Jak informuje olsztyński oddział generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych Autostrad, rozstrzygnięto przetarg na dokumentację projektową drogi ekspresowej S16 na odcinku Ełk- Orzysz- Mrągowo.
Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm: Europrojekt Gdańsk S.A. (lider) oraz Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem Sp. z o.o. (partner) z ceną 12 964 200,00 zł.
Zadaniem wykonawcy będzie wykonanie studium techniczno - ekonomiczno- środowiskowego i koncepcji programowej dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo - Orzysz - Ełk o dł. ok. 74 km. Na zrealizowanie zadania wykonawca będzie miał 37 miesięcy.
W postępowaniu przyjęto trzy kryteria oceny ofert. Wybrany wykonawca zdobył łącznie 73,56 punktów na 100 możliwych, uzyskując w poszczególnych kryteriach:
1. cena – 39,56 pkt,
2. doświadczenie zespołu środowiskowego – 10 pkt,
3. doświadczenie zespołu projektowego – 24 pkt.
Zakres zadania
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowego z elementami koncepcji programowej dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo - Orzysz – Ełk o dł. ok. 74 km. W ramach tego zamówienia wykonawca ma zaktualizować materiały do decyzji środowiskowej obejmujące m.in. inwentaryzację przyrodniczą, ponowną analizę akustyczną i ocenę uwarunkowań bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do zadań wykonawcy dokumentacji będzie też należało uzyskanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji oraz opracowanie rozwiązań drogowych i mostowych umożliwiających ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „projektuj i buduj”.
Droga ekspresowa S16
Szesnastka, to główny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur w układzie równoleżnikowym. Ostatnie zmiany rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych dla województwa warmińsko - mazurskiego wprowadziły dwie nowe drogi ekspresowe: S5 – stanowiącą przedłużenie istniejącej drogi ekspresowej S5 od węzła Nowe Marzy (A1) do Ostródy oraz S16 Olsztyn – Ełk – Knyszyn. Dzięki tym drogom północno-wschodnia część Polski uzyska możliwość przejazdu w układzie równoleżnikowym trasą wiodącą drogami klasy S. Od granicy z woj. kujawsko-pomorskim do Ostródy będzie to droga S5, następnie do Olsztynka - S7, z Olsztynka do Olsztyna - S51 i od Olsztyna do Ełku - S16. Układ ten będzie łączył drogi biegnące na linii północ – południe: autostradę A1, drogę ekspresową S7 i drogę ekspresową S61. Tym samym połączy region z pozostałą siecią autostrad i dróg ekspresowych w kraju i Europie.
Długa batalia - 41 wariantów
Batalia o modernizację drogi Ełk –Mrągowo przypomina trochę tę z obwodnicą Augustowa przez dolinę Rospudy. Praktycznie jest jeszcze bardziej skomplikowana z powodu cennych przyrodniczo obszarów, w tym licznej ilość jezior. W innych miejscach korekta trasy o 100 - 200 metrów pozwala rozwiązać niejednokrotnie problemy społeczny, ale w przypadku budowy drogi przez Mazury, zmiana przebiegu drogi nie jest łatwa ze względu na umiejscowienie jezior.
Procedura wyboru wariantu przebiegu drogi krajowej nr 16 na odcinku Mrągowo - Orzysz - Ełk została wszczęta jeszcze w 2008 roku. Analizowano wówczas 16 wariantów i od marca do sierpnia 2008 roku wykonano dla nich inwentaryzację przyrodniczą, która wykazała brak możliwości wyboru wariantu bezkolizyjnego pod względem ochrony najcenniejszych elementów przyrodniczych.
W 2009 r. przeprowadzono analizę nowych, wcześniej nierozpatrywanych wariantów oraz wykonano korektę wariantów z 2008 r. Wykonawca opracowania zaproponował do analizy kolejne 25 odcinków, co łącznie dało 41 wariantowych odcinków nowego przebiegu drogi krajowej nr 16 na odcinku Sorkwity - Mrągowo – Orzysz - Ełk.
Dla wszystkich wariantów wykonano inwentaryzację przyrodniczą, której celem było wykazanie istnienia lub braku chronionych siedlisk i stanowisk roślin chronionych oraz określenie zagrożeń, jakie może spowodować budowa drogi w rejonie objętym ochroną w ramach sieci Natura 2000.
W czasie trwającej dwa sezony inwentaryzacji przyrodniczej analizami objęto wszystkie zaproponowane warianty przebiegu drogi S16, łączące Sorkwity i Ełk. Analizowane przebiegi, które można pogrupować w kilka zbiorczych korytarzy, oddalone są od siebie w kierunku północ-południe maksymalnie o ok. 20 km.
Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, w rozmowie 16 lutego br. z radiem Olsztyn, uznał, ogłoszenie przetargu na wykonanie studium oraz opracowanie koncepcji drogi ekspresowej numer 16 na odcinku Mrągowo-Orzysz-Ełk milowym krokiem, zwracając jednocześnie uwagę, że „(…) każdy z wariantów został oprotestowany. (…) Chciałbym uświadomić mieszkańcom Warmii i Mazur, ale również i tym, którzy będą chcieli protestować, a nie są i nigdy nie byli mieszkańcami naszego województwa, żeby brali to pod uwagę (…), że ogromna większość społeczeństwa bardzo chce, aby droga powstała i, aby wschodnia część województwa była dostępna komunikacyjnie” - mówił wiceminister.
W ostatnich latach, jeszcze jako droga krajowa nr 16, trasa w kierunku Wielkich Jezior Mazurskich została zmodernizowana na odcinku Olsztyn - Borki koło Mrągowa. Jest ona drogą dwujezdniową między Biskupcem a Borkami, natomiast między Barczewem a Biskupcem istnieją jedynie odcinki dwujezdniowe w obrębie węzłów. 80 - kilometrowy odcinek między Mrągowem a Ełkiem, mimo poprawy nawierzchni, pozostaje wąski, pełen zakrętów.
WYG
Źródło: GDDKIA/O Olsztyn; Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
Na fot. Tak ma wyglądać droga nr 16
Mapy: warianty drogi. Źródło: GDDKiA
Fot i grafika: MIB; GDDKIA