Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku we wtorek, 14 stycznia, a zatem na dzień przed wyznaczonym przez siebie terminem rozpoczęcia robót (15.01.2014) ogłosił wynik II przetargu, w którym powierzył wykonanie prac budowy i rozbudowy drogi wojewódzkiej Nr 653 na odcinku Suwałki - Smolany Dąb Przedsiębiorstwu Drogowo – Mostowemu S. A. w Suwałkach (lider) i UAB „Siauliu Plentas” (Litwa – partner). Zakończenie prac zaplanowano na 31.07.2015 r.
Polsko-litewskie konsorcjum w II przetargu zadeklarowało wykonanie robót za 73 870 611,52 zł i była to najniższa cena w postępowaniu, ale wyższa o 52 proc. od kwoty, jaką dysponował ogłaszający przetarg PZDW w Białymstoku (z zastrzeżeniem, że pieniędzy może mieć więcej).
W postępowaniu przetargowym wzięło udział jeszcze pięć firmy:
1. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „MOSTY – ŁÓDŹ S. A – Lider i Budownictwo Drogowe JARPOL S. A. Warszawa - Partner (przy jedynym kryterium oceny /najniższa cena/ – z ceną ofertową 101 642 647,78 zł.;
2. Konsorcjum firm: Oleckie Przedsiębiorstwo Drogowo – Mostowe Sp. z o. o. Olecko – Lider, Przedsiębiorstwo „EKOLBUD” S. A. Suwałki – Partner i Zakład Usług Remontowo – Budowlanych „DROGBUD” s. c. Chocian Leszek, Kucewicz Wojciech, Ełk – Partner (przy jedynym kryterium oceny /najniższa cena/ – z ceną ofertową 78 584 164,37 zł;
3. Konsorcjum firm: UAB Alytus, Litwa – Lider i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno – Budowlanych Export – Pribex Sp. z o. o Warszawa - Partner (przy jedynym kryterium oceny /najniższa cena/ – z ceną ofertową 85 133 491,82 zł.);
4. BUDIMEX S. A. Warszawa (przy jedynym kryterium oceny /najniższa cena/ – z ceną ofertową 85 931 744,85 zł.),
5. STRABAG Sp. z o. o. Pruszków (przy jedynym kryterium oceny /najniższa cena/ – z ceną ofertową 77 220 689,74 zł.).
Przypomnijmy, że droga wojewódzka nr 653 ma 74 km długości i łączy Sedranki koło Olecka (DK65) z DK16 w Poćkunach (gm. Sejny). Trasa biegnie przez Bakałarzewo, Suwałki, Krasnopol i Sejny.
Aktualnie dobiegają końca parce przy budowie odcinka Bakałarzewo – Suwałki, a trwają od Krasnopola, a raczej Smolanego Dębu do Sejn (z obwodnicą Krasnopola). Dodajmy, że w planach modernizacja drogi z obu stron (od Bakałarzewa i Sejn) kończy się na granicy administracyjnej miasta i nie obejmuje miejskich ulic Bakałarzewskiej, Grunwaldzkiej, Wigierskiej, Utraty i Sejneńskiej.
Trwają też prace przy przebudowie drogi 653 na odcinku z Sejn do Smolanego Dębu, łącznie z obwodnicą Krasnopola. Zakończenie budowy tego odcinka zaplanowano na jesień 2014 roku.
Droga Suwałki-Smolany Dąb ma długość 14.872 metrów. Zgodnie z projektem budowlanym na tym odcinku jezdnia będzie miała szerokość 7,0 m (2 pasy po 3,5 m) oraz pobocza o szerokości 1,5 m. Przebudowane i rozbudowane zostaną 3 mosty (Tartak, Ryżówka, Żubrówka). Powstanie też 21 przepustów dla zwierząt.
Rozbudowa drogi obejmuje również: budowę chodników o szerokości 2,0 m (przy krawędzi jezdni) z poboczem gruntowym o szerokości 0,5 m; budowę ciągu pieszo-rowerowego o szerokości 3.0 m na terenach zabudowanych i w rejonie zatok autobusowych; ścieżki rowerowej; zatok do ważenia i kontroli pojazdów. Jak wspomnieliśmy termin zakończenia inwestycji przewidziano na 31. lipca 2015 r.