostęp na perony i do pociągów umożliwiają pochylnie, prowadnice i ścieżki dotykowe. Cykliści zyskają stojaki rowerowe w pobliżu peronów.

W ramach prac na ok. 80-kilometrowej trasie pomiędzy Jamielnikiem a Iławą i Olsztynem PLK zmodernizowały dwa tory. W efekcie pociągi jadą sprawniej, a podróżni zyskali lepsze codzienne podróże pociągiem do pracy i szkoły. Wartość inwestycji to 83 mln zł, a środki pochodzą ze środków budżetowych.

Z Olsztynka do Olsztyna z nowych peronów

W 2018 roku zakończył się pierwszy etap modernizacji linii z Olsztyna do Działdowa. Na 6 przebudowanych stacjach i przystankach oraz na nowym przystanku Olsztyn Dajtki podróżni korzystają z nowych peronów. Pociągi jeżdżą po zmodernizowanych torach na odcinku Olsztyn – Olsztynek.

Kontynuowane są prace na szlaku Olsztynek – Działdowo. Specjalna maszyna PUN, która zabiera stare odcinki toru i na ich miejsce montuje nowe, pracowała na trasie Nidzica – Działdowo. Sprawnie przygotowano już ok. 20 km podstawowego zakresu nowej drogi kolejowej. Wykonawca wykona jeszcze prace uzupełniające i rozpoczyna przygotowania do działań na kolejnym szlaku z Nidzicy do Olsztynka. Budowane są nowe perony. Podstawowe konstrukcje widać w Waplewie, Zakrzewie-Sarnowie i Dobrzyniu. „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn” są realizowane w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość umowy to ok. 260 mln zł.

 

WYG

Źródło: PKP PLK

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*