13.12.2015

Dwie Złote Podkowy dla dorosłych. Młodzież bez pierwszego miejsca

W Suwałkach zakończyły się XII Ogólnopolskie Spotkania z Monodramem „O Złotą Podkowę Pegaza”.
Jury w składzie: Irena Jun – przewodnicząca, Jan Zdziarski i Marek Kościółek po obejrzeniu dwunastu prezentacji konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:

w kategorii dorośli

Dwie równorzędne  pierwsze nagrody Złote Podkowy Pegaza przyznano: 

– Oldze Meirane z Rezekne za monodram „TV Mama” w reżyserii Olity Jasmane (nagroda w wysokości 900zł), 

– Edwardowi Kotłowskiemu ze Stalowej Woli za monodram „Odkąd zniknęła” w reżyserii Anety Adamskiej (nagroda w wysokości 900 zł),  

II nagrodę – Srebrną Podkowę Pegaza – Patrykowi Ołdziejewskiemu z Białegostoku za monodram „Taki Jestem” w reżyserii własnej (nagroda w wysokości  750zł),

III nagrody nie przyznano

Wyróżnienia po 240 zł każde:

– Stanisławowi Bożkowi za monodram „Rozmowa” w reżyserii własnej,  

– Markowi Biskupowi z Białegostoku za monodram „Bombel” w reżyserii własnej,

Wyróżnienie honorowe  (240 zł) za autorski tekst będący próbą psychoautoanalizy bohatera – Pawłowi Leszkowiczowi z Warszawy – za monodram „Jabłko Adama” w reżyserii Macieja Dzięciołowskiego

W kategorii młodzieży

I nagrody nie przyznano

II nagrodę Srebrną Podkowę Pegaza Irminie Liszkowskiej z Suwałk za monodram „Zabiłeś tylko wesz?”  (nagroda w wysokości 750),

III nagrodę Brązową Podkowę PegazaAnnie Urbanowicz z Suwałk za monodram „Moja starsza-młodsza siostra” w reżyserii Joanny Łupinowicz (nagroda w wysokości 500 zł),  

Wyróżnienie:

– Natalii Prawdzik  z Augustowa – za monodram „Wstręt” w reżyserii Bożeny Bendig (nagrodę w wysokości 240 zł),  

– Martynie Kleszczewskiej z Suwałk – za monodram „Bez mojej zgody” w reżyserii Jolanty Hinc-Mackiewicz (nagroda w wysokości 240 zł),

Jak zauważyli jurorzy, tegoroczna edycja zaowocowała przewagą spektakli podejmujących trudne społeczne problemy. To niewątpliwy znak czasu, potwierdzający wykorzystywanie możliwości teatru w dążeniu do ich rozwiązywania. Fakt ten wpłynął także na wybory materiału literackiego, którym posługiwali się realizatorzy przedstawień. Na dalszy plan zepchnięta została literatura piękna, a dominować zaczęła reportażowa literatura faktu. To znalazło odbicie w sposobach realizacji spektakli. Uwidoczniło się odejście od metafory, niedopowiedzeń na rzecz dosłowności wypowiedzi.

Zdaniem jurorów, poziom prezentacji z roku na rok znacząco wzrasta, uczestnicy festiwalu są świadomi i głęboko zaangażowani w to, co robią. Nieoceniona w tym zasługa instruktorów, którzy nie szczędzą czasu i uwagi, by młodzi ludzie mogli przekonać się, jak nieprawdopodobnie rozległą i szlachetną przestrzenią ekspresji jest teatr.

Ogólnopolskie Spotkania z Monodramem odznaczają się szczególną, pełną ciepła oprawą, która sprzyja nawiązywaniu kontaktów i bezcennej radości bycia ze sobą. Jury nie tylko stwierdza potrzebę kontynuacji Spotkań z Monodramem „O Złotą Podkowę Pegaza”, ale jest przekonane, że Suwałki bez tego festiwalu nie byłyby już tym samym, pełnym potencjału miastem.

Jury dziękuje darczyńcom Festiwalu: 

– Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji w Suwałkach,

– Hotelowi „Logos”;  

– Drukarni Xpression;  

– Bankowi Zachodniemu WBK

za bezcenną pomoc w organizacji festiwalu.

 

 

 

udostępnij na fabebook