Konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia z najkorzystniejszą ofertą na realizację w systemie Projektuj i Buduj 8,5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S16 Knyszyn – Krynice – zdecydował białostocki oddział GDDKiA.
Kwota za wykonanie zadania to 314,7 mln zł. Podpisanie umowy planowane jest w I połowie br., a budowa na lata 2025-2028.
Najlepsza spośród ośmiu ofert
Przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka S16 Knyszyn – Krynice ogłoszono w połowie września ubiegłego roku. Wpłynęło osiem ofert. Najniższa, złożona przez konsorcjum Mirbud (lider) i Kobylarnia ma wartość 314,7 mln. zł. Najwyższą, na kwotę 379,65 złożyła firma Unibep.
Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia i po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą.
Wyłoniony w przetargu wykonawca ma zrealizować inwestycję w systemie Projektuj i buduj w okresie 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy).
Droga ekspresowa S16 pomiędzy Ełkiem a Knyszynem
Droga ekspresowa S16 pomiędzy Ełkiem a Knyszynem została wpisana Rozporządzeniem Rady Ministrów z 19 maja 2016 r. do sieci dróg ekspresowych w Polsce. Obecnie trwają nad nią prace planistyczne związane z wyborem najkorzystniejszego wariantu.
Tego typu prace dla odcinka Knyszyn – Krynice zakończyły się wcześniej, za sprawą wykorzystania decyzji środowiskowej wydanej w grudniu 2015 roku (ostatecznej od lutego 2016) na wówczas jeszcze przygotowywany fragment S19 Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo – Choroszcz (obecnie węzeł Białystok Zachód).
Pierwszy odcinek S16 w województwie podlaskim
Otwarcie ofert to ważny etap postępowania, które dotyczy zaprojektowania i budowy 8,44 km odcinka od projektowanego węzła Knyszyn do okolic Krynic. Tam S16 będzie się łączyć z projektowaną drogą ekspresową S19 (planowany węzeł Dobrzyniewo). Dalej wspólnym przebiegiem S16 i S19 poprowadzona jest do węzła Białystok Zachód, gdzie połączy się z drogą ekspresową S8.
Podpisanie umowy planowane jest w pierwszej połowie tego roku. To pozwoliłoby uzyskać decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w 2025 roku i wybudowanie tego odcinka S16 w latach 2025-2028.
Dwie jezdnie
Odcinek Knyszyn – Krynice będzie budowany w standardzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra wraz z pasem awaryjnym. Obie jezdnie będą oddzielone pasem rozdziału o szerokości, co najmniej 5 metrów. Zaplanowano dziewięć obiektów inżynierskich, w tym: trzy wiadukty, cztery przejścia dla zwierząt oraz dwa przepusty. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybierze wykonawca. Droga zostanie wykonana uwzględniając kategorię ruchu KR6 i nośność nawierzchni do 11,5 t/oś.
Źródło i fot: GDDKiA Oddział Białystok