02.10.2024
Rail Baltica dotarła na stację Białystok. Cztery perony, tunel i ruchome schody
Zakończyły się najważniejsze prace na stacji kolejowej w stolicy Podlasia. Podróżni korzystają już ze wszystkich czterech nowych peronów, na które wygodnie docierają tunelem, wyposażonym w schody ruchome i windy.
Nowoczesna stacja, przyjazna także dla osób o ograniczonej mobilności, powstała w ramach budowy linii Rail Baltica, realizowanej ze wsparciem unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę".
Niskie i mało funkcjonalne perony, przejście w poziomie szyn i brak osłony przed deszczem – tak wyglądała stacja kolejowa Białystok jeszcze w 2020 r. W ostatnich latach przeszła ogromną metamorfozę, a mieszkańcy i podróżni mogą korzystać już z jej pełnej funkcjonalności. Do dyspozycji są cztery nowe perony, czyli łącznie siedem krawędzi.
- Największą wizualną zmianą jest zadaszenie – nad peronami 1-3 zbudowaliśmy częściowo przeszkloną wiatę, która ochroni podróżnych przed opadami - informuje Tomasz Łotowski, rzecznik PKP PLK. - Osobny dach zyskał peron nr 4. Zadaszenia projektowaliśmy zarówno z myślą o potrzebach podróżnych, jak i walorach estetycznych – swoją stylistyką nawiązują do zabytkowego charakteru budynku dworca.
Nowe perony są wyższe, więc łatwiej wsiada się z nich do pociągów, zainstalowano też ławki dla oczekujących, tablice informacyjne i oznakowanie. Poruszanie osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się wspierają ścieżki naprowadzające oraz antypoślizgowa nawierzchnia. Wyświetlacze Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) na bieżąco poinformują podróżnych o ruchu pociągów.
Jakościowy przeskok o sto lat
Nowością na stacji jest też siedemdziesięciometrowy tunel – zastąpił stare, wysłużone, kilkudziesięcioletnie kładki nad torami, które wielu mieszkańców Białegostoku wspominało ze strachem. Jest bezpiecznie i wygodnie – przejście podziemne rozpoczyna się w budynku dworca i prowadzi na perony oraz drugą stronę torów.
- Dla wygody podróżnych zainstalowaliśmy windy i ruchome schody - dodaje Tomasz Łotowski. - W zależności od umiejscowienia, schody ruchome mają od 12 do 15 m długości. Przejście podziemne, wraz z otwartym wcześniej tunelem miejskim, tworzą funkcjonalne rozwiązanie komunikacyjne, które zapewnia wygodny dostęp do kolei.
Zmiany, które zaszły w Białymstoku, przenoszą kolej w nową erę. Układ peronów zapewni sprawniejszy ruch pociągów – dłuższe platformy nr 1 i 2 powstały głównie do obsługi składów dalekobieżnych, z krótszych peronów 3 i 4 odjeżdżają przede wszystkim regionalne szynobusy.
- Nowy peron nr 4 zbudowaliśmy w bezpośrednim sąsiedztwie miejskiego węzła przesiadkowego i dworca PKS - opowiada rzecznik PKP PLK. - Wwyposażony w windy i schody ruchome obiekt istotnie poprawi komunikację między największymi węzłami komunikacyjnymi w mieście. W sąsiedztwie poczty podróżni otrzymali dodatkową krawędź z peronu nr 1 w wyniku budowy nowego toru nr 6.
To jednak nie koniec – poważne zmiany dotyczą też tych części stacji, które na co dzień nie są dostępne i widoczne dla podróżnych. Bezpieczny i sprawny ruch pociągów zapewniają nowoczesne, komputerowe urządzenia, które zostały scentralizowane w Lokalnym Centrum Sterowania ruchem kolejowym. To epokowa zmiana jakościowa – wcześniej Białystok był największą stacją w Polsce obsługiwaną przy pomocy urządzeń mechanicznych. Cały zakres przebudowy to aż 55 km torów i 144 rozjazdy.
W dalszą drogę ze stacji Białystok
Na stacji i peronach w Białymstoku będą toczyć się jeszcze drobne prace wykończeniowe. W głębi stacji będą kontynuowane roboty na torach i rampie przeładunkowej.
- Na odcinku Czyżew – Białystok ku ukończeniu zmierzają także prace w Łapach - informuje Tomasz Łotowski. - W ostatnim czasie uruchomiliśmy tam nowy peron, budujemy jeszcze dwa przejścia podziemne i wiadukt. Dodatkowe tunele dla pieszych powstają także w Jabłoni Kościelnej, Zdrodach Nowych i Trypuciach.
Wszystkie prace na trasie Czyżew – Białystok powinny zakończyć w tym roku. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok". Wartość prac to prawie 3,4 mld zł.
Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę" – (Connecting Europe Facility – CEF).
Źródło i fot. PLP PLK