Zapraszamy na relację na żywo


Ślepsk Malow Suwałki


Asseco Resovia Rzeszów

24.11.2024
14:45

04.07.2014

Weź paragon! Po co ta cała akcja?

Od kilku lat Ministerstwo Finansów zwraca szczególną uwagę na wywiązywanie się przedsiębiorców z obowiązku ewidencjonowania obrotów przy użyciu kas rejestrujących. Urzędy skarbowe obligowane są do prowadzenia w tym zakresie kontroli oraz działań informacyjnych pod hasłem „Weź paragon”.

Dotychczasowe doświadczenia „kontrolne” w tym zakresie, wskazują na znaczną skalę naruszeń prawa i uzasadniają konieczność kontynuowania przedmiotowych działań. Głównym ich celem jest ujawnianie i sankcjonowanie nieprawidłowości w zakresie ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kas rejestrujących. W ramach tych działań możliwe jest również ujawniane innych naruszeń przepisów prawa podatkowego.

Jednakże, co najważniejsze – celem strategicznym akcji jest zapewnienie przedsiębiorcom warunków uczciwej konkurencji, minimalizacja tzw. „szarej strefy” oraz stworzenie warunków umożliwiających konsumentom egzekwowanie pełni ich praw.

- Kto musi stosować kasy rejestrujące?

Ustawa o podatku od towarów i usług (art. 111 ust. 1) nakłada na podatników obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeżeli wartość tej sprzedaży przekroczyła w poprzednim roku podatkowym (2013r) kwotę 20.000 zł, – jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania. Zwolnienie traci moc po upływie 2 miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót.

W przypadku podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym, obowiązek stosowania kas rejestrujących obejmie ich, gdy z działalności podlegającej ewidencjonowaniu przekroczą kwotę obrotów w wysokości 20.000 zł w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w danym roku podatkowym (instalacja po 2 miesiącach).

- Jakie podstawowe obowiązki związane ze stosowaniem kas rejestrujących dotykają podatników?

Przede wszystkim, podatnicy obowiązani są do dokonywania ewidencji każdej sprzedaży na kasie rejestrującej oraz do wydawania oryginału wydrukowanego paragonu nabywcy.

- A co w przypadku awarii kasy, braku napięcia?

Jeżeli z przyczyn niezależnych od podatnika nie może być prowadzona ewidencja obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, podatnik jest obowiązany ewidencjonować obroty i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej (np. kasy bateryjnej). W przypadku, gdy ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej jest niemożliwe, podatnik nie może dokonywać sprzedaży.

 - Jakie są prawa podatników używających kas rejestrujących?

Podatnicy VAT, którzy rozpoczną ewidencjonowanie na kasie rejestrującej w obowiązujących ich terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup kasy rejestrującej w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

NIEVATOWCY otrzymają zwrot 90% jej ceny zakupu, nie więcej jednak niż 700 zł pod warunkiem:

  1. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą,
  2. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania,
  3. złożenia zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym, w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji w celu otrzymania numeru ewidencyjnego,
  4. rozpoczęcia ewidencjonowania nie później niż w obowiązujących terminach.

- Jakie mogą być konsekwencje nie stosowania kasy rejestr. i jak ich uniknąć?

Stwierdzenie faktu braku instalacji kasy rejestrującej lub nie ewidencjonowania na niej realizowanej sprzedaży towarów lub u usług spowoduje zastosowanie kary grzywny, która w wersji podstawowej mieści się od 170,-zł do 3.400,-zł. Dodatkową konsekwencją nieterminowej instalacji kasy rejestrującej jest utrata prawa do „odzyskania” 90% ceny netto zakupionej kasy.

Aby tego uniknąć: kupić odpowiednią ilość kas, dokonać ich zgłoszenia w urzędzie skarbowym oraz fiskalizacji (autoryzowany serwis) i rozpocząć ich stosowanie; złożyć w urzędzie skarbowym tzw. „czynny żal”, czyli wniosek o nie stosowanie sankcji karnych skarbowych, wraz ze szczegółowym wyjaśnieniem przyczyn braku terminowej realizacji obowiązku instalacji kas rejestrujących. Wniosek ten musi trafić do urzędu, zanim ten wezwie podatnika lub przeprowadzi kontrolę właśnie w zakresie kas rejestrujących.

- Jakie działania zamierza podjąć Urząd, jakie już  podjęto?

Działania Urzędu będą polegały w szczególności na sprawdzeniu wypełniania przez przedsiębiorców obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej i wydawaniu paragonów oraz zatwierdzania sprzedaży na kasie. Będą szczególnie nasilone w lipcu i sierpniu br., zarówno w dni robocze, jak i w dni wolne od pracy, rano i wieczorem.

Działania kontrolne będą skoncentrowane na różnych branżach i będą dotyczyły zarówno całorocznej, jak i sezonowej działalności handlowej, usługowej, w tym gastronomicznej, a także każdej innej, gdzie występuje obowiązek ewidencjonowania obrotu na kasie fiskalnej (m.in.: lekarze, prawnicy), na terenie miasta: Suwałki, Sejny, wszystkich gmin na terenie powiatów suwalskiego i sejneńskiego, ze szczególnym zwróceniem uwagi na miejscowości turystyczne i wypoczynkowe, np. okolice jezior.

- Co zrobić, jeżeli  podatnicy będą mieli pytania dotyczące stosowania kas rejestrujących lub zauważą, że sprzedawca nie ewidencjonuje sprzedaży na kasie – do kogo mogą się zwrócić?

 Jeżeli pojawią się pytania natury merytorycznej, to proponuję wizytę na Sali Obsługi Podatników tut. Urzędu, gdzie w okienku nr 2 funkcjonuje nasz specjalista od kas rejestrujących lub kontakt telefoniczny na numer: 566-48-27 lub 566-48-72 wewn. 172.

Jeżeli dojdzie do obserwacji nieprawidłowości, np. sprzedawca nie wprowadza do kasy kwot za sprzedane towary lub usługi, nie wydaje paragonów, to można zadzwonić na numer: 566-48-27 lub 566-48-72 wewn. 315.

 

Opracował: Grzegorz Krysa, główny księgowy Urzędu Skarbowego w Suwałkach

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*